Hva skjer med fisken min? :(

Jeg har en brun liten fisk, den er 5 cm lang. vet ikke åssn fisk dette er. Jeg har et 64 liters akvarium med en kampfisk(hann), denne brune(hunn) og 1 gul molly(hunn) og en svart molly (hunn). Men denne brune fisken har vært litt slapp i det siste, bare liggi på bånn eller oppe på toppen. Den har fått noe hvitt oppå ryggen, ser ut som den flasser på en måte. og så ser det ut som litt av ryggfinnen har knekt og noe på de under magen hva skjer med den?
Jeg har pumpe, varmesak osv.

Istad hadde jeg to gule mollyer, men den ene var utrolig slapp, den lå nede i et hjørne og pustet veldig fort, også kom den brune å dyttet litt på den og da svømte den litt før den la seg igjen. Men da kom den andre gule mollyen og lagde sånn trutemunn og dyttet hardt på halen en del ganger, hvorfor gjorde den det? Jeg tok den slappe mollyen i et annet akvarium, da pustet den vanlig tror jeg, men den fikk noen 'rykkninger'' på en måte innimellom. Jeg fant noe medisin vi fikk med for den, det hjalp litt, men den døde etterhvert veldig trist.

Også lurte jeg på en ting til, vis jeg kjøper et nytt akvarium, er det farlig å sette på den pompa når fiskene er i akvariummet for første gang, første gang jeg skrur på pumpa liksom?

håper dere skjønner hva jeg mener og kan svare
Plussmedlem
Hei!

Hvor lenge har du hatt akvariet? Dager, uker?
Har du muligheter til å måle vannverdier? Hvor ofte skifter du vann?

Har du lest om oppstart og vannverdier?
Du kan prøve å lese artikkelen om sykdom i akvariet å se om du blir noe klokere i forhold til den brune fisken din (http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710).
Ser ikke for meg at fisk setter noe større pris på å få el-sjokk enn oss mennesker, men siden pumpene er laget for å være i vann vil jeg anse det som ganske så trygt å sette inn en helt ny pumpe. Jeg tok ikke ut noen av mine fisk når jeg satte inn ny pumpe for ca 2uker siden i hvertfall Men skal du starte ett nytt akvarium må d jo stå i ca 4uker med pumpa i gang, uten fisk, uansett, så da vil du nok merke det om pumpa er deffekt lenge før du setter inn fisk
Kan legge inn et bilde av den brune fisken jeg
dette er den brune fisken, for noen dager siden var hele ho i den brun fargen, men så bare kom de hvite flekkene
Plussmedlem
Det ser ut som en kampfiskhunn med sopp.
Hyppige vannskift er anbefalt. Les også artikkelen om sykdom.

Men hvis du svarer på spørsmålene så blir det enklere for andre AF-medlemmer å hjelpe deg...
Lykke
Du kan prøve å lese artikkelen om sykdom i akvariet å se om du blir noe klokere i forhold til den brune fisken din (http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710). Ser ikke for meg at fisk setter noe større pris på å få el-sjokk enn oss mennesker, men siden pumpene er laget for å være i vann vil jeg anse det som ganske så trygt å sette inn en helt ny pumpe. Jeg tok ikke ut noen av mine fisk når jeg satte inn ny pumpe for ca 2uker siden i hvertfall :-) Men skal du starte ett nytt akvarium må d jo stå i ca 4uker med pumpa i gang, uten fisk, uansett, så da vil du nok merke det om pumpa er deffekt lenge før du setter inn fisk :-)

Jeg leste og det hørtes ut som Finneråte og Sopp :/
Loomis
Hei! Hvor lenge har du hatt akvariet? Dager, uker? Har du muligheter til å måle vannverdier? Hvor ofte skifter du vann? Har du lest om [URLBLOCK1] og [URLBLOCK2]?


Har mulighet for å måle vannverdier, er en stor dyrebutikk der jeg kjøpte 3 av fiskene ca. 25 min herfra, skal ta meg en tur dit snart, kosta kun 30 kr.
Jeg skifter ca. 30% av vannet, 1 gang i uka.
Plussmedlem
I artiklene står det bl.a. om nitritt. Jeg tror noe av problemet ligger der.
Nitritt, hva gjør dette med vannet? Hva skal jeg bruke/gjøre for at dette skal bli normalt?

takk for at dere svarer
Kort forklart, nitritt er ioner brutt ned av ammoniakk, som er veldig giftig for fisk. Filterbakteriene i et innkjørt bryter ned nitritt til ikke fullt så giftig nitrat. Har du nitritt i akvariet må du bytte mye vann hver dag til det er borte. Dyrebutikker selger produkter som skal fjerne nitritt, men de aller fleste opplever liten eller ingen virkning av det.

Googler du litt enten på forumet eller nettet om nitrogensyklusen burde du finne masse lesestoff om emnet.
Slem kamfisk :(
Jeg har fulgt med på fiskene fra jeg sto opp og har sett at den brune fisken (tror det er kampfisk hunn) har nesten bare flyti på toppen, den har også liggi på ryggen. Også kampfisk hannen svømmer etter ho hele tiden og istad nappet den til ho. så jeg tror det er han som er problemet, at han spiser på ho, for på morran idag hadde ho nesten ikke hale og finner igjen. Han gjør det ikke på de andre hunnene. Burde jeg ta fjerne den som blir bitt, eller den som gjør det på ho? Kampfisk hunnen kan vel ikke smitte med noe at dette til de friske, når han har gjort det, og det ikke er en sånn sykdom?
Jeg ville tatt livet av fisken, ikke morsomt å gjøre, men noen ganger må man så de slipper å lide unødvendig lenge fram til de dør av seg selv. Bruk en skarp kniv og kapp hodet av den.
Enig med det lisbeth sier.
Om den har sopp og nesten ikke finner igjen er det ikke sikkert den overlever uansett så det beste ville vert å la den slippe å lide mere.
Men det er bare min mening.
Vet ikke hvor stort akvarie du har men er ikke altid kampfisk han og hunner går sammen i mindre akvarier.
Jon Mikael Narten
Enig med det lisbeth sier. Om den har sopp og nesten ikke finner igjen er det ikke sikkert den overlever uansett så det beste ville vert å la den slippe å lide mere. Men det er bare min mening. Vet ikke hvor stort akvarie du har men er ikke altid kampfisk han og hunner går sammen i mindre akvarier.


De var sammen i et 64 liter akvarie.
Igår hadde jeg tre fisker i et 64 liters akvarium, 1 sånn svart Molly, en gul og kampfisk, alle var hunner. Mormor var her å så på de, for ho syns de er så fine. Da svømte de rundt helt vanlig, også 10 min etterpå begynte den gule og oppføre seg veldig rart, den svømte forann pumpa og bare fulgte strømmen og falt ned mot steinene, og der lå den, også svømte den fort opp og ned og bare falt helt stiv ned mot steinene og sånn fortsatte den, da jeg skulle løpe ned å hente noe og kom tilbake var den død. Senere på kvelden begynte den svarte mollyen og oppføre seg sånn og bare svømte opp og ned på samme sted og begynte å puste veldig fort, litt etter var den også død. Nå har jeg bare en kampfisk igjen, i det samme akvariet, den svømmer helt fint og har gjort det i hele dag. Er det noe galt med vannet eller var de syke? De er kjøpt for 2 dager siden i samme butikk. Kjøpe egentlig 2 gule mollyer og 1 svart men den ene gule var død da jeg kom hjem
Plussmedlem
Fikk du tatt vannprøver hos den dyrebutikken?

Molly og andre fisker lik den er ofte utsatt for sykdommer fordi de er avlet så mye på, så hvis vannverdiene er fine, har du nok bare hatt uflaks og fått syk fisk.
Nei har ikke fått gjort det Går på skole hver dag, kan ikke kjøre selv, og går bare buss dit, og ikke hjem igjen. Men skal mase på mamma om å kjøre meg dit.
Men forklarer de i butikken hva de svara vil si, om det er farlig eller ikke, eller må jeg finne ut at det selv?
det varierer jo veldig fra butikk til butikk. men om du skriver opp verdiene så er det sikkert noen her som kan hjelpe.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap