Tips til enkel fisk å begynne med?

Jeg har en 112 l. som jeg kunne tenke meg å prøve å drette ett eller annet i. Jeg har nemlig blitt litt "verpesyk" (kun i akvariesammenheng altså) ...
Så jeg vil gjerne ha tips til en enkel art å starte med. Karet er innredet som en sør amerikansk biotop, med biltemasand og eleocharis acicularis i bunn. Vannet hos meg er surt og bløtt (men det kan jo evt justeres), temperaturen ligger på 26' c.
Jeg lurer litt på om jeg skal prøve på vanlig ancistrus, eller kanskje en corydoras art? Men jeg vil helst at yngelen skal kunne vokse opp i karet sammen med foreldrene.
Hadde veldig lyst å prøve på en liten ciklide art og fikk tak i et par sommerfugl ciklider. Tragisk nok endte det med at hannen jaget hunnen til døde før jeg fikk sukk for meg. Jeg hadde akkurat satt inn noen små sverddragere for at han skulle bli avledet, men det hjalp ikke. Har en rot og en del planter i karet, men det var tydeligvis ikke nok gjemmesteder for henne.
Det var veldig leit, så nå vil jeg gjerne spørre om råd før jeg gjør noe mer. Sommerfuglene fikk jeg ikke til, så derfor... er det noen som kan anbefale en enkel fisk å komme gang med?
Har et annet kar med palettciklider i, nylig introdusert en hanne for hunnen. Håper det skal bli noe action der, men foreløpig er det stort sett bare jaging.
Har akkurat flyttet sverddragerne over dit for at det skal bli litt flere å tenkte på for han enn å jage hunnen. Det er små sverddragere (halvvoksen yngel), men den største av de er en liten, kåt hanne som jeg kaller Pedro uten r fordi han prøver seg på de små damene hele tiden. Kanskje hormonene hans smitter over på palettene? Jeg håper og følger nøye med... Dette karet er 150 l og har flere gjemmeplasser slik at hunnen ikke skal lide samme skjebne som sommerfugldamen.
Jeg hadde tenkt til å foreslå en liten killi, siden de vanligvis er ganske greie, men siden du vil de skal vokse opp i karet fungerer ikke det da... Men en munnrugende betta kanskje, channoides f eks?

De er ikke de aller enkleste da, vet ikke om du vil bidra litt tid og krefter eller om du vil at alt skal gå av seg selv?
Palettciklide har jeg som sagt i et annet kar og sebraciklide er uaktuelt, det blir litt for voldsomt etter min smak. Har hatt det en gang.
Killi er jo interessant da, må lese om de eventuelt for de har jeg ikke kjennskap til. Var veldig fristet da jeg så en i nærområdet som solgte slike for en stund siden, men da hadde jeg ikke ledig kar å ha de i.
Litt tid og krefter vil jeg jo bidra med for å få frem yngel, men ikke slik at det blir for komplisert til å begynne med. Da har jeg det med å rote det til... Greit å begynne med noe enkelt og så avansere etter hvert.
Munnrugende betta høres spennende ut, skal lese om det og.
Kjekt å få forslag, dette er fisker jeg ikke hadde kommet på å undersøke selv.

Hva med å prøve Yunnanilus cruciatus, høres ut som du har såtte opp en perfekt tank til dem. Her er en tråd som handler om oppdrett.

Hvis det passa, så kan du no alltids ta deg en tur innom. Jeg har en gjeng gående i 70l, og jeg har sett tegn til lek. Men tror ikke det er nok vegitasjon i det karet enda.

Mvh JT.

Betta simplex
Betta Simplex!
Trenger ikke noe spesielle vannverdier og er en hardfør betta som er munnruger. Er enkel å få i lek! Ikke for dyr heller.
Tilfeldig bekjentskap
© Magnus Nødland
Reklame for plussmedlemskap