Lekkasje...

I morges oppdaget jeg uheldigvis (men dog heldigvis...) at det dryppet fra mitt 3 3/4 år gamle MP Eheim 180 l.
Karet ble tømt i en fei, og fisk flyttet til et annet kar. Garanti tiden er utløpt, sies det.
Hvor lenge kan man forvente at et akvarium av denne typen skal holde tett? Karet har vært i drift siden jeg kjøpte det og har ikke bydd på problemer før.
Reklamasjon
Hvem sier at reklamasjonstiden er utløpt?
Jeg mener den er på 5 år,da en må kunnne forvente at et akvarie "varer" lenger enn 2 år. Reklamasjonstiden er enten 2 eller 5 år.
Takk. Butikken sier 2 år, men jeg er jo enig i at et akvarie burde holde mye lenger. Ellers virker jo hobbyen vår som mer av en risikosport enn jeg liker å tenke på
Enig
Det er vel bare en ting vi forventer av ett akvarie, at det holder tett!
Ihvertfall i mere enn to år, om ikke kan vi vel stille i egen klasse på http://www.ekstremsportveko.com/?
Du har nok reklamasjonsretten på din side fortsatt. Butikker henviser til garanti når det er snakk om reklamasjon, som om det skulle vere det samme. Det er det samme for kunden, men ikke for butikken. Garantien dekker kun feil som er på et produkt når feilen var på produktet når det forlot fabrikken, mens alle andre ting går under reklamasjon. Så fremt en ikke har fororsaket skaden/feilen selv.


Forbrukerkjøpsloven
§ 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. [B]Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.[/B] Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse. Endret ved lov 15 juni 2007 nr. 36.
Reklamasjon
Dette er ikke helt riktig.Reklamasjonsrett er noe som følger av kjøpsloven, 2 eller 5 år. Garanti er noe selger gir i utover dette, hva vet de oftest ikke selv
Må bare henge meg på det ole olsen sier at "garanti" er noe man kjøper og "reklamasjon" følger med.
F.eks. så kjøpte jeg meg et nytt kamera for et halvt år siden og da følger det med reklamasjon, men jeg kjøpte med 2 års garanti (idiotforsikrig som jeg liker å kalle det) som dekker skader som skyller uhell. En slags forsikrig egentlig...

- og som selgere ofte ikke kan forskjellen på.
Tusen takk alle sammen for gode svar! Jeg tar saken videre i butikken mandag, så får vi se. Håper og tror på litt sunn fornuft :-o
MarenB
Må bare henge meg på det ole olsen sier at "garanti" er noe man kjøper og "reklamasjon" følger med. F.eks. så kjøpte jeg meg et nytt kamera for et halvt år siden og da følger det med reklamasjon, men jeg kjøpte med 2 års garanti (idiotforsikrig som jeg liker å kalle det) som dekker skader som skyller uhell. En slags forsikrig egentlig... - og som selgere ofte ikke kan forskjellen på.


Nja, å kalle garantien for idiotforsikring blir ikke helt riktig, med mindre du mener det annerledes enn jeg gjør. En garanti garanterer bare at produktet skal virke med normal bruk og slitasje innenfor garantitiden, men denne dekker ikke ting som er din skyld. Hvis du mister mobilen i akvariet (ja, jeg har klart det før, og den virker fortsatt, selv om den ikke har vært i bruk på et par år...) så er det ikke selger/produsent sin skyld om den slutter å virke. Så de færreste får det på garantien hvis de for eksempel bader telefonen sin, da den ikke er ment for dette.
Beklager at jeg forstyrrer tråden bare for å kverulere.
Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at akvarier er ment for å holde vannet inne, alt sammen, i mer enn 2 år. Men jeg vet ikke hvor lang reklamasjonstiden er på akvarier..
Ole Olsen
Dette er ikke helt riktig.Reklamasjonsrett er noe som følger av kjøpsloven, 2 eller 5 år. Garanti er noe selger gir i utover dette, hva vet de oftest ikke selv ;-)


Det som normalt sett omtales som garanti, er det produsenten som gir. Normalt sett 2år mot produksjonsfeil (mao. feilen må finnes på produktet når den forlater fabrikken), og dette dekkes av produsent.

Men reklamasjon utover det som dekkes av garantien, er det butikk/selgers ansvar å dekke (noe de fleste vil unngå). Ja, butikk/selger kan gi garanti utover dette (men det er jo ikke tilfelle her).

Reklamasjonen dekkes ikke av kjøpsloven for vanlige forbrukere, men forbrukerkjøpslovens §27. Kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven er to forskjellige lover.

Reklamasjon
Siste gang!
Reklamasjonsrett gies i kjøpsloven! Garanti er noe selger gir som dekker mere enn loven!
Ole Olsen
Siste gang! Reklamasjonsrett gies i kjøpsloven! Garanti er noe selger gir som dekker mere enn loven!


Slå opp i kjøpsloven å se hva du finner.. Kjøpsloven gjelder kontrakter, eiendom o.l. ikke forbrukerkjøp!

Javel
Tenker at du har bevisbyrden her Stud.jur eller?
Trekk pusten, tett karet og gå videre er mitt råd, med mindre vi snakker om følgesskader. Å tette et akvarium er som å sy. de fleste greier det, men mange trenger hjelp. En lekk etter en viss tidsperiode er som regel et resultat av uvøren bruk av algeskrape. Hva som er tilfellet nå er vanskelig å bedømme, men hvis vi kun snakker om akvariet er jo løsningen enkel. Tett lekkasjen!
Ville nok gå for tipset til Håvard.

Ville i praksis tro at du har like stor sjanse til å nå frem i butikken, som en snøball overlever i Hel....!

Hvorfor? Jo,
Butikker generellt prøver å vri seg unna rekl./erstatning.
Karet har jo fungert i nesten 4 år. Neppe prod.feil. Bevisbyrden blir dyttet over på deg!
Butikken vet godt at å kjøre en "jurisisk prosess" koster både tid å krefter, og at slike saker som oftest koker bort i kålen.

Du har en mulighet til, kontakt forbrukerkontoret i den regionen du hører hjemme!

Hilsen Tore
Tilfeldig bekjentskap
© Leif Erik Johansen
Reklame for plussmedlemskap