Oh, skrekk - holdt på å ta livet av fiskene til sønnen med kuldesjokk

Skulle bare ordne litt i juleferien jeg, bytte vann og sånn. En del utslag på nitritt. Ville ikke la dem svømme i det i fem dager til. Så bytter 20 liter i 60litern. Og tok visst oppi for kaldt vann ? For etter ett minutt, så står alle fiskene i overflata.

HJELP! Ut og hente varmere vann i bøtta. Febrilsk lete etter alle fiskene og få dem oppi bøtta, mallene var IKKE lette å finne. Der ser de ut til å leve 'bedre', de svømmer i hvert fall panisk rundt når jeg sjekker med lommelykta og henger ikke i overflata.

Så 40 liter senere er akvariet klart for fiskene igjen. Få dem over dit da De fleste skjønner ganske fort at de er hjemme igjen. Men noen blir hengende. Platyen i overflata. En av tetraene bak en plante sammen med den ene mallen. Og de hyperventilerer som bare det! Oh, skrekk!

Men etter fem minutter så blir platyen helt sprø og svømmer rundt og leker slik den ofte gjør. Og en halvtime senere så løsner visst angsten hos tetraen og mallen også. Nå har de oppført seg normalt i et par timer.

Håp nå?
Kaldt vann
Hvis du hadde for kladt vann i karet, og det er synlig på fiskene ville jeg heller tatt ut 10 liter og fylt på med karets grader eller litt over.

Men hvis det gikk bra med metoden din går det nok bra med fisken. hvis du har dårlig sirkulasjon i vannet, hender det at det påfyllsvannet som gjerne er litt kaldere en akvarievannet, ikke blander seg godt nok og det blir steder der det er veldig Grade forskjell!


Går Nok bra!
Hmm, vatnet burde ikkje bli SÅ kaldt av å bytte 20l? Har bytta mykje vatten, og temperaturen har aldri gått ned meir enn 5 grader om eg så byttar nærmare 50% med så kaldt vatn i springen som mulig.

Målte du tempen i karet etter du bytta dei 20l?
Nei, jeg sjekket ikke det med temp. Hadde ikke tid til det Men da jeg begynte å ordne i karet - nåja, siden det nå var gått som det var gått, så kunne jeg jo like gjerne ta et ordentlig tak og slamsuge ordentlig - så merket jeg at vannet var skikkelig kaldt! Vet ikke hvordan jeg har greid å bomme sånn, byttet vann før uten problemer.
Kan det være at bøtta har blitt brukt til noe annet? At noen har vært uheldig og vasket noe med såpe?
Nei, jeg er nøye med sånt. Bøtta jeg brukte til å fylle vann med, var den fiskene oppholdt seg i mens jeg prøvde å ordne opp. Forstår ikke hva som er hendt. Akvariet er nå fullt av det samme vannet - med en høyere temperatur.
Hvilken bøtte brukte du når du fylte oppi det kalde vannet i første omgang?
Den vanlige bøtta som står ved siden av akvariet. Og det ble altså også førstehjelpslokasjonen til fiskene, mens jeg brukte en kjele til å fylle på nytt vann med. Tror ikke det er bøtta. Tror jeg har bommet totalt på tempsjekken Men aldri for galt - nå fikk jeg i hvert fall ryddet opp og skyflet vekk ganske mye bunnfall. Om det nå på ingen måte var tilsiktet, så ble det kanskje allikevel til det bedre - bare de overlever sjokket.
Mallene er i hvert fall i gang med sine nattlige aktiviteter Så får jeg vel se hva som venter meg i morgen.
Men etter fem minutter så blir platyen helt sprø og svømmer rundt og leker slik den ofte gjør.


Synes ikke det høres normalt ut jeg da, en fisk som 'blir sprø' er ofte syk eller stresset...

Den er 'sprø' på en positiv måte. Den liker å leke i strømmen fra pumpa.

Det gikk bra Ikke bare er alle fiskene der, men det er 'en for mye'.

En liten fiskebaby

Og akvariet er rent og ryddig, vannet krystallklart og fiskene i full fart!

Så aldri for galt...

SindreKul
Hmm, vatnet burde ikkje bli SÅ kaldt av å bytte 20l? Har bytta mykje vatten, og temperaturen har aldri gått ned meir enn 5 grader om eg så byttar nærmare 50% med så kaldt vatn i springen som mulig. Målte du tempen i karet etter du bytta dei 20l?


ja, helt enig! Jeg har byttet oppimot 70% kaldt springvann i min 90 l og ingenting har skjedd.

spør du meg, kan dette umulig ha noe med temperaturen å gjøre, med mindre dere har isbiter i springen...
Hm. Betyr det at det er OK å bruke kaldt vann fra springen direkte? Vet at vann fra varmtvannsbereder er diskutert en del. Mulig noe annet gikk galt, men nå er det i hvert fall i orden igjen. Nytt vannbytte gjort og ingen skade.
Tilfeldig bekjentskap
© RHD
Reklame for plussmedlemskap