Slappe krigere

Som flere har opplevd har også mitt kar blitt invadert av snegler, og jeg har trålet Akvaforum.no opp og ned i jakten på beste metode for å redusere bestanden. Gift er utelukket. En eller annen form for biologisk krigføring må det bli.

Siden jeg ikke har plass til sneglespisende fisk har jeg landet på Anentome helena, Asiatisk jegersnegle. Denne synse å kunne hamle opp med inntrengerne på en tilfredsstillende måte. Jeg skaffet meg derfor kjapt tre friske eksemplarer fra Dyrego Zoo på Kolbotn. Forøvrig en fin og ryddig butikk med hyggelig betjening.

Nå hadde jeg ikke regnet med en umiddelbar pestsneglenedslagting utført av ninjakrigere i snegleham , men litt mer "æksjen" hadde jeg forventet. Etter frislipp i karet tok den ene sneglen seg en en-fots spasertur ca 5cm opp på frontglassruta og der ble den hengende . Den andre la seg godt til rette halvveis ned i sanden uten å vise større livstegn. Den tredje "åpnet opp døra" for så og lukke den igjen og det var det. Og slik er fortsatt status for alle tre flere timer senere etter inntreden i sitt nye hjem.

Jeg har en ekkel følelse av at noe er galt. Jeg har ingen erfaring med snegler og må derfor spørre; er disse dyrene nattaktive? Kan det forklare dere passiv adferd? Eller kanskje dette ER normaladferd for snegler som blir satt inn i et nytt miljø? Fint om noe kan gi meg litt snegleopplæring.

Med vennlig hilsen
Snegler kan godt finne på å "furte" i lange tider, jeg har lest om snegler som har furtet så lenge som uker! før de endelig begynte å komme i aktivitet.
Gi dem litt tid, mest sannsynlig slipper du å vente i ukevis
Om du er i tvil om de lever, plukk de opp og lukt på dem.
Stanken av død snegle er helt forferdelig, og du vil skjønne hvis sneglene er døde temmelig kjapt.

Lykke til
Hei KajaB

Takk for svaret.

I dag ligger en noe cm fra der jeg så den i går mens de to andre er borte vekk!

Jeg avsløre nå min total uvitenhet om disse skapningene, men graver dem seg ned når forholdene ikke er tilfredsstillende? Pestsneglene synes forøvrig å ha det aldeles utmerket..
Akkurat det må nok noen andre svare på, da jeg ikke har holdt Jegersnegler selv.
Hei igjen KajaB

Takk for responsen.

Jegersneglene er og blir borte. Snodige greier. Jeg hedde liksom ikke regnet med en slik adferd. Ja ja, jeg får vel bare vente å se hva som skjer.


Ha en flott aften.
Hei og godt nytt år!


Nå har sneglen dukket opp , men de ligger for det meste halv-nedgravd. Jeg har knapt sett dem bevege seg frivillig.

Siden antall tilbakemeldinger her var noe begrenset, og adferdsbeskrivelsen under http://akvaforum.no/dyr.cfm?id=1177 heller ikke sa så mye, foretok jeg googletur på nettet for å lese meg litt opp.

Etter å ha gått igjennom nokså mange fora og nettsteder har jeg dannet meg følgende bilde av sneglen:

Den asiatisk jegersneglen er en ganske langsom snegle som jakter på bunnen av karet . Den kan forfølge bytte, men ligger for det meste å lurer nedgravd i sanden.

Den er like mye en åtseleter som jeger . Har den tilgang på dødt proteinrikt for, foretrekker sneglen dette framfor å jakte, men om den må kan den fortære fra 1 til 3 pestsnegler om dagen.

Akvariet mitt er tett beplantet og det er på planten pestsneglene (damsnegle) sitter, ikke på bunden. Det kan derfor synes som om innsetting av jegersnegler er en noe feilslått strategi. Jeg har med vilje plassert noen av dem på plantene for å se reaksjonen. Uten unntak har sneglene kravle ned på bunnen igjen. Pestsneglen gjør det stikk motsatte , havner de på bunnen kryper de til nærmeste plante for å jobbe seg oppover.

Jeg hadde satt veldig stor pris på om noen med jegersnegleerfaring kunne gi en kommentar til det jeg har skrevet. Er dette helt på jordet? I så falt, hvordan oppfører disse dyrene seg i et beplantet kar fullt av damsnegler?



Hos meg er det helt ryddet for skivesnegler etter jeg satte inn rundt 15-20 jegere.

De er trege, og "yngel" vokser enda tregere.

Kjøpte meg 100 sandsnegler for at de skulle ha noe å spise på, men nå er det ikke en eneste igjen i live.

Disse er utrolig effektive bare de får litt tid på seg.
Hei Wikdahl

Takk for svaret! Du er sikker inne på noe her. Jeg er antagelig litt utålmodig men et spørsmål; har du sett at jegersneglen har klatret opp i plantene på jakt etter bytte? Gjør dem ikke det her så tviler jeg på at jeg blir kvitt damsneglene.
Jada, hos meg ser jeg stadig jegersnegler både høyt og lavt i karet. De klatrer planter uten problemer.
OK, da får jeg vente å se om aktiviteten tar seg . Til nå har det vært daffe greier.
En liten jegersnegleoppdatering. Jegersneglene ligger stor sett halvt nedgravd i sanden. Om de flytter seg så dette på nattestid. Det er tvilsom om det foregår noen jakt for damsneglen bare øker i antall.

Min konklusjon er; Jegersnegler har null effekt i mitt kar.

Hvordan har jegersneglene dine gjort jobben til nå da?
Hei Jan

Nei dessverre, jegersneglene har ingen effekt på damsneglebestanden hos meg. Jegersneglene gjør igrunn ganske lite av seg. Jeg har foreksempel aldri sett dem oppe i planten hvor damsneglene holder til.

Av og til ser jeg en av jegersneglene skli bortover bunnen , men for det meste ligger de halvt nedgravd i sanden.

Jeg må nok finne på noe annet for å bli kvitt damsneglepesten..


:(
Da vil jeg anbefale deg en eller annen macrobrachium art. Indisk kloreke er et godt alternativ som ikke e vanskelig å skaffe. De gjør jobben ganske så effektivt!
Hei Jan

Takk for svaret!

"Kan fange og spise små fisk" står det under "Informasjon" http://akvaforum.no/dyr.cfm?id=1104 . Det var litt ugreit.

Karet mitt er ikke på mer enn 75l så jeg har bare små fisk. Akkurat nå svømmer det en liten stim av guramiyngel rundt.

Vet du hvor aggressiv denne arten er på å ta fisk?

Hvis du ikke hadde hatt yngel å fôre på, så skulle jeg foreslått at du tok noen fôringsfrie dager i akvariet ditt. Voksne fisk har ikke vondt av det og takler det fint. Når tilgangen på fiskefôr forsvinner, ville nok jegersneglene gått på jakt for å finne andre matkilder. De er vel opportunister og tar det enkleste og beste som ligger rett fremfor dem; rester av fiskefôr. Hvorfor stresse rundt og jakte når de kan ligge der og slappe av og gomle i seg mat?

Jeg er ganske sikker på at utelatt fôring ville fått jegeren til å våkne i jegersneglene
Hei Mona

Jeg tenkt samme tanken. Jeg droppet foring en uke for å se om det vekket appetitten. Det ga intet merkbart resultat.

Jeg begynner å lure på om jeg har fått noen særdeles dvask eksemplarer

Ikke en gang da? Jøss, disse jegersneglene dine gjør jo skam på navnet sitt, hehe

Beklager, da har jeg ikke noen flere tips
men har du noen gang sett jegersnegler ”klatre” i planten ? Hos meg viser de ingen interesse av å bevege seg opp i ”høyden”.
Jeg har bare èn jegersnegle, og den har jeg ikke sett på ganske lenge:p Men joda, da den var ny i karet så kravlet den en del høyt oppe på frontglasset i starten, før den forsvant. Trodde først den ville prøve å komme seg ut og klatre ut av karet, men den tok veien nedover istedet.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap