Noen som har tips til fisker jeg kan ha i 60l akvarium ?

Inaktiv bruker
lurte på om det er noen som har noen tips til fisker jeg kan ha i det nye 60 l akvariet mitt ?

Hva med et par av desse som hovedfisk, 10-12 av denne som stimfisk og 4-5 av denne som algeeter..

Ellers så skal desse passe til størrelsen til akvariet. Men ver obs på at fiskene som skal holdes sammen må ha samme krav til vannverdier (Gh og Ph, samt tmp.), dette er oppgitt nederst på faktaarket om hver art i fiskebasen. Hvis ikke vil ikke fisken trives optimalt, og dermed ikke vise de egentlige fargene dem har.

Lykke til!

Inaktiv bruker
Takk for svar ; - )

Veldig fine fisker du hadde valgt ut !
Jeg sitter også her med et kar på 63l på innkjøring, og leter og leter etter hvilke fisker vi skal ha i. De tre du valgte ut var veldig fine Men en ting er å velge - hvordan får du kjøpt de? Leter du til du finner en butikk som har, eller bestiller butikken inn?

Alle disse kan jo ikke settes inn samtidig. Kan f.eks hele tetrastimen settes inn samtidig, eller blir det for mye for filteret? Og jeg hadde egentlig tenkt å unngå ciklider i et så lite kar, fordi de ha behov for revir. Hvordan gjør jeg det best for dem? Og formerer de seg veldig? Jeg hadde igrunnen ikke tenkt å ha mer enn et kar sånn til å begynne med... Evt. hvis de formerer seg, må yngelen ut av karet? Og Otto har jeg hørt at er litt skjør. Bør de 4-5 Ottoene inn til slutt, og i så fall hvor lang tid etter de andre?

Mange spørsmål, håper det er i orden at jeg satte dem i din tråd, Ole.
Inaktiv bruker
hei !

jeg kan dessverre ikke svare deg på noen av spørsmålene dine, er nybegynner selv så er litt redd for å gi deg feil svar...
er ikke helt fast bestemt på at jeg skal ha disse fiskene enda, men vi får se ; - )



helt greit at du satte det innpå min tråd ! : - )
Oleskr
hei ! jeg kan dessverre ikke svare deg på noen av spørsmålene dine, er nybegynner selv så er litt redd for å gi deg feil svar... er ikke helt fast bestemt på at jeg skal ha disse fiskene enda, men vi får se ; - ) helt greit at du satte det innpå min tråd ! : - )

Nei, jeg regna ikke med at du kunne svare meg, men kanskje Hakke som foreslo dem kan svare?
Jeg sitter også her med et kar på 63l på innkjøring, og leter og leter etter hvilke fisker vi skal ha i. De tre du valgte ut var veldig fine Men en ting er å velge - hvordan får du kjøpt de? Leter du til du finner en butikk som har, eller bestiller butikken inn?

Noen velger å gå i butikken og ta en titt for å finne "inspirasjon" og kanskje lese litt om fiskene på nettet. Dette er noe jeg selv ofte har gjort, skrevet ned fiskenes latinske navn og kjørt hjem og slått det opp her på AF. Da kan du f.eks. se hva disse fiskene vil ha av vannverdier, samt hvem de kan gå sammen med og hva de spiser. altså fiskens behov.

Jeg anbefaler ikke å kjøpe fisk på impuls og håpe på det beste!

Noen ønsker fisker som butikken ikke har, men da kan man spørre om de kan bestille de/den opp om de står oppført på ei bestillingsliste butikken har eller ev sette deg opp på "venteliste" til fisken havner på bestillingslista.


Alle disse kan jo ikke settes inn samtidig. Kan f.eks hele tetrastimen settes inn samtidig, eller blir det for mye for filteret?

Det er ikke så lurt å sette inn all fisk samtidig pga vannverdiene. Et filter tåler skjeldent den plutselig store belastningen som oppstår når det kommer mye ny fisk, akkurat slik du selv sier. Hvor mange fisk om gangen avhenger litt av hvilken fisk det er snakk om.


Og jeg hadde egentlig tenkt å unngå ciklider i et så lite kar, fordi de ha behov for revir. Hvordan gjør jeg det best for dem? Og formerer de seg veldig? Jeg hadde igrunnen ikke tenkt å ha mer enn et kar sånn til å begynne med... Evt. hvis de formerer seg, må yngelen ut av karet?

Det du sier er at du skal ha ciklider regner jeg med?
Jeg ville ha sett på apistogramma-artene (dverg-ciklider). De kan passe godt i et kar på den størrelsen etter hva jeg har hørt fra andre som driver med apisto.
Behovet for revir og tilretteleggning kommer an på hvilken art du velger og yngelet kommer an på hvike andre fisker du har i karet. Det er mange som liker små yngel om de passer i munnen. Om noen vokser opp må de nok i et annet kar ja Du må nesten selv finne ut om du vil ha yngel som vokser opp eller ikke.


Og Otto har jeg hørt at er litt skjør. Bør de 4-5 Ottoene inn til slutt, og i så fall hvor lang tid etter de andre?

Otto er ofte skjøre av seg pga at de kan ha vanskelig for å få i seg nok føde pga fangsttekninkken , men om de overlever noen uker kan man ha de i åresvis. De liker seg best når de er flere sammen, men selv har jeg en enslig en som har overlevd av opprinnelig 8stk. Han ser ikke ut til å mistrives, men fisker er så forskjellige. Jeg ville nok ha gått for ei gruppe i utgangspunktet ja

Det lønner seg selvfølgelig å ikke kjøpe fiskene den dagen butikken får de inn, men vente noen dager slik at det er mindre sjangse for syke fisker


Håper dette kan vær litt til hjelp, men bare spør om det er noe!
Lykke til!
MarenB
[B]Det du sier er at du skal ha ciklider regner jeg med? Jeg ville ha sett på [URLBLOCK1]-artene (dverg-ciklider). De kan passe godt i et kar på den størrelsen etter hva jeg har hørt fra andre som driver med apisto. Behovet for revir og tilretteleggning kommer an på hvilken art du velger og yngelet kommer an på hvike andre fisker du har i karet. Det er mange som liker små yngel om de passer i munnen. Om noen vokser opp må de nok i et annet kar ja:) Du må nesten selv finne ut om du vil ha yngel som vokser opp eller ikke.[/B]

Takk, Maren! Skjønner at jeg brukte feil betegnelse når jeg kalte apistogramma-artene for ciklider?! Det var dverg-ciklidene jeg tenkte på. Så da skal jeg se videre på dem
Veldig mye fint å se, så det er ikke enkelt! Jeg tror personlig at sommerfuglciklide er min favoritt Jeg tentke en gang på kakkadue, for de skal vissnok være mindre aggressive enn alle de andre

Det er helt riktig a apistoene er ciklider SGS. Men det er svært stor forskjell på ciklide artene. Noen er små og hissige og noen er store og hissige, mens andre er små og snille, mens andre er store og snille. Faktisk er skalare og diskus også ciklider.

Hadde den apistogrammaen vert aggresiv og svært teritoriell ville jeg ikke anbefalt den. Tror faktisk ikke at den graver heller.

Noe annet er at man kan forme adferden til fiskene med måten en innreder på, og hvilke fisker man setter sammen.

Grunnen til at valget på hovedfisk havnet på en apistogramma, har bl.a å gjøre med det faktum at det er vanskelig å finne en god hovedfisk til den størrelsen kar. Når man ser på sammensetningen, så får apistoene bunnen stort sett for seg selv. Dermed er det ikke noen å jage når dem har rogn eller yngel, selv de roligste cilkidene vil passe svært godt på yngelen sin. Pga. at ciklidene har et sterkt foreldreinnstinkt. Når det gjelder tetraene, så vil den bruke midtre og overste delen av vannsøylen. Så ciklidene vil antagelig overse dem selv når de har yngel. Ottoene vil bruke hele vannsøylen, fra bunnen til overflaten. Så de kan event. bli jaget, men det tåler dem nok. Det er kun når ciklidene har kull dem er teritorielle, men corydoras er ikke en god ide sammen med ciklider.

Det som gjør at ottoene regnes som skjøre, er at fra dem blir transportert fra oppdretter/fangstmann til dem kommer i butikken ikke får mat. Dermed trenger dem enorme mengder grøntfor, slik at fordøyelsen blir gjennopprettet. Et triks er å vente ca 3-4 uker etter at butikken har fått dem inn, før en kjøper dem. Da burde fordøyelsen vere i orden, og da er en liten kul på magen et tegn på at den er i god form.

Det som MarenB sier om inpulskjøp, er jeg helt enig i. Skriv ned det latinske navnet på arten (salgsnavnet duger ikke), og sjekk om fisken passer karet og vannverdiene dine. Så slipper dere å kjøpe en liten stilig fisk som, "Ja da den går fint i 60l kar". Og du finner senere ut at du har endt opp med denne. Å den på bildet er liten enda..


Lykke til videre!

Hakke
Når det gjelder tetraene, så vil den bruke midtre og overste delen av vannsøylen. Så ciklidene vil antagelig overse dem selv når de har yngel.


Når det gjelder tetraer og ciklider er det vel slik at ciklidene liker å ha tetraene slik at de kan "varsle" om det er fare på fære
Fiskekombinasjon
Jeg har følgende fiskekombinasjon i min 60 liter:

1stk ancistrus (skulle vært to) (disse kan på sikt blir for store for en 60 liter)
7 stk Kardinaltetra, planer om å kjøpe noen til 10-12 stk totalt
Ett par Kakadueciklide

Dette fungerer bra, kardinaltetrane blir jaget noe av hunnen men slik jeg kan bedømme det så tar de ikke skade av det. De er altfor kjappe til at hun får gjort noe skade på de. De går stort sett i midtre og øvre sjikt og kakaduene stort sett i nedre. Dessuten blir den jagingen som er fordelt på flere fisk slik at det ikke er en fisk som får gjennomgå hver gang

Har nå et kull med unger hos kakaduene og de mest dumdristige av ungene blir spist av tetraene, de smarteste stikker seg unna
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap