Bakgrunn? er det "lurt" å ha??

Anbefales det å ha slik bakgrunn på akvariet?

Pleier de fleste å ha det?

Har det noen fordeler bortsett fra det estetiske?

Har 115 l selskapsakvarie..


Kommer jo an på va du legger i lurt.

Det har jo stort sett med det estesiske å gjøre. Det kan jo vere lurt å ha i den form at man kan bli lei av å kikke på veggen igjennom akvariumet. Det ser jo ikke akkurat naturlig ut (det er det foresten ikke alle bakgrunner som gjør heller).


Jeg har mørkeblå papirark bak akvariet. Ikke bare er det finere, og gir god dybde på karet, men jeg merker det også på fiskene at de generelt føler seg tryggere og får finere farger med en mørk bakgrunn enn den hvite veggen som jeg har. Bakgrunnen skjuler også ledninger og slanger bak karet.
Bakrunn.
[QUOTE=Tone Haara]Anbefales det å ha slik bakgrunn på akvariet?

Pleier de fleste å ha det?

Har det noen fordeler bortsett fra det estetiske?

Har 115 l selskapsakvarie..

[/QUOTEBakgrunn er nyttig for og skule filter o.l.
-Bakgrunn er ikke ett must,tverrt imot.
-fordi de ofte tar mye plass i akvariet.

-er vanskelig og fjerne.
-og disse konstruksjonene er ofte oppbyggd av giftige kjemikaler.
-legg bakgrunnen på utsiden av akvariet.Mal selv en bakrunn eller lag en kolage av ting fra naturen.Mal og lim på ei pappplate,bytt årlig og ramm inn den gammle visst at den eie.
stingsild
-og disse konstruksjonene er ofte oppbyggd av giftige kjemikaler.


Dette er vel noe du har diktet opp selv eller bare går rundt og tror?
stingsild
-og disse konstruksjonene er ofte oppbyggd av giftige kjemikaler.


Jøsses, hvor har du fått det i fra? Kan vel hende en og annen privatperson har vært uheldig og laget noe selv av stoffer som ikke er ment for akvariebruk, men de proffe bakgrunnene som selges til akvariebruk er jo ikke giftig!

Du kan altså bruke innvendige bakgrunner, som er pent og kan skjule div teknikk i akvariet. Enkelt og billig er å lage noe selv som du bare klistrer utenpå bakglasset. Jeg har malt mine kar med sort matt akrylmaling utenpå. Et par akvarier har jeg malt både bak og siderutene. Det gir et flott inntrykk og fiskene blir tryggere av det enn et kar som er lyse på alle sider

Jeg kunne ikke hatt et kar uten bakgrunn, det værste jeg ser er akvarier uten bakgrunn stilt opp mot en lys vegg, eller furupanel! Fisken forsvinner jo nesten i den blasse bakgrunnen
Har hørt om flere som bruker sort søppelsekk som bakgrunn, personlig syns jeg dette blir litt for "blankt", men det er smak og behag. På mitt forrige akvarium brukte jeg et sort stoffstykke som jeg teipet fast på bakveggen og den ene sideveggen. Er også noen som bruker sort/mørkt fleecepledd osv. Finnes også mange fine utvendige bakgrunner man får kjøpt i dyrebutikker. For at dette skal se naturlig ut burde man prøve å innrede akvariet i samme stil som bakgrunnen, så bruk litt tid på å finne "den riktige".


Stine Sofie
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap