Mystisk skapning i akvariet

Jeg oppdaget denne skikkelsen i akvariet for noen dager siden. Jeg har sett det i et annet kar for en god stund siden, men husker ikke når og hvilket.

Det karet denne skapningen er i går det 2 Betta Channoides (par), 4 tigersnegler og 3-4 eplesnegler. Karet er 30L


Noen som vet hva dette kan være? Den er ca rundt 1,5cm. Den ble ganske lang og smal når den sneglet seg på glasset. Noen ganger stoppet den opp, løftet litt på snablen og skiftet retning.
Den var litt sånn lys melkefarget med et "sjelett" som var godt synlig
Jeg har kun sett 1stk.


[External Image]
Fiskene dine spiser disse som snacks.. men hvis du har bare rekekar så sliter du.
ja, kanskje nr 8 eller 9 på denne!?!

Det er ikke et rent rekekar nei, da ville rekene ha blitt spist Veldig fint at den antagelig er spist! *Puh!*

Men hva er/gjør denne og hvor kommer den? Jeg skal google, har bare ikke mulighet nå.
mona o
Se bildene og les [URLBLOCK1]?

Jeg har gjort det, men syntes ikke noen lignet helt...
Det ser ut som du har planaria, slik som det øverste bildet i artikkelen. Det eneste er at din er grønn fordi den har livnært seg på alger Sånn ser mine pestsnegler av toppluesnegl-typen ut også; lysgrønne pga alger på menyen Og kanskje litt algevekst på selve sneglen også :p

Jeg ville sagt du har en form for planaria i ditt kar.
Har du forresten sett den bevege seg? Beveger den seg som en meitemark eller som en sommerfugllarve på et blad?
Den var ikke like grønn som på bildet, det var lyset som gjorde det. "Skjelettet" var svært tydelig synlig i alle fall!

Hvordan forklarer jeg bevegelsene tro... Jeg har det på film, men det er så dårlig at det blir umulig å se. Den var så liten.
Men den sneglet seg vel av gårde, klistret inntil glasset. Når den skulle ta en sving løftet den opp øverste del av "kroppen" som lignet litt på en "snabel" og "følte" med den i vannet (velger å tro det). Derretter la den "snabelen" ned i den retningen den skulle og sneglet seg videre

Vanskelig å forklare dette, så du må bare spørre om du ikke forsto forklaringen min! Jeg er litt dårlig på sånt, så det er jeg vant til

Jeg synes det er rart at jeg kun har sett denne ene....?
Igle
det der er en igle..

kan være forskjellige typer,hesteigle, fiskeigle og snegleigle.
Blodigle er det neppe, men man kan aldri si aldri.
mistenker sterkt at det er en snegleigle, altså en Igle variant som lever av snegleblod.
igler er en svekkelses parasitt som lever av blod, og kan i verstefal ta kverken på sneglene om de er mange nok som suger blod på sneglene.
ellers er igler helt ufarlige for mennesker og fisk som er store nok, mange fisker spiser faktisk igler.
så om du ikke vil ha den i akvariet ditt er det bare å ta den bort,helst med en pinsett, siden den kan godt finne på å suge seg fast i huden, men den stikker ikke siden huden er for tykk.
Ingen planarie iallfall hvis hodet er ikke formet som en trekant og det ser ikke sånn ut på bildet.
Tror ikke hodet var formet som en trekant nei, heller rund... Vet du hva det ev kan være om det ikke er planarie?

Jeg har forresten ikke sett den siden den kvelden jeg tok bilder.
Hmmmm. Nå har jeg sett 3stk i et annet karr
MarenB
Hmmmm. Nå har jeg sett 3stk i et annet karr:(


Det er sannsynlig at dette er en Planarie. Det er ikke alle arter som har det karakteristiske trekantede hodet. Det finnes mange arter og de fleste er ufarlige for fisk. Noen fisker spiser dem, men ikke med særlig appetitt.

Mange planariearter skiller ut et surt sekret som forsvar mot å bli spist. Min erfaring er at slipper du noen få oppi akvariet bli de spist, men holder du på så vender de seg til at dette ikke smaker noe godt

Igler er jo en nær slektning av planariene og kan se ganske like ut, men vil lekevel holde en knapp på planarier.

Disse kommer ofte hvis det er forrester som de kan livnære seg på, de er spesielt glad i dødt kjøtt, de fungerer som åtseletere i så måte.


Planarier
[External Image]

noen planarier(flatormer) som forekommer i akvarier

og her er av igler,.

[External Image]
Planarie flatorm
her er et annet bilde av en flatorm fra et akvarie, vi kaller disse for planarier
[External Image]
Æsj!
Ufyselige er de uansett!:S Kan det hende de kommer pga døde microorm? Det er nemlig karr med hard fôring av yngel disse finnes i og da blir de jo ikke spist heller, for de blir jo for store:O Håper disse ynglene vokser fort! Hvor kommer de fra i utgangspunktet? De kan jo ikke plutselig trylle seg inni et kar...??

Planarier og nematoder
de finnes naturlig i drikkevannet ! bare prøv i et lite karr, med vann, først kommer algene dertter dukker disse opp etter hvert, i alle fal om du forer litt i vannet,.

mange av disse krypene er vi mennesker faktisk avhengig av å ha i tarmsystemet, de hjelper til med fordøylesen, men ufyslige er de,.

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap