Hjelp! hissig kakadueciklide
Postet 16.01.10 kl 15:36
LineshHar to kakaduer i en 60 liter, 1 hann og 1 hunn. Ble fortalt at jeg bare kunne ha 1 hunne siden akvariumet bare var 60 liter. Nå ser jeg at hannen jager hunnen uansett hvor hun er, hva skal jeg gjøre? Legger ved bilde av akvariumet og kakaduene.
Dette er helt normalt, så du kan ta det med ro. Bare vent til eggene kommer og evt yngel så er det hunnen som banker mannen hehe
Postet 16.01.10 kl 16:09
Postet 16.01.10 kl 16:15
Postet 16.01.10 kl 16:22
Inaktiv bruker
Utenfra?
ohrhan befrukter eggene fint utenfra.
Dette skjønte jeg ikke helt. Har selv 1 hann og 1 hunn av kakaduene i mitt stuekar på 110 liter. Kan hannene altså befrukte eggene utenfra hula? Hørtes rart ut, men så har jeg så langt ikke hatt egg på mine da Sånn sett burde jeg ha en hule som hunnen akkurat kan komme seg inn, men ikke hannen? Hos meg er det stor størrelsesforskjell.
Det er uansett viktig at begge har mulighet for å søke ly i hver sin hule. Jeg har fått høre at man bør ha minst 1 hule for mye ift. fisk som vil ha, slik at de har en viss grad av valgmulighet.
Postet 16.01.10 kl 16:45
ohrPent oppsett :-) Et enkelt tiltak du kan gjøre er å tette huleåpningene sånn at hannen ikke kommer inn, han befrukter eggene fint utenfra. Har du et bilde av hunnen fra profil?
Tusen takk! Er veldig fornøyd selv, og rota er helt fantastisk med mange huler og rom.
Har to bilde av hunnen i profil, hun er veldig vanskelig å ta bilde av med disse funket bra.
Postet 16.01.10 kl 16:53
Så jeg skulle hatt em til kokkosnøtt, med mindre hull? :-P Kjøpte disse på en dyrebutikk til 20,- siden jeg ikke årket å begynne å lage selv.
Men problemet er at hunnen ikke er fremme i det hele tatt, hun blir bare jaget bort, så hun gjømmer seg inni et hull i rota hele tiden.
Er redd for at hun kommer til å bli for stresset.
Men problemet er at hunnen ikke er fremme i det hele tatt, hun blir bare jaget bort, så hun gjømmer seg inni et hull i rota hele tiden.
Er redd for at hun kommer til å bli for stresset.
Postet 16.01.10 kl 17:05
Inaktiv bruker
jeg vil anbefale deg å lege opp i noen visene eikeblader for da vil kakadueciklide trives enda bedre
Postet 16.01.10 kl 17:44
Postet 16.01.10 kl 18:43
Vet ikke hvor grafisk dere hadde tenkt dere befruktnings prosessen, men her er en video som viser hvordan dette foregår:
Det skal ikke være noen forskjell på befruktningsraten om hannen er inni eller utenfor hula.
Linesh: kokosnøttene er fine de, du kan stappe de lenger ned i sanda og grave igjen åpningen litt mer med sand tilslutt. Om hunnen allerede har valgt en annen hule som "base" er det ikke sikkert hun hun vil bruke de uansett.
Det kan anbefales å anskaffe noen nannostomuser som "selskap" så får hannen litt mer å jage på enn bare hunnen. Ellers tar det ofte litt tid før de finner ut av det med hverandre. Så vidt jeg kan se har du fått med deg riktig hunn så de blir nok mer vennlig innstillt etterhvert.
Lykke til hilsen Ola
Det skal ikke være noen forskjell på befruktningsraten om hannen er inni eller utenfor hula.
Linesh: kokosnøttene er fine de, du kan stappe de lenger ned i sanda og grave igjen åpningen litt mer med sand tilslutt. Om hunnen allerede har valgt en annen hule som "base" er det ikke sikkert hun hun vil bruke de uansett.
Det kan anbefales å anskaffe noen nannostomuser som "selskap" så får hannen litt mer å jage på enn bare hunnen. Ellers tar det ofte litt tid før de finner ut av det med hverandre. Så vidt jeg kan se har du fått med deg riktig hunn så de blir nok mer vennlig innstillt etterhvert.
Lykke til hilsen Ola
Postet 16.01.10 kl 19:11
Hadde tenkt å kjøpe eikeblader eller catappablader.
Det ser ikke ut som hun er interessert i noen av hulene jeg har, hun er mest glad i å oppholde seg i et hulrom i rota der jeg har satt en anubias barteri nana. Der gjømmer hun seg for hannen.
Skal dekke til hulene mere så kanskje hun kan gjømme seg inni der.
Dette paret gikk sammen i tanken på butikken, sammen med 1 eller 2 hunner til. Jeg tror nok det er riktig hunne ja, hun er prikk lik de i fiskebasen iallefall
Kan en stim korallrød smykketetra hjelpe?
Vil gjerne ha en stim med ett eller annet, det blir litt kjedelig med bare to fisker.
Hilsen Linesh
Det ser ikke ut som hun er interessert i noen av hulene jeg har, hun er mest glad i å oppholde seg i et hulrom i rota der jeg har satt en anubias barteri nana. Der gjømmer hun seg for hannen.
Skal dekke til hulene mere så kanskje hun kan gjømme seg inni der.
Dette paret gikk sammen i tanken på butikken, sammen med 1 eller 2 hunner til. Jeg tror nok det er riktig hunne ja, hun er prikk lik de i fiskebasen iallefall
Kan en stim korallrød smykketetra hjelpe?
Vil gjerne ha en stim med ett eller annet, det blir litt kjedelig med bare to fisker.
Hilsen Linesh
Postet 16.01.10 kl 23:09
Endret: 16.01.10 kl 23:10
Line SlåenHadde tenkt å kjøpe eikeblader eller catappablader. Det ser ikke ut som hun er interessert i noen av hulene jeg har, hun er mest glad i å oppholde seg i et hulrom i rota der jeg har satt en anubias barteri nana. Der gjømmer hun seg for hannen. Skal dekke til hulene mere så kanskje hun kan gjømme seg inni der. Dette paret gikk sammen i tanken på butikken, sammen med 1 eller 2 hunner til. Jeg tror nok det er riktig hunne ja, hun er prikk lik de i fiskebasen iallefall :-) Kan en stim korallrød smykketetra hjelpe? Vil gjerne ha en stim med ett eller annet, det blir litt kjedelig med bare to fisker. Hilsen Linesh
Dette var altså et innlegg av meg, med en venn's bruker
Postet 16.01.10 kl 23:14
Postet 16.01.10 kl 23:34
Postet 17.01.10 kl 13:39
Gode nyheter!
Jeg har gode nyheter, kakaduene mine har blitt gode venner og han har sluttet å jage henne De svømmer for det meste sammen nå.
Har fôret med røde mygglarver idag og de begge spiste.
Ohr: Jeg kjønte ikke helt den mailen du sendte,
Er det korallrød smykketetra som koster så mye? Jeg har jo bare 60 liter så det er jo ikke hvilken som helst fisk jeg kan ha med de. Hadde håpet på en kardinaltetra stim egentlig. Men går ikke dette?
Har fôret med røde mygglarver idag og de begge spiste.
Ohr: Jeg kjønte ikke helt den mailen du sendte,
Er det korallrød smykketetra som koster så mye? Jeg har jo bare 60 liter så det er jo ikke hvilken som helst fisk jeg kan ha med de. Hadde håpet på en kardinaltetra stim egentlig. Men går ikke dette?
Postet 18.01.10 kl 00:03
Kardinaltetra går antakelig fint, men min erfaring er at de rensker karet for yngel.
Prisen på de ulike nannostomusene husker jeg ikke i farten, får skrive inn når jeg har vært og kjøpt inn de jeg skal ha selv
Ellers tror jeg otocinklus (otto) arter kan gå selv i et såpass lite kar og jeg har god erfaring med kirsebærreker og apistogramma. Nå skal det sies at rekebestanden ikke ser ut til å øke særlig fort og at den eneste Apistoen jeg har sett aktivt jakte på rekene var en Kakadue hann i sin tid.
Lykke til Hilsen Ola.
Prisen på de ulike nannostomusene husker jeg ikke i farten, får skrive inn når jeg har vært og kjøpt inn de jeg skal ha selv
Ellers tror jeg otocinklus (otto) arter kan gå selv i et såpass lite kar og jeg har god erfaring med kirsebærreker og apistogramma. Nå skal det sies at rekebestanden ikke ser ut til å øke særlig fort og at den eneste Apistoen jeg har sett aktivt jakte på rekene var en Kakadue hann i sin tid.
Lykke til Hilsen Ola.
Postet 18.01.10 kl 18:00
Korallrød smykketetra (N. mortenthaleri) er en dyr stimfisk. Spurte den lokale sjappa her om de hadde den på lista, og det hadde de - til den nette sum av 100,- per stykk. Da blir det en tusenlapp for en brukbar stim...
Den "vanlige" smykketetraen (N. marginatus) er også svært vakker, og koster vel bare 20-30 kroner stykket i butikken. Vel verdt å vurdere med andre ord, selv om den ikke er så rød som den korallrøde.
Jeg må nok vurdere mortenthaleri selv igjen, altså.
Den "vanlige" smykketetraen (N. marginatus) er også svært vakker, og koster vel bare 20-30 kroner stykket i butikken. Vel verdt å vurdere med andre ord, selv om den ikke er så rød som den korallrøde.
Jeg må nok vurdere mortenthaleri selv igjen, altså.
Postet 18.01.10 kl 18:06
Postet 18.01.10 kl 19:51
Postet 18.01.10 kl 23:35