Reise bort

Inaktiv bruker
Hei folkens jeg skal reise bort på 15. mars. jeg skal være borte 3 uker, ingen kan passe på akvariet mitt hvordan skal de klare seg uten meg ?? jeg fant autofor
men hva med plantene?
Kjøp en automatisk timer og koble lyset til denne (evt. grenuttaket om du har flere lamper), så skrur det seg av og på automatisk. Koster fint lite på Clas Ohlson. Ca 10-12 timer på hver dag, mer enn dette klarer ikke plantene å utnytte, da kan du få algeoppblomstring.

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=136187888
Dessuten klarer fiskene seg i 3 uker uten fôr. Mengden nitrat vil bli alt for stor i løpet av 3 uker hvis du har automatisk fôring, siden du ikke har mulighet til å skifte vann og "tynne ut" nitraten. Mye bedre å fôre som vanlig før du drar, ikke fôre mens du er borte, og fôre som vanlig når du kommer hjem igjen.


Stine Sofie
Inaktiv bruker
Takk
tusen takk men 3 uker uten for jeg tror ikke det går ( 2j 1g guppy + 2j 1g plati)
Abdurrahman Altunay
tusen takk :) men 3 uker uten for jeg tror ikke det går :D ( 2j 1g guppy + 2j 1g plati)


Det går veldig fint. Skal mer enn 3 uker til for at fisk sulter i hjel. Som sagt, bruker du noe form for "ferie"-fôr vil du sannsynligvis forgifte fiskene dine med nitrat. Mat -> bæsj -> ammonium -> nitritt -> nitrat -> vannbytte. Når du dropper den siste delen, da du ikke har mulighet til vannbytte, vil du få alt for mye nitrat i vannet. Er derfor bedre å droppe mat og unngå nitrat.
Abdurrahman Altunay
jeg fant autofor men hva med plantene?


Hva mener du? Hva gjør du ellers for plantene i løpet av 3 uker som du er redd de skal dø (?) av uten?

Har du timer til lyset? Hvis du ikke bruker timer ville jeg skaffet det. Ca 10 t i døgnet er nok
Inaktiv bruker
:)
okey jeg skal ikke kjøpe Fôrautomat,, forresten det veldig dyrt ØP
Abdurrahman Altunay
okey jeg skal ikke kjøpe forresten det veldig dyrt :DØP


Er dette et svar til det jeg skrev? Forstår ikke helt hva du skriver, men mener du timer er dyrt? På Clas ohlsson får du tak i billige timere, denne som jeg bruker feks

Timere er lurt å bruke året rundt uansett. Hvis du feks slår på lyset om morran før jobb/skole og slår av ved sengetid blir det for mange timer med lys som bare algene klarer å nyttegjøre seg av. Jeg har på timeren mellom kl. 15-01, da får plantene nok lys og jeg kan nyte akvariet belyst mens jeg er hjemme
Inaktiv bruker
Fôrautomat koster rundt 500 kr , jeg synes at det er alt for mye.
Men takk for hjelpen!
hvis man er borte i 2mnd ?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap