- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Lage bord til 112 literen.
Lage bord til 112 literen.
Postet 26.01.10 kl 00:44
Jeg har et 120 liter, eller noe, stående på en kommode fra Living. Jeg ville laget et skap. Tror ikke du trenger noen ekstra dimensjon på platene. Billigste sort på Forbruk'en. Kanskje en kraftigere topp som også får en støtte på midten. Pass på at støtten går helt til gulvet, eller at bunnen støttes ned til gulvet.
Postet 26.01.10 kl 20:37
skorpiuzjeg har kjøpt meg et 112 liters akvarium med buet form, å nå har jeg tenkt å lage et bord til dette. skal lage det av hobbyplater, men jeg lurer på hvor tykk denne burde være. noen forslag?
Har du sjekket under
Gjør-Det-Selv delen av artikkelsamlingen på Akvaforum?
Der finner du en kategori som heter "Møbler". Flere artikler der, bl.a. en jeg skrev en gang. Jeg brukte 19 mm mdf-plater til akvariemøbelet.
Postet 26.01.10 kl 21:15
Endret: 26.01.10 kl 21:16
Bord
IKKE BRUK MDF,det er presset papp.tåler ikke vann.vannfast finer kan du bruke ubehandlet(12-16mm).eller hobbyplate i samme tykkelse,men må behandles.
Postet 26.01.10 kl 22:03
Postet 26.01.10 kl 22:06
Postet 26.01.10 kl 22:27
Finnes så kalt vannfast MDF som er litt grønn i fargen når den er ubehandlet.
Bruker det selv, funker supert. To lag vannfastmaling utenpå og det tåler vann som F..
Ville brukt MDF om man har ordentlig verktøy, tenker da snekkerverksted etc med sag som tar store plater. Eventuelt få det kappet der du kjøper det eller på et snekkerverksted.
Hobbyplater er et bedre alternativ for den som bare har håndsag og batteridrill.
Tykkelse på plater burde være 18-20 for å få nok trevirke å skru i.
For å sette sammen plater har jeg selv har aldri brukt noe spesielt med skruer, men noe som kalles "lamello". Små tre brikker man freser ut spor til i trevirket for så å ha på lim og "lamello".
Bare å søke på lamello @ google så finner de som er interessert ut hva det er for noe smart.
Bruker det selv, funker supert. To lag vannfastmaling utenpå og det tåler vann som F..
Ville brukt MDF om man har ordentlig verktøy, tenker da snekkerverksted etc med sag som tar store plater. Eventuelt få det kappet der du kjøper det eller på et snekkerverksted.
Hobbyplater er et bedre alternativ for den som bare har håndsag og batteridrill.
Tykkelse på plater burde være 18-20 for å få nok trevirke å skru i.
For å sette sammen plater har jeg selv har aldri brukt noe spesielt med skruer, men noe som kalles "lamello". Små tre brikker man freser ut spor til i trevirket for så å ha på lim og "lamello".
Bare å søke på lamello @ google så finner de som er interessert ut hva det er for noe smart.
Postet 27.01.10 kl 21:58
Endret: 27.01.10 kl 22:00