Kan jeg brukke denne sanden i akvariet(biltema)?

Plussmedlem
Nei, bruk denne:
Den "grove".
Slik ser posen ut som jeg kjøpte for ikke så lenge siden.
Biltema sand 174525
ok.

Da får jeg dra og bytte denne sanden og heller kjøpe sanden som kan brukes i sement. Hva er grunnen til at jeg ikke kan bruke denne, er det noen som vet eller er det bare gjettninger?

mvh Kenneth
det er olivinsand, uegnet for fisk. var noe tråder om det tidligere, men husker ikke ordrett hvordan det var med den...
Det finnes flere tråder om olivinsanden (som er uegnet og farlig for fisk og vannlevende organismer):

http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1003&thread_id=50239&message_id=399211

http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1025&thread_id=15372

Det står i trådene hvilken Biltema sand man bør bruke
Takk for utfyllende svar.
At sanden i seg selv er farlig er vel ikke ennå dokumentert etter hva jeg har funnet ut av, men Olivien sand er knust og har dermed skarpe kanter. Dette er bra for sandblåsing, men ikke bra for gjeller på ciklider og barter hos corydoras.

Den sanda Loomis viser til er såkalt morene sand, og er naturlig og tilnermet rund, uten skarpe kanter og egner seg dermed bedre til våre venner i det våte element.
Var på Biltema på Forus i dag. De hadde ikke rette sort inne. Han fant den ikke i bøkene sine, engang. Har de sluttet å selge den?
Sand
Hei

Var på Biltema ved Kvadrat for ca 14 dager siden og kjøpte denne sanden,da hadde dei ein heil palle på KUNDELAGERT.Det er ett lager som ligger inn ei dør til høyre for betalingskassene.Fekk og beskjed om at dei ikkje hadde sanden...men eg hadde sjekka dette på nett og pr.tlf før eg kjørte den lange veien.Så eg insisterte på at ungjenta i butikken fekk sjekke dette... å jo visst dei hadde fått inn ein heil palle den 13 Januar som sto på lageret.(kansje dei allerede er utsolg) Men viss du går inn på biltema sin side og skriver sand på søk produkter... litt nede på siden finner du bilde av den sanden du skal ha.Produktnr: 175425 prisen er 59,90 pr.sekk.




Sand
For sement-, fuge- og pussbruk, såbedmateriale og dressing for gressplen, strøing, golfbunker, akvarium m.m. Vekt: ca. 16 kg (± 1 kg).
ta med deg ei bøtte og gå på stranda, billigt og godt
så du kan bruke sand fra en venlig saltvands strand bare du vasker den godt nok ???


=s
har ikke vasket sanden som er i mine akvari,men det er nok en fordel
Jeg var inne på kundelageret der dere nevner og hun hadde da bare sand som var i plastkanner som var med noe metaller og drit så det var jo uaktuelt.
Dette var 5.2.10 og da hadde dem ikke noe annet inne på kundelageret.

Godt mulig dem er utsolgt men jeg blir og ringe slik at jeg kan bytte de to sekkene jeg har kjøpt før jeg drar inn igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap