Akvariet knirker !

Inaktiv bruker
Nå har mitt 60 liters akvariet stått i snart et halvt år.
Det ligger ikke på et skap ellerno, men jeg har satt det direkte på gulvet i soverommet mitt.
De siste dagene har jeg merket skumle knirkelyder som kommer cirka 1-3 ganger hvert 10ende sekund.
Jeg merket dette for første gang, når jeg skulle helle i nytt vann etter at jeg hadde byttet vann.
Dette bekymrer meg veldig, selv om lydene er ganske lave.
Har jeg grunn til å være redd?
Inaktiv bruker
Jeg har 10 sebrafisker i akvariet, og lydene har ikke vært til stede før de siste dagene.
Er det helglass eller rammekar?
Matte mellom karet og gulvet?
Er det stødig betonggulv eller gyngende tregulv?
Står det i vater?
Lisbeth dah!!
Må ikke stille så mange spørsmål på én gang...

julnil
Lisbeth dah!! Må ikke stille så mange spørsmål på én gang... :D


Noen spesiell grunn for det?
Eller tror dere vedkommende ikke klarer flere ting på en gang?
Jeg mistenker filteret.
Inaktiv bruker
Akvariet er et helglass akvarie fra resun, hvor kun bakdelen består av to tynne rammer. Dette akvariet er cirka 60 cm i lengden, og 30 cm i høyden.
Gulvet er egentlig ganske stødig, men er lagd av treverk.
Jeg har ikke merket problemer med dette før, men jeg har virkelig startet å bli bekymret. Jeg er redd for at hele glasset plutselig skal sprekke.
Inaktiv bruker
Det er ingenting mellom akvariet og gulvet,, meen hva er vater?
KRB
[QUOTE=julnil]Lisbeth dah!! Må ikke stille så mange spørsmål på én gang... :D


Noen spesiell grunn for det?
Eller tror dere vedkommende ikke klarer flere ting på en gang?

Du kan nå ikke si "dere" da det var jeg som kødda, og det var en spøk til Lisbeth. Skal holde meg dønn seriøs heretter.....tror jeg
Inaktiv bruker
Tråden kan legges ned.
Jeg fant ut at filteret mitt bare drev og sirkulerte en tynn rot mot glasset.
heheheh, amatørmessig årsak, men jeg er lettet
Hehe, det har faktisk jeg også opplevd, men kom ikke på det før du skrev det nå, at det kunne være en årsak

Og jeg som hadde tenkt å foreslå spøkelser
Lyd fra akvariet
glass er et"levende" materiale som utvider seg og trekker seg sammen ved temperatur endringer.
Når akvariet nå står rett på gulvet uten bord eller form for underlag,annet en gulvet,tenker jeg nok at det er temperatur svingningene som skaper den lyden.
Det er ofte kaldere nede på gulvet en litt lengre oppe i luften, dermed lever glasset ditt litt og er helt normalt.

-Det er selvsagt ikke helt bra at det står slik,da treverket som du har også beveger seg og dermed kan det oppstå små mot spenninger slik det gjør ved jordskjelv, dermed smeller litt glasset, ditt.

tror ikke den smellinga er farlig og at det vil sprekke, men ville for sikkerhets skyld uansett skaffet meg en mere stødig reol eller et akvariebord.

at akvariet er i vater, betyr at det står vannrett,og ikke står skeivt, feks at gulvet ikke er helt jevnt.dermed vil vannstanden se litt skeiv ut ,helle mot en eller annen side.
men tror at det i såfall er minimalt,hos deg, derimot står glasset direkte på en ugjevnhet(liten stein, grus treflis etc, er det fare på ferde da du kan få punkt svikt. og glasset smeller ganske raskt.

Jeg hadde ikke turt å la et helglassakvarie stå rett på et bord/gulv uten matte under. Det skal bare et lite støvkorn til så kan du risikere at glasset sprekker... Alle mine kar er helglass -alle mine kar har matte under! Du kan bruke billige liggeunderlag fra Biltema feks, eller så får du kjøpt matter etter mål i dyrebutikken eller på nett.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap