Prakt botiaens størrelse

Hei

jeg er ingen nybegynner men det er ting jeg lurer på for det.
Derfor legger jeg dette inn her.

Det er mange som sier at en prakt botia ikke passer i et 64-120l kar.
Detter ser jeg ikke som noe problem selv.

PS! Grunnen til det er at alle jeg selv har og har hatt de siste årene ikke blir større enn toppen 6 cm. Dem blir heller ikke mer en et par år før dem død for meg.

så dette syns jeg er meget rart siden det sies at fisken ikke slutter og vokse uansett plassen dem har og gå på.
Butikken sier det stikk motsatt. At fiske slutter og vokse dersom karret er litt. hva er sant?

Foreslo praktbotia som en nyttefisk for en annen men fikk da kjeft siden karret var vist nok for lite.

Trenger en forklaring på dette.

At fisken slutter å vokeser pga størrelsen på akvariet er bare tull.

Fisken vokser hele tiden.

Grunnen til at fisken din ikke har blitt større en 6cm er nettopp pga at akvariet er før lite. å pga at akvariet er før lite kan å være en årsak til at den ikke blir gamlere en 2 år.
fisken er i vekst hele tiden, men vekst syklysen kan gå noe saktere da karret er før lite til den. å det kan faktisk i di verste tilfellene føre til en deformert fisk som faktisk vokser feil.

Praktbotia er en stimfisk å bør være minimum 6-7 stk.

Personlig synes jeg at det bør være minimum 250L til en slik fisk.
Det er en meget aktiv fisk å trenger plass å svømme på å det får den overhode ikke i et 64liters akvarium..litt mere plass i en 110 liter men fortsatt ikke bra nokk.

Får prakbotian den plassen den trenger så skal det ikke være noe problem å få fisken større en 6cm, samt ha den lengre en 2 år.

å igjen..di som siert at fisken slutter å vokse pga størrelsen på akvariumet..ja da kan du si til dem at da burde di gå hjem å lese seg opp på fiskehold. før det finnes ikke sannhet i det.

Jeg har lest at innvollene på fisken fortsetter å vokse selv om kroppen ikke blir noe større. Derfor kommer innvollene etter hvert i klem inni kroppen og fisken dør. Du kan se at øynene på fisken virker for store i forhold til hodet.
loaches.com står det at en praktbotia kan leve minst dobbelt så lenge som noen av de små hunderasene. På denne posteren står det at den kan bli 40 år gammel!!! (Skulle ønske vi hadde slike info posters i zoobutikkene her i landet.) Så når fisken dør etter to år i et lite akvarie er det tydelig at det er noe galt.
Denne fisken lever i stimer (den er veldig sosial) i elver i naturen, og den har kraftige sporer. Det ideelle vil derfor være et langt akvarie med plass til flere botiaer og godt med strøm, med noen roligere områder. Denne artikkelen synes jeg er veldig fin. Praktbotiaen er en spesiell fisk som fortjener å ha det bra. (Men det gjør jo alle fisker egentlig
Min erfaring er at 275 l blir for lite. Jeg skal ha mine over i en 540 l, men skulle gjerne hatt enda større kar til dem.
Botia
jeg har noen praktbotia som er snart er 20 år gammel,den største er over 25 cm.har aldri hatt sykdom på praktbotia.noen av fiskene har jeg overtatt av en akvarist som ga seg.så når botian blir så gammel tyder det på att den har hatt det bra.
Svar
tusen takk for fine svar.
Da forstår jeg dette litt bedre. mitt største kar er på 250l og dit skal da prakt botia gjengen så den får større plass.

Men fins det noen andre fisker som tar seg av snegler i karet?
B. Andresen
Men fins det noen andre fisker som tar seg av snegler i karet?

Jegersnegle
Det finnes snegler som spiser andre snegler.husker ikke i farten nå hva di heter.
Plussmedlem
Hvis man liker botia, kan man jo heller kjøpe sebrabotia. Gjør samme jobben og passer i akvarier helt ned til 100 liter.
Ole Olsen
Dvergkulefisk kanskje?

Det var jeg som "kjefta" på trådstarter i et annet innlegg. Nå må jeg kjefte litt igjen

Kulefisk spiser snegler ja, men igjen må man passe på at karet passer til denne type fisk. De fleste som holder kulefisk holder dem i artskar fordi kulefisken ikke bare går løs på snegler men fisk også. Jeg hadde dvergkulefisk sammen med ottoer feks. Det første som skjedde når ottoene kom oppi til kulefiskene var å bli smakt på. De lærte seg raskt at de måtte komme seg kjapt unna når kulefisken prøvde å ta et jafs, men det resulterte også i veldig stressa ottoer.

Så å kjøpe fisk kun for nyttens skyld krever mere enn å bare stikke i butikken å kjøpe. Man må forvisse seg om at de passer sammen med fiskene man har, vanntypen og størelsen på akvariet
Hei Lisbeth
Jeg spurte litt forsiktig da jeg bare har noen ukers erfaring med dvergkulefisk. Jeg har ett kar med tre stk .

Nå går kulefiskene sammen med kirsebærreker og jeg har aldri sett at de blir jaget.
Og til dere som sliter med mye snegler. Skaff dere gjerne ett eget kar med dvergkulefisk. Jeg føler nå at jeg har altfor lite snegler i de andre karene
Har du slike fisker er enhver snegl velkommen.
Ole Olsen
Og til dere som sliter med mye snegler. Skaff dere gjerne ett eget kar med dvergkulefisk. Jeg føler nå at jeg har altfor lite snegler i de andre karene ;-) Har du slike fisker er enhver snegl velkommen.

Ikke dum ide nei
Da jeg hadde dvergkulefisk skrellet jeg mine andre akvarier for snegler, så jeg måtte sette i gang med sneglefarm i et eget lite kar hehe
Svar
dette ser lovende ut.
Hadde jeg vist at innsiden på fisken vokser selv om utsiden står stille hadde jeg vært helt sikker på hva jeg skaffet meg. likte sebrabotiaen godt. er den lett og få tak i?
Plussmedlem
B. Andresen
dette ser lovende ut. Hadde jeg vist at innsiden på fisken vokser selv om utsiden står stille hadde jeg vært helt sikker på hva jeg skaffet meg. likte sebrabotiaen godt. er den lett og få tak i?

Den er vel ikke den man ser hyppigst i butikkene, men det er en rimelig vanlig fisk, så vil tro at de fleste dyrebutikker har muligheten til å bestille fra listene sine.
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap