Store prbleme rog noen sprøsmål fra en fersking. (haster litt)


Vet jeg har postet dette før, men fikk ingen svar så tenker å gjøre det igjen.
Har en rekke spørsmål som jeg lurer noe fryktelig på, håper noen kan hjelpe

1) Jeg har 1 hann og 7 hunn platyer, kan noen fortelle meg hvorfro ingen av dem formerere seg?

2) Vet noen hvordan man tryggest kan transpotere fisk fra Tromsø til Stavanger?

3) Og hvor mangen liter minemum skal til for at en gruppe på 4-8 Dalamtiner Mollyer skal trives?

4) Jeg har hatt en god del dødsfall de siste tre ukene, alt fra Platy til Dverg Guami. Har sjekket vannet vær gang og alt er normalt. Har rensket akvariumet to ganger uten forbedring. Det rare er at fiskene ser helt friske ut den ene dagen også er dem død dagen etter. Noen som ane rhva det kan være?
Inaktiv bruker
Det første som alltid bør sjekkes
er vannverdiene - spesielt nitritt. Dette gjelder særlig i oppstarten av et akvarie og de første 3-6 ukene. Når fisk dør uten synlige sykdommer og skader så er det i mange tilfeller et resultat av at det er nitritt i vannet. Du kan lese mer om vannverdier på Akvarieskolen her inne.

Fisk som ikke trives, eller som er syke, eller som lever i "giftig" miljø, vil ikke formere seg like fort og ofte som under optimale forhold. Dessuten må fiskene være kjønnsmodne før de kan formere seg - du sier ingenting om alder på fiskene.

Dalmantiner mollyene har du fått svar på i din egen tråd, så det går jeg ikke inn på her igjen.

Trygg transport av fisk kommer veldig an på reisemåte, hvor lenge de skal være i pose osv. Før du sier noe mer konkret om dette er det veldig vanskelig å uttale seg.

Til slutt vil jeg gjerne spørre hva du mener med "rensket akvariumet to ganger"? Det er veldig viktig å håndtere rengjøring av akvarie riktig (dette er også dekket i Akvarieskolen). Bl.a. må du ALDRI vaske filter, kun kryste svampmateriale forsiktig i akvarievann. Dersom du fjerner alt grums i et filter har du en sikker oppskrift på nitritt opphopning, fordi man da har fjernet alle de riktige og sentrale bakteriene som trengs for å bryte ned avfallsstoffer osv. i vannet.
2) reisemåte: Mest sanysnelig fly vist det er optimalt, da blir det litt ca 2T direkte, eller bil, eller båt. ikke bestem ennå.

Det jeg ment med å renske skavriumme var å ta vanlige rengjørningen. Tar slummsugeren og suger upp mest mulige av summen i grusen som jeg kan før ca 10% er vekke for å se om nytt vann kan forfriske det gamle, men det ble ikke bedre. Det som jeg og må si erat jeg kjøpte akvariet i oktober 2009 altså er det flere uker en 6 siden jeg har hatt fisker oppi. De sluttet å dø i september 09. til for ca 4 uker siden. Da fikk jeg et kull yngel og plutselig døde en rekke fisker sånn uten videre. Hvorfor?
fisk pakkes i poser med ikke for mye vann. nok vann til at fisken har litt svømme plass. og masse luft i posen. ikke blås opp posen med din egen luft. men gjør som de gjør på akvarie butikkene. "fang" luften i posen. ikke ha for mange fiaker i vær pose. kommer ann på str. er de store 7-10 cm singel pakk dem. 5-7 cm ha 2 i vær pose , mindre enn 5 cm ha 3 i vær pose. yngel kan man ha flere. sett disse i en isopor kasse slik at de står hellt inntil hverandre.

skal du fly må du sjekke med fly selskapet om du kan ta med deg fisk. eneste er vel faktisk sas som jeg vet kan ta med seg. men du må bestille plass til dem, og koster vel 250 kr pr kasse tror jeg det var, men dette må sjekkes.

om posene er pakker skikkelig så tåler de og være i posene opp til 12 timer men ville ikke vært så mye mere enn 12 timer da. kommer seff ann på fiskens str.

har du målt nitritten i karet? hvor stort er karet? hvor ofte skifter du vann?
Hva er nittriten på den lappen? Akvariet er på 250L og det bor ca 31 fisker der men antallet vil synke litt da jeg har besluttet å selge noen av dem. Jeg skifter sånn 20% vær tredje uke.
skjønner ikke helt hva du mener med når du spør hva er nittriten på den lappen. men nitrit er det om der er noen andre farger en en veldig lys gul aktig farge tror jeg det var. men kommer vel litt ann på hvilken test du bruker.

du kan begynne og skifte vann mye oftere og større mengder. 1 gang i uken og 30-40% kanskje så mye som opp i 50% og. kommer ann på hvor store disse fiskene dine er da.
Den største fisken er på ca 5 cm, Men den størelsen rekker innom de fleste av fiskene mine. Det jeg mente med den lappen var PH-måleren :P Hukset bare ikke navnet da jeg skrev.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap