Trenger hjelp!

Jeg er ganske nybegynner når det gjelder akvarium...
Nå har jeg fått babyer for andre gang! og det blir jeg jo kjempe glad av!
Forrige gang var det bare 4 stykker, og ingen overlevde.
Denne gangen er det 9 stykker, og jeg vil gjerne at hvertfall en av dem skal overleve.
Sist gang så merket jeg at alle døde av at de fastnet i filteret(jeg har biorb), så derfor lurte jeg på om det er krise om jeg fjerner filteret? og i stedenfor er nøye på å rense bort rusk og sånn fra akvariet hver dag?
Takknemmelig for alle svar! =)
Filteret må stå
Du kan putte filteret i en nylonstrømpe vis det er ett innvendigfilter,da blir ikke yngel sugd fast.
Filteret i akvariet ditt må aldri tas av utenom ved vannbytter. Da vil alle de gode filterbakteriene dø ut, og du kan fort få nitrit osv.

Nå vet jeg ikke hvilken fisk du har yngel på, men du kan finne en tynn damestrømpe/nylonstrøme og sette utenpå innsuget. Da vil ikke yngelen havne inne i filteret.
eller kjøpe fødekar å prøve å ta de forsiktig oppi der
Takk for hjelpen!
nå har jeg satt på nylonsstrømpe og det ser ut til å fungere greit, noen få bobler går utenfor en gang iblandt, er dette farlig?
Magne Appelgren
Du kan putte filteret i en nylonstrømpe vis det er ett innvendigfilter,da blir ikke yngel sugd fast.


Men er egentlig dette trygt å gjøre? Jeg prøvde det en gang og pumpa takka for seg etter få timer. Ser for meg at strømpen er så tett at det tetter seg helt til med smuss og rask? Nå har jeg kun denne ene erfaringa å støtte meg til så kanskje det var tilfeldig at det skjedde hos meg, men hva med å klippe til en bit blåsvamp og feste utenpå innsuget? Vil vel ikke tette seg så raskt siden den er grovere?
Kjøper du yngelakvarium av et nett med straming i toppen, til å tre utenpå en plastramme, kan du bruke det (nettet) til å ha utenpå pumpa.
Den er ikke så tett som en nylonstrømpe (om du ikke har gått for bordellmodellen ).
Min pumpe har tetta seg helt sjøl med javabregneskudd og stikklinger.
Jeg ville aldri brukt nylonstrømpe utenpå filteret, og jeg skjønner ikke at folk tør heller. Min korte erfaring med det var i noen uker mens jeg hadde bittesmå scalareyngel som var så klønete og dårlige svømmere i starten. Den nylonstrømpa tettet seg for et godt ord og jeg måtte nedi to ganger om dagen for å ta den av og skylle den ren, slik at filteret skulle opprettholde god nok sirkulasjon gjennom filtermaterialet.

Å sette noe så finmasket over en filterpumpe er å be om trøbbel, spør du meg. Før du aner det, går det tett og filteret stanser opp fordi det "kveles", og i verste fall har du da et nitritt-problem fordi filterbakteriene tok kvelden.
Kanskje dumt av meg å annbefalle dette for alle filter,men har gjort dette med fluval 4+ og har ikke hatt problemer med det.Har skylla strømpa en gang i uka samtidig med vann bytte.Magne.
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap