Prøver igjen

Hvem panser malle trives best alene?
Hva heter den minst arten av panser-maller?



jj
Corydoras trives ikke alene.

Den aller minste er vel Corydoras pygmaeus som blir 3 cm, neste etter der er Corydoras habrosus som blir 3,5 cm
j.o.j
Hvem panser malle trives best alene?

Ingen pansermaller trives alene. De er stimfisk, og en ensom pansermalle er en ulykkelig pansermalle, dessverre.
Takk
Den er grei men behøver jeg så mang som fem. På bilde ser du to som er gode venner. Takk for svaret......
jj
Helst så bør du ha flere enn 5, gjerne så mange som 10-15. Og de bør være samme type, ikke mange forskjellige arter.
Kan merkelig nok ikke se for meg at Cory (eller annen fisk) trives med blå grus i alle fall
j.o.j
Den er grei men behøver jeg så mang som fem. På bilde ser du to som er gode venner. Takk for svaret...... jj


De to på bildet er kanskje venner, men de er ikke nødvendigvis lykkelige som par - siden de er stimfisk. Lev i isolat med ett annet menneske i noen år og kom tilbake og fortell oss om det? På samme måte som mennesker, har fisker behov - disse behovene avhenger noe av arten fisk. Stimfisker lever i stim, de føler seg tryggest i stim og de er "kodet" for stim. Ta bort stimen og du tar bort mye av fiskens forutsetninger for å leve livet helt.

En annen ting er at corydoras skal ha sand for å trives. Det du viser på bildet, er i følge denne artikkelen kriminelt. Jeg er ikke uenig. Slik grus blir som om vi skulle dykket etter epler i en tønne med glasskår - hver dag hele livet.
Bekalager
hei alle sammen.
BEKLAGER. Jeg har ikke blitt fortalt at jeg bare skal bruke sand. Har en 120l å 45l. Å der skal alt byttes ut i dag. Man lærer så lenge man lever.

TAKK
mvh
jj
Vær så snill og gi Corydorasene dine flere kamerater av sin egen art Det blir det en mye, mye lykkeligere pansermalle av!
!!!!!!!!!
Trude Hell mår være et heldig som kan alt innen akvari verden. Hadde jeg vist at jeg ikke skulle bruke grus ville så klart ikke gjort det. Men i motsetting til deg har jeg masse å lære. Å du kall meg ikke kriminell. Jeg håper jeg lærer nye ting så lenge jeg lever.........
jj
Ingen grunn til å hisse seg opp. Vi forsøker bare å fortelle hvordan fiskene kan ha det best mulig Se bare på det som ny lærdom som du tar ut i praksis med det samme!

Skift til bunnlag sand. Først som sist.
Alle fisker kan leve på sand, men ikke alle kan leve på grus. Du kan altså ikke gå feil med sand på bunnen i akvariene.

Biltema har 17 kg sekker med sand som er midt i blinken til akvariebruk, det er den såkalt grovkornede sanden som er egnet. Merk deg varenummeret så du ikke får feil: 175425.
Jeg kan ikke alt, j.o.j. Og jeg kalte deg ikke kriminell. Jeg viste til en artikkel hvor den ikke helt ukjente forfatteren skriver at

"It is a crime not to give Corydoras a fine substrate, whether in a shop or private aquarium. They will suffer without one and can damage their barbels feeding in gravel, sometimes resulting in infection and loss of their barbels."

Alle handler vi i uvitenhet. Men når vi planlegger å skaffe oss fisk, har vi også ansvar for å skaffe oss kunnskap om fisken. Helst før vi skaffer fisken, slik at vi ikke gjør slike feil.

Når du ser ut til å insistere på at du vil det skal finnes stimfisk som ikke behøver å gå i stim, og så viser frem et så grelt eksempel på groveste grus som jeg vel aldri har sett, ja så reagerer jeg ved å vise til denne artikkelen og bli noe skarp i tonen. For våkne opp, alvorlig talt.

Jeg kan godt spøke i min personlige tråd og menneskeliggjøre fisk, men de er ikke "venner" slik som mennesker, og de lever livene sine helt og holdent på vår nåde, i langt større grad avhengig av instinktene sine og at instinktene kan ivareta dem på best mulig vis. Da har vi som holder fiskene fanget ansvar. Det var - og er - budskapet mitt.
TrudeHell
En annen ting er at corydoras skal ha sand for å trives. Det du viser på bildet, er i følge [URLBLOCK1] kriminelt. Jeg er ikke uenig. Slik grus blir som om vi skulle dykket etter epler i en tønne med glasskår - hver dag hele livet.
Oj, da er i så fall Ian Fuller kriminell! Eg har aldri sett et bilde fra ham som viser sand i corykar.

Men det er sikkert andre coryregler i England, eller så har han ikke kunnskap om dette
?? Sånn som dette, mener du?

Der kan du forresten lese:

"If Hans-Georg Evers and Ian Fuller is to be believed, then no, the "best" thing is sand. In nature, corys are always found over a sand substrate [of course, there are exceptions, but I'll completely ignore those]."
Inaktiv bruker
Donald
[QUOTE=TrudeHell]En annen ting er at corydoras skal ha sand for å trives. Det du viser på bildet, er i følge [URLBLOCK1] kriminelt. Jeg er ikke uenig. Slik grus blir som om vi skulle dykket etter epler i en tønne med glasskår - hver dag hele livet.
Oj, da er i så fall Ian Fuller kriminell! Eg har aldri sett et bilde fra ham som viser sand i corykar.

Men det er sikkert andre coryregler i England, eller så har han ikke kunnskap om dette

[URL=http://images.google.no/imgres?imgurl=http://www.corydorasworld.com/var/news/storage/images/corydoras/r/corydoras_reticulatus/2995-2-eng-GB/corydoras_reticulatus_species_small.jpg&imgrefurl=http://www.corydorasworld.com/index.php/content/search/(offset)/240%3FSearchText%3Dfuller%26SubTreeArray%3D&usg=__H1P9HXPe4Guau_uvpJe4aMQ-Mic=&h=74&w=120&sz=37&hl=no&start=198&um=1&itbs=1&tbnid=37UeR5WmjXvYLM:&tbnh=54&tbnw=88&prev=/images%3Fq%3DIan%2BFuller%26start%3D189%26um%3D1%26hl%3Dno%26client%3Dopera%26sa%3DN%26rls%3Dnb%26ndsp%3D21%26tbs%3Disch:1]Her[/URL] er da noen
Donald
Oj, da er i så fall Ian Fuller kriminell! Eg har aldri sett et bilde fra ham som viser sand i corykar. Men det er sikkert andre coryregler i England, eller så har han ikke kunnskap om dette :-)


De anbefaler sand, Donald. De bildene du refererer til er alle veldig gamle bilder. Mange av dem er minst 20 år gamle! Ian Fuller har drevet med Corydoras i 40 år, vet du

Det han brukte før i tiden var i det minste helt rundkornet grus.
Men etter at sand ble mer vanlig og lettere tilgjengelig til akvariebruk, ser jeg at alle NYE bilder fra disse gamle veteranene nå viser Corydoras på sandbunn. Også fra ekspertene!
Det er økt forståelse i dag for hvordan vi kan bedre legge til rette livet i fangenskap, både for dyrene i zoohagen, og fiskene vi holder i akvarier.

Det var litt andre holdninger før i tiden når det gjaldt oppsett av akvarier. I dag streber vi mer etter å legge akvariets innredning til rette for fiskenes skyld, og få det mest mulig naturlig. Før i tiden var det lagt til rette for menneskenes skyld.

Det var godt å høre, Mona
Eg bruker selv Biltemasand til coryer, og det er interessant å se dem begrave nesten hele hodet i sanden.

Men rundkornet, fin grus er kanskje ikke et onde heller? Sanden har vel ingen direkte funksjon for coryene? Kanskje de tenker mens de siler for harde livet: "Phhføy, den jævla sanden!"

Har forresten Ian Fuller utgitt den nye Breeding-boken sin nå? Er det i så fall mye nytt i den? Mykt omslag?
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap