Trenger hjelp til å starte opp et akvarie

Hei,

Har no skaffet meg et 60L (ca) akvarie med pumpe, lys og varmekolbe, så trenger fremdeles stein, planter osv.

Men har aldri hatt et akvarie før og hadde egentlig tenkt å kjøpe et lite 20L (guppy hotell som folk kaller det) men leste at det var mye vedlikehold osv, å begynnte derfor å se etter litt større akvarier
Så endte opp med å kjøpe dette av en venn, som kom opp med det på dagen, siden han ville se på scooteren jeg pusser opp (som han senere skal kjøpe.. slo bare av litt av prisen på scooteren for akvarie :P)

uansett, når jeg først skal ha akvarie skal jeg gjøre det skikkelig! og vil derfor ha råd fra noen med mer peiling!
Lest masse om vann verdier og litt sånt, så det skal jeg klare.. håper jeg.

Det jeg lurer mest på er hvillken fisk, sand og planter jeg skal ha, vil det skal se bra ut, og ikke ha sånne fisker som bare er halveis farget.. som gul/gjennomsiktig, skal ha sterke farger som viser seg fram!

Det jeg først ville ha var kampfisk.. men de var så ensomme fant jeg ut :P
Så den fisken jeg har mest lyst på no er black knife ghost fish (elns) dere vet sikkert hvilken jeg mener.. men har ikke undersøkt så mye om denne.
Hvilken fisker kan jeg da ha sammen med denne?

Syns også pumpen min virker litt daff.. i tilleg til at den kun pumper vann.. er det meningen? eller skal den pumpe luft og?

Har ikke satt akvariet opp for inkjøring enda, da jeg må finne ut hvor det skal stå osv.. Må jeg foresten ha stein og planter oppi før jeg kan begynne med innkjøringen?

Ble mye dette her, men takk til de som leser og svarer på dette ^^

Black ghost kan du bare slå fra deg. Den skal ha 720 liter.. Blir 50 cm lang. Spiser også andre fisk.



Jeg ville heller satset på noen fisker som passer til akvariestørrelsen din, og som du slipper å omplassere pga plassmangel etter et halvt år


Søk litt på fiskebasen her inne, du finner garantert fargerike fisker som passer i et 60 liters akvarie!


Selv vil jeg anbefale denne fisken, den er utrolig morsom og ser stilig ut.
Er hardfør, slik at den passer bra for nybegynnere:
Kuhlii-ål
Hei og velkommen til AF, jeg anbefaler deg å lese akvarieskolen her på af. Denne tar for seg hvordan du skal gå frem med oppstart av ditt akvarie.

Black Ghost fungerer ikke i en 60l desverre, da denne fisken blir altfor stor i forhold til størrelsen på akvariet ditt.

Bor du i nærheten av Biltema så kan du kjøpe deg en 17kg sekk med "sand" som de selger, står på pakken at den egner seg til akvarie. Rådasand som zoo butikkene fører er også en godt alternativ. Går du for den på Biltema så velger du den groveste sorten.

Jeg kan komme med et forslag med sammensetning som vil fungere.

oppsett 1:
sommerfuglciklide (1 par)
Tetra stim på 6-8 individer( mange typer å velge i mellom)
Som algespiser Otto , disse bør du ha 4-5 stykker av.

Dette er som sagt et forslag, og jeg vil anbefale deg å bruke fiskebasen her på af til å kikke på de forskjellige fiskene, og hva dem trenger av vannverdier, plass i akvariet m.m.



Oida, kanskje litt i største laget ja :P
Hadde somsagt ikke undersøkt noe mye om den

Men er ikke maller også algespisere? Syns de ser mye bedre ut en "otto"

Går disse sammen?:
Kuhlii-ål
sommerfuglciklide (1 par)
algespiser Otto


Liker ikke tetra fiskene, pga daffe kjedlige farger :P

Kan vell ha guppy med sånn står fancy "finne" bak?

Skal se litt i akvariedatabasen no
men den pumpen jeg har.. den pumper bare vann, burde den ikke pumpe luft og?

Hvor lenge skal jeg la akvariet stå å kjøres inn før jeg har fisker i det? Pumpen er ikke ny, så vet ikke om bakteier og sånt kommer fra den eller hva det no gjrø..
Er ikke brukt på lenge da.

Syns den pumpen virker litt slapp og... den som min søster har i 20L akvariet sitt virker jo like sterk om ikke sterkere:S (hunnes er helt nytt da... holder på med innkjøringen fremdeles).

Og hva er beste måten å holde vannet rent på? er det bare å bytte jevnlig og ha en pupe som funker?
Ser mange har ganske "skitne" akvarier.. men det vil jeg ikke ha.. da er et ikke fint lengre, å mister hele meningen-.-
Les akvarieskolen som jeg linka til i post 3, der står alt du trenger å vite om oppstart av et akvarie. Følger du det som står der så burde du få en problemfri innføring i denne hobbyen. Hva slags innvendig filter har du?
Har lest den.. stod mye av det som jeg hadde lest fra før :P

Men aner ikke hvilken pumpe det er.. kan ta den ut og lese på den se om det står noe

Tror jeg skal ha noen suge maller i begynnelsen, ser de passer ganske bra til vanntemperaturen som jeg har planer om osv.. hadde en sånn før i en bolle (som egentlig var min søster sin) men den døde etter 5 dager

Så får jeg heller kjøpe mer fisker etter vært


Fant problemet.. du kunne vist regulere på pumpen, og den stod på det laveste
Den pumper vist maks 400l/t

Men er ikke filter på den da:S
Så da må jeg vell kjøpe det? -.-
Det er det enkleste om du har et filter ja, og helst et velfungerende slik at du slipper for ofte vedlikehold.

Du sier du har en pumpe idag? Hvordan ser denne ut? Har du mulighet til å få tatt et bilde å legge ut?

I en 60-liter, kommer du egentlig ganske langt med et innvendig filter - mange å velge i mellom her
så lenge du ikke belaster det for mye med å ha i for mye fisk.

Når det gjelder utsagnet om at Teraer er en kjedelig og blass stimfisk har jeg bare EN ting å si -
du vil lære så lenge du holder deg i denne hobbyen, og det er et av de feltene du etterhvert vil endre mening i.
Er forresten ikke pga oppførselen jeg ikke liker terraer, men pga kjedelige farger.. liker mer solide kraftige farger.. ikke farger som ser ut til å ha lakt i solen i ti år for å si det sånn. Derfor jeg liker kamfisken, I rød og blå med stort sånn slør bak er bare
Av bildene i innlegg 11 ser jeg at det totalt mangler filtermedier i det filteret ditt. Pumpen som skal drifte filteret og filtermediene, er på plass ser jeg, men det eneste den gjør er å flytte vann. Den renser ikke på noen måte, det er det bakteriene i filtermediet og selve filtermediet (filtermaterialet) som gjør. Så det må anskaffes.

Ta gjerne noen flere nærbilder av det kammeret/de kammerne som er FØR den pumpen i filteret. Da er det lettere å anbefale deg riktig type filtermedie til det filteret.

Det var ingen svamper e.l. som fulgte med her...? Det er kanskje like greit, for gamle, råtne svamper som har vært tørket inn er sjelden særlig gode. Nytt filtermedie må altså til, og du kan evt kombinere blåsvamp og Eheim SubstratPro.

Men først er det greit å få sett litt nærmere på filterkammeret - bilder...?
Er det to kammere, eller bare ett (før pumpen altså).

Det er også et par artikler jeg vil anbefale deg å lese
Akvarium for fiskenes skyld
og
[URL=http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?1087366-Artikkel-om-Oppstart-av-akvarium-for-nybegynnere.]Oppstart av akvarium[/URL]
Som Mona påpeker, mangler du innmat i filteret ditt.

Dette er et viktig poeng for at du både skal få vekk bøss i cannet, men den største grunnen er at filtermassen er hjem for enorme mengder
av bakterier som er med på å fjerne skadelige stoffer i vannet som dannes ved nedbrytning av biologisk masse. Et godt filer skal gjøre denne jobben,
og din innsats består deretter av faste delvannsbytter.

Du finner "Blå eller sort FILTERMATTE" på de fleste nettbutikker, eller du kan ta med deg de innvendige målene på filterboksen til din nærmeste lokale butikk, så er det godt mulig at de kan hjelpe deg med p få noe tilskåret.

Dette er det enkleste filtermaterialet du kan finne, og fungerer kjempefint i år etter år. Eneste vedlikehold som trengs, er forsiktig skylling/krysting i avtappet akvarievann nå og da når du ser at vanngjennomstrømmningen begynner å gå saktere.
Var det jeg og så når jeg tok ut pumpen.. Skal laste opp noen flere bilder
Om de ikke er gode nok kan jeg ta noen nye
Argh, jeg får dårlige vibrasjoner når jeg ser det filteret der....
hadde det en gang i et kar jeg kjøpte som sånn "pakkeløsning", og det var aldri noe annet enn elendighet med det.

Helt ærlig... du burde koste på deg et skikkelig filter først som sist, og de virkelig gode må man utvendig for å få. Hva med f.eks. Eheim Ecco?

PS!
Jeg brukte tapetkniv og skar bort hele den svarte plastikk-kassen. Det er bare silikonert fast på bakglasset og gikk greit å skjære vekk.
Her har du i utgangspunktet plass til 2 svamper. Den første ved innløpet kan godt være grov - for å ta seg av bøss og grovfiltrering. Denne blir da den som har oftest behov for skylling.

I det neste kammeret, kan du godt gå for en finere svamp, slik at du er mer sikker på å bli kvitt eventuelle partikler. Denne behøver ikke å skylles like ofte som den grove - med mindre du kjører veldig mye fisk i karet (dette er ofte en av de mange "nybegynnersyndene")

tja, filter som koster mer en det jeg betalte for akvariet med bord, pumpe lys og varmekolbe til sammen.. vet ikke helt.. syns det blir litt overkill :P
Kan heller koste på meg et så dyrt filter senere.. har ikke så sykt mye penger for tiden =/
Da koster ikke noen biter blåsvamp allverden, og vil gjøre nytten inntil videre. Husk å kjøre inn filteret skikkelig før du ha i fisk
satser på det da
Skal selvfølgelig kjøres skikkelig inn

Men min søster har et sånt mini akvarium, og har tilsatt noen midler..ene heter "aquatan" og det står at det skal gjøre kranvannet fiskevennlig.. trodde kranvannet var fiskevenlig jeg :P
Og den andre tingen var "nitrivec" står at det er en Bio cultur, og er for filter og akvarium.. er dette bakterie kulturen som skal ta seg av nitrat osv?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap