- Hjem
- Forum
- Labyrintfisk
- Kampfisk som mister finneprakten
Kampfisk som mister finneprakten
Trenger hjelp til en kampsik hann som mister finneprakten. Det ser ikke ut som om det er noen form for sykdom i akvariet, likevel klapper båed hale og finner sammen og ser mer og mer ut som en tynn strek. Vannverdiene er normale, tror jeg: Nitrit 0, pH 6,9 og kH 3. Vanntemp er 25 grader, og vannbytte skjer hver uke eller 10. dag. Da bytter jeg 20-25% av vannet.
Noen som har forslag til tiltak?
Noen som har forslag til tiltak?
Postet 20.04.10 kl 17:10
Postet 21.04.10 kl 10:28
Her er jeg ikke enig med Kampfisk! Varmekur er effektivt til hvitprikk og fløyelsyke, mens mange andre sykdommer eskalerer og forverrer seg om man kjører opp varmen. Om du er i tvil så kan du lese mer om symptomene på de to sykdommene her. Det er en utbredt misforståelse at varmekur hjelper mot alt av sykdom, men man kan altså gjøre vondt langt verre ved å øke temperaturen uten at man vet hva fisken feiler.
Jeg tør ikke si hva som feiler fisken din. Mange fisker klemmer finnene sammen når de ikke føler seg helt bra så uten andre symptomer å gå ut fra så er det veldig vanskelig. Du kan jo lese i linken jeg la inn og se om du kjenner igjen andre symptom. Om du fremdeles er usikker så kan en kombi-kur av Esha 2000 og Esha Exit være løsningen. Disse medisinene er ikke skadelige for filterbakteriene og dekker over et vidt spekter av sykdommer.
Jeg tør ikke si hva som feiler fisken din. Mange fisker klemmer finnene sammen når de ikke føler seg helt bra så uten andre symptomer å gå ut fra så er det veldig vanskelig. Du kan jo lese i linken jeg la inn og se om du kjenner igjen andre symptom. Om du fremdeles er usikker så kan en kombi-kur av Esha 2000 og Esha Exit være løsningen. Disse medisinene er ikke skadelige for filterbakteriene og dekker over et vidt spekter av sykdommer.
Postet 21.04.10 kl 13:17
Det er ingen av de vanlige sykdommene. Fisken svømmer rundt med de andre. Den blir ikke jaget og den kommer og spiser når det er foringstid. Jeg forer stort sett med vanlig TetraMin, og har kommet til å tenke på om den skulle hatt noe annet for. Men begge hunnen ser helt bra ut. Veldig bra, faktisk. Det er bare finnen som ser ut til å klappe sammen. Har ikke lyst til å medisinere bare i tilfelle, heller, men kanskje det er utveien.
Postet 21.04.10 kl 13:34
Veldig frustrerende når man skjønner at noe ikke er som det skal uten at man vet hva man skal gjøre. Du kan jo eventuelt prøve med litt annet fôr en periode og se om det hjelper. Variert mat er alltid et pluss. Muligens kan tilsetning av Eshas vitaminer hjelpe om det er kostholdsrelatert.
Siden den spiser og oppfører seg normalt ellers og ingen andre fisker ser ut til å være plaget, så kan du jo se det litt an før du setter i gang med medisin. Kanskje fisken rett og slett greier ut av det på egen hånd med litt god mat og godt stell.
Siden den spiser og oppfører seg normalt ellers og ingen andre fisker ser ut til å være plaget, så kan du jo se det litt an før du setter i gang med medisin. Kanskje fisken rett og slett greier ut av det på egen hånd med litt god mat og godt stell.
Postet 21.04.10 kl 14:00
Postet 21.04.10 kl 19:47
Sv:
Nå har det seg jo sånn at i det fri, bor kampfiskene som oftest i sølepytter...
Å varmebehandle en kampfisk ville jeg nok ikke anbefalt med mindre du har tenkt til å spise den.
Å varmebehandle en kampfisk ville jeg nok ikke anbefalt med mindre du har tenkt til å spise den.
Postet 21.04.10 kl 21:03
Postet 22.04.10 kl 00:15
Postet 22.04.10 kl 10:59
Dette minner om en sykdom jeg hadde på guppiene mine, gyrodactolus (mener jeg de heter)
Klistrefinne er et kjent ord i norge, da det er det som skjer, finnene er akkurat som de klistrer seg sammen.
Hvis man ser på dem med mikroskop, vil man se at det sitter tett i tett med bitte små prikker på dem.
Mener jeg måtte bruke prazi pro for å bli kvitt dem.
Men skal ikke si sikkert, ga dem like så godt opp da jeg medisinerte og medisinerte uten og bli kvitt det.
Gyrodactylus
Også dette er en svekkelsesparasitter. Det er en temmelig stor gruppe parasitter det her er snakk om.
Gyro gir ganske like symptomer som Chilodonella. Overføres til akvariet med for\ nye fisk. Særlig vanlig på guppy. Dersom man studerer fisken med lupe, kan man se ett stort antall med parasitter som er ca 0,5mm lange. Det er svært vanlig at finnene klemmer, og spesielt halefinnen til Guppy kan bli "spiss".
Behandlingsforslag: Prazi Pro fra Rocky Mountain Discus
Klistrefinne er et kjent ord i norge, da det er det som skjer, finnene er akkurat som de klistrer seg sammen.
Hvis man ser på dem med mikroskop, vil man se at det sitter tett i tett med bitte små prikker på dem.
Mener jeg måtte bruke prazi pro for å bli kvitt dem.
Men skal ikke si sikkert, ga dem like så godt opp da jeg medisinerte og medisinerte uten og bli kvitt det.
Gyrodactylus
Også dette er en svekkelsesparasitter. Det er en temmelig stor gruppe parasitter det her er snakk om.
Gyro gir ganske like symptomer som Chilodonella. Overføres til akvariet med for\ nye fisk. Særlig vanlig på guppy. Dersom man studerer fisken med lupe, kan man se ett stort antall med parasitter som er ca 0,5mm lange. Det er svært vanlig at finnene klemmer, og spesielt halefinnen til Guppy kan bli "spiss".
Behandlingsforslag: Prazi Pro fra Rocky Mountain Discus
Postet 22.04.10 kl 11:50
Endret: 22.04.10 kl 11:56
Men
Men for å holde seg til tråden her, så har jeg hørt at det er ikke helt uvanlig at kampfiskene kan miste finnene sine. (de vil vokse ut igjen)
Kan det være mulig at det har noe med trivsel å gjøre?
Har den nok plass, nok oksygen.. Den er ikke typ forkjølet?
De kan bli ganske slappe og sjuskete hvis det ikke er riktig temperatur for fisken når den kommer opp for å puste.
Kan det være mulig at det har noe med trivsel å gjøre?
Har den nok plass, nok oksygen.. Den er ikke typ forkjølet?
De kan bli ganske slappe og sjuskete hvis det ikke er riktig temperatur for fisken når den kommer opp for å puste.
Postet 22.04.10 kl 11:54
Postet 22.04.10 kl 17:06
Postet 22.04.10 kl 17:47
Postet 22.04.10 kl 17:48
Heisann!
Fikk ikke tak i Prazi Pro eller alternativet. Ble anbefalt å prøve eSHa2000. Det ser ut til å ha gjort susen. Behandlet både 220 literen og det lille 54 liters karet hvor det gikk guppyer, som ikke så så bra ut.
Guppyene overlevde, ikke kampfisken. Har flyttet guppyene til 220-literen, og det ser ut til å gå bra. Begge kampfisk-hunnene er i full vigår, så nå prøver jeg snart med en ny hann, så får vi se.
Takk for hjelpen!!
Fikk ikke tak i Prazi Pro eller alternativet. Ble anbefalt å prøve eSHa2000. Det ser ut til å ha gjort susen. Behandlet både 220 literen og det lille 54 liters karet hvor det gikk guppyer, som ikke så så bra ut.
Guppyene overlevde, ikke kampfisken. Har flyttet guppyene til 220-literen, og det ser ut til å gå bra. Begge kampfisk-hunnene er i full vigår, så nå prøver jeg snart med en ny hann, så får vi se.
Takk for hjelpen!!
Postet 05.05.10 kl 19:47