Ferskvannsrokke (potamotrygon) sammen med diskus?

Jeg skal bestille meg nytt akvarie, på rundt 500-600 liter.
Jeg har diskus (en liten stim), og lurer på om det er mulig å ha en av disse artene av ferskvannsrokke som selskap? (selvfølgelig ikke de største rokkene)

Noen som vet? Erfaringer? Gode råd?

Setter pris på all synsing her.

Du kan ha discus og rokker sammen, bare pass på vannkvaliteten og at akvariet er stort nok. Start gjerne med et akvarium med en grunnflate opp mot 2 m2 og en høyde på 50 - 60 cm.
hei

For å ta en ting først så finnes det ingen små rokker..... den minste typen reticulata blir 40 -50 cm, men den har til dags dato ingen klart å holde i livet i ett akvarie i norge over lengere tid ...... motoro er en grei nybegynner rokke, og den blir 50- 80 cm i voksen størrelse..... derfor må du minimum regne 720 l hvis du skal holde denne typen fisk..... men det er bunnarealet som teller mest

Når det gjelder kombinasjonen med discus så går det greit men når rokkene når en viss størrelse så vil de angripe disse fiskene også..... Jeg har mine fire rokker i ett 960 l karr, og det er ikke for stort de er allerede 20- 32 cm på tvers og rundt 40 cm med hale, så du må nok planlegge litt større karr skal du ha rokker...
Sv:
Enig med innlegget over her, du har for lite akvarium til å kunne huse rokker.
Jeg har et P.motoro par og et P.Castexi otorongo par i 4000 literen min.
Motoroene er ca 35 + cm over ryggen nå, og har allerede spist flere discus her. Så den kombinasjonen har jeg kuttet ut.
Store jordspisere passer fint sammen med rokker.
Hos meg går det en gruppe på 9 stk, snart voksne G.Altifrons F1. Det fungerer kjempefint.

Men som det alt er nevnt, så må du ha større kar.

Litervolum betyr mindre enn bunnareal på karet.
Du får svar på det meste ang. rokker i denne tråden.
Tusen takk for svar, alle sammen!

Etter å ha lest meg opp litt rundtomkring, samt lest svarene deres, og (tråden på nett-akvariet), har jeg bestemt meg for å droppe rokkene. Jeg ser at jeg ikke har mulighet til å bestille stort nok kar til dem, og er veldig tilhenger av å skape et hjem for fiskene, og ikke bare et oppbevaringssted hvor de kanskje overlever.

Men, takk for svar!
Jeg endte opp på et 400 liters akvarie, fordi det rent estetisk tok seg bedre ut i stua. Skal jo være pent for oss utenfor også, ikke sant?
Det behøver vel ikke å være stygt med et stort akvarium i stua.. Se bare her
Ikke diskus akkurat, men...
Disse rokkene går tydligvis fint sammen med cupido ciklider.
Ser ut som to små P.humerosa. Den kombinasjonen kan kansje funke.
Mine P.Castexi spiste alle mine Cupido i løpet av et par dager...
Her er noen dårlige mobil filmer av rokkene mine.

Castexi otorongo

Motoro forsøk på parring.

]
Du må ikke legge ut slik filmer her, Vidar-Alexander. Husk på at det finnes lett påvirkelig akvarister som ser på, og som lett kan få ideer.

(Heldigvis finnes det ikke rokker i Tromsø.)
Regner med at det kan bestilles der oppe også.
Etter over 25 år som akvarist, har jeg endelig funnet fisken som passer for meg.
Ingenting kan måle seg med ferskvannsrokker.
MEN, de krever mye plass og 210% kontroll på vannverdier.
Tilfeldig bekjentskap
© KSN
Reklame for plussmedlemskap