Pumpe til 450l juwel

jeg har sjøpt meg et 450l juwel kar og lurer på vilket utvendig filter som dere anbefaler til det??
og bør jeg ha en invendig og eler holler det med bare utvendig??
Jeg ville beholdt det innvendige filteret og kjøpt et utvendig filter ekstra, størrelsesorden 1200 liter i timen, f.eks. Tetratec EX 1200 og plassert utløpsrøret skrått opp på kortsiden av karet, eller gjort som meg som har plassert et utvendig filter i hvert hjørne av karet.
En annen ting er at hvis du ikke belaster karet alt for mye eller har tenkt og ha discus eller andre store fisker der skal egentlig det innvendige filteret holde hvis du fyller det opp med Ciraxkassetter og har bare den blåe fine filtersvampen øverst, evn. med den hvite filtermatta.

Jon
oki jeg tenkte eegentlig og ta ut de orginale filteret så jeg fik en heldeket bakgrun men du bør ha et filter invendig uanset??
Nei, du trenger ikke innvendig filter i det hele tatt, jeg fjerna mitt også på grunn av heldekkende bakgrunn, men jeg syns det er greit med et mindre filter i hver ende av karet, i stedet for et stort, av hensyn til sirkulasjonen. Med bare et filter kan det bli "dødsoner" i karet.

Jon
hei jeg luere på og sjøpe denne pumpa er de noe noen har erfaring med???

http://www.eheim.de/eheim/inhalte/index.jsp?key=liniendetail_28383_ehen
Hvis du skal ha et filter alene så vil jeg anbefale deg noe større, som f.eks Fluval FX5 eller Eheim 2080 - FX5 er et veldig populært filter for større kar - med mindre du har Eheimbriller med skylapper da

Link
hei nei jeg har ikke det men får en kanon go pris på akurat den pumpa
men mener du den blir for liten for karet??
Tja... Den skal vel klare 700l i følge Eheim, det er en god regel å dele literantallet produsenten oppgir med to - Juvel Vision 450 er jo nærmere 550l, Juvel har litt sær måte og oppgi størrelse på.
oki så det holler ikke med en isåfal??
va er anbefalt til 450l da??
Du fikk vel svar oppe i toppen på tråden: Tetratec EX 1200. Normalt trenger en vel kanskje en en pumpe som sirkulerer akvarievannet to til fire ganger i timen, alt etter hvilken fisk og hvor mange......

I mitt 900 liter Malawi-kar kjører jeg to ganger Newjet 1700 (3600 liter i timen). Det der ut til å holde med de 40-50 fiskene jeg har oppi i hvert fall.

De står bak en 3D bakvegg med massevis med filtervatt. Mengden filtervatt har jo også en viss betydning.
Ulvster
Juvel Vision 450 er jo nærmere 550l, Juvel har litt sær måte og oppgi størrelse på.


Hvor har du dette fra? Numrene som står etter rio/vision osv på juwel kar er informasjon om hvor mange liter dem er på.

Så Juwel Vision 450l inneholder ca 450l...dog noe mindre da dette er regna ut etter utvendige mål
ble jeg lit forvira her går det bra med en sån pumpe eler ikke he he de står på pumpa at den tar akvarie opp til 400l
og 1650 liter i timen`??
eler må jeg ha 2 vis jeg skal bruke den typen flter???
mr22
ble jeg lit forvira her går det bra med en sån pumpe eler ikke he he de står på pumpa at den tar akvarie opp til 400l og 1650 liter i timen`?? eler må jeg ha 2 vis jeg skal bruke den typen flter???


Hvilke filter snakker du om? Eheim 2076/78e?
Tom K
[QUOTE=Ulvster] Juvel Vision 450 er jo nærmere 550l, Juvel har litt sær måte og oppgi størrelse på.


Hvor har du dette fra? Numrene som står etter rio/vision osv på juwel kar er informasjon om hvor mange liter dem er på.

Så Juwel Vision 450l inneholder ca 450l...dog noe mindre da dette er regna ut etter utvendige mål

F.eks et Akvastabil 720 er 200x60x60 det blir 720l - dette er utvendige mål og blir jo veldig brutto, men det er jo sånn de fleste oppgir størrelsen.

Et Rio 400 er 151x51x66 cm - hvilket blir ca 508l brutto

Edit: Rettet mål...
Ulvster
[QUOTE=Tom K][QUOTE=Ulvster] Juvel Vision 450 er jo nærmere 550l, Juvel har litt sær måte og oppgi størrelse på.


Hvor har du dette fra? Numrene som står etter rio/vision osv på juwel kar er informasjon om hvor mange liter dem er på.

Så Juwel Vision 450l inneholder ca 450l...dog noe mindre da dette er regna ut etter utvendige mål

F.eks et Akvastabil 720 er 200x60x60 det blir 720l - dette er utvendige mål og blir jo veldig brutto, men det er jo sånn de fleste oppgir størrelsen.

Et Rio 400 er 151x51x62 cm - hvilket blir ca 477l brutto

De måla stemmer de om du tar dem til toppen av akvariet, men på juwel kar så skal du ikke fylle dem opp med vann lenger opp til et merke som er ca 8-9cm under toppen av akvariet. Så da kan du trekke fra ca 70l og havner på 400l. Må være plass til lys etc under toppen. 151*51*9cm = ca 70l.
Ja jeg ser den - men det gjelder jo alle kar i mer eller mindre grad, men det hindrer dem ikke å oppgi bruttomål, derfor kunne liksågodt Juwel gjøre det også.

PS!

Juwel oppgir kapasiteten på Rio 400 til 450l selv:

Link:
Jeg ser det, mens alle stedene som jeg har sett på nett oppgir dem til 400l. Så enten har Juwel noen bugs med tallamaterialet på hjemmesiden sin, ellers så har butikkene feil mål på karene dem selger.

Mener bestemt at Juwel har oppgitt Rio 400 til 400l sist jeg var innom siden, men jeg kan jo ta feil

HAr sjekka en del webshopper nå, og samtlige oppgir 151x51x62cm for Rio 400 og ikke 151x51x66cm som det nå står på Juwel sine sider.
jeg har vision
men mumpa er den minste av den du sa
Det kan gå greit uten problemer, bare du ikke fyller karet med masse fisk
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap