- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Lagering av planter hjemme?
Lagering av planter hjemme?
Jeg kjøpte to akvarieplanter som jeg foreløpig vil lagre i et lite plastkar på 6l. Har hatt i Aquasafe og har en halogenlampe over plantene fra kl 06.30-20.30.
Bør jeg ha et filter også?
Bør jeg ta av skumgummien som stod rundt stilkene da jeg kjøpte de, og plante de i sand, eller kan de bare flyte rundt i karet?
*planteinteressert*
Bør jeg ha et filter også?
Bør jeg ta av skumgummien som stod rundt stilkene da jeg kjøpte de, og plante de i sand, eller kan de bare flyte rundt i karet?
*planteinteressert*
Postet 25.05.10 kl 18:58
Det kommer helt an på hvilke planter det er. Hvis det er planter som tar opp næring via røtter så er det en fordel om de har røttene frie. Er det stengelplanter så tar disse opp næring via bladene og da kan det være lit hipp om happ om du skal fjerne skumgummien.
Jeg ville ha fjernet denne uansett.
Synes du har lyset på lovlig lenge. 10 timer holder lenge for plantene og hvis lyset er for lenge på vil man fort lande opp i et algeproblem.
En liten luftpumpe med svamp er ok i dette karret. Noen reker så har du renholdere også.
Postet 25.05.10 kl 19:59
Takk for tips!
Geir KristiansenDet kommer helt an på hvilke planter det er. Hvis det er planter som tar opp næring via røtter så er det en fordel om de har røttene frie. Er det stengelplanter så tar disse opp næring via bladene og da kan det være lit hipp om happ om du skal fjerne skumgummien. Jeg ville ha fjernet denne uansett. Synes du har lyset på lovlig lenge. 10 timer holder lenge for plantene og hvis lyset er for lenge på vil man fort lande opp i et algeproblem. En liten luftpumpe med svamp er ok i dette karret. Noen reker så har du renholdere også.
Det er hornblad og vasspest jeg har foreløpig. Hvis jeg fjerne skumgummien så vil jo da stenglene flyte rundt over alt...
Jeg har lest at akvarier skal ha på lyset i 10-12 timer, så foreløpig har jeg gjort det i plante karet også. Mener du at 12 timer er for lenge i alle akvarier med fisk også?
Skal se etter en luftpumpe. Kanskje en 15-40l ville passe greit til dette formålet? Det er ikke lokk på karet så er skeptisk til om reker kan hoppe høyt?!? Litt dumt å måtte plukke reker bak peisen... :-o
Postet 25.05.10 kl 20:10
Disse plantene kan du la flyte vilt. De egner seg godt som flyteplanter. Spesielt hornblad passer fint til det. Egeria Densa kan man gjerne feste til et lodd slik at de står i karret. Begge plantene er hurtigvoksende så de vil kreve litt næring. Regner med at det skal gå fint med reker selv om du ikke har dekksglass. Et lite tynt dekksglass koster ikke allverden så det bør du skaffe deg.
Postet 25.05.10 kl 20:36
Hvordan blir det med lyset da?
Geir KristiansenDisse plantene kan du la flyte vilt. De egner seg godt som flyteplanter. Spesielt hornblad passer fint til det. Egeria Densa kan man gjerne feste til et lodd slik at de står i karret. Begge plantene er hurtigvoksende så de vil kreve litt næring. Regner med at det skal gå fint med reker selv om du ikke har dekksglass. Et lite tynt dekksglass koster ikke allverden så det bør du skaffe deg.
Da skal jeg se på om jeg kan få til noe der. Kan jo eventuelt bare ta en hyssing og feste til en stein for å holde vasspestene nede.
Kan man da ta skudd av plantene når de begynner å bli lange, slik at de vokser videre i to biter sånn som med andre vanlige planter som lever over vann?
Tror kanskje jeg kan få ta i en plate til å ha over. Det var opprinnelig et terrariumbur som vi hadde en tarantella i, så det er kun sånn et gult lokk med en liten luke i.
Hvis man legger over en glassluke, vil da lyset være like bra for plantene som om det ikke er luke over?
Postet 25.05.10 kl 20:45
Åse Britt LarsenKan man da ta skudd av plantene når de begynner å bli lange, slik at de vokser videre i to biter sånn som med andre vanlige planter som lever over vann? :)
Det kan du, når du kniper av toppen til egeria densa så deler den seg i to topper. Når disse toppene har blitt lange nok så kniper du de to av slik at de blir egne planter.
Hornblad er bare å dele opp. Den vokser som ugess bare den får næring.
Feste egeria densa til bunnen med en sten fungerer helt topp.
Postet 25.05.10 kl 20:58
Spennende! :)
Geir Kristiansen[QUOTE=Åse Britt Larsen] Kan man da ta skudd av plantene når de begynner å bli lange, slik at de vokser videre i to biter sånn som med andre vanlige planter som lever over vann? :)
Det kan du, når du kniper av toppen til egeria densa så deler den seg i to topper. Når disse toppene har blitt lange nok så kniper du de to av slik at de blir egne planter.
Hornblad er bare å dele opp. Den vokser som ugess bare den får næring.
Feste egeria densa til bunnen med en sten fungerer helt topp.
Hva foreslår du som næring ved slikt plantehold?
Postet 26.05.10 kl 09:32
Åse Britt LarsenJeg har lest at akvarier skal ha på lyset i 10-12 timer, så foreløpig har jeg gjort det i plante karet også. Mener du at 12 timer er for lenge i alle akvarier med fisk også?
Telte meg fram til 14 timer jeg da 06:30-20:30?
Jeg har timeren på 10 timer i mine kar, kl. 15:00-01:00. Da har jeg lys på hele den tiden jeg mest sannsynlig er hjemme, dessuten syns jeg det er så hyggelig lys fra akvariene utover kvelden når det blir mørkt ute. Kjedelig med kar som blir mørklagt allerede kl. 20:30?!
Til plantene dine ville jeg brukt flytende næring av noe slag. Feks Tropica Aquacare flytende plantenæring
Halogenpære gir god vekst på plantene, jeg har prøvd
Postet 26.05.10 kl 09:49
Gode tips
Lisbeth[QUOTE=Åse Britt Larsen] Jeg har lest at akvarier skal ha på lyset i 10-12 timer, så foreløpig har jeg gjort det i plante karet også. Mener du at 12 timer er for lenge i alle akvarier med fisk også?
Telte meg fram til 14 timer jeg da 06:30-20:30?
Jeg har timeren på 10 timer i mine kar, kl. 15:00-01:00. Da har jeg lys på hele den tiden jeg mest sannsynlig er hjemme, dessuten syns jeg det er så hyggelig lys fra akvariene utover kvelden når det blir mørkt ute. Kjedelig med kar som blir mørklagt allerede kl. 20:30?!
Til plantene dine ville jeg brukt flytende næring av noe slag. Feks Tropica Aquacare flytende plantenæring
Halogenpære gir god vekst på plantene, jeg har prøvd
Hehe. Jeg skrev visst litt feil i gårsdagens fortumlelse. Det hadde jo vært mye koseligere med lys i akvariet på dagen og utover kvelden, men jeg trodde fiskene helst skulle følge en normal døgnrytme i forhold til når det er lyst ute rundt den og ikke bare i karet. Det gjør altså ikke noe? Fiskene må mates etter en stund. Ikke med en gang man slår lyset på. Hvordan mater du de mellom 15-01?
Takk for plantenæringstipset!
Postet 26.05.10 kl 09:53
Åse Britt LarsenFiskene må mates etter en stund. Ikke med en gang man slår lyset på. Hvordan mater du de mellom 15-01?
Vet ikke hvor viktig det er å vente med å mate etter at lyset er slått på, men har du dagaktive fisk ville jeg i alle fall ventet til de har fått normal farge og virker våken, halvtimes tid. Jeg bruker å mate mine fisk på kvelden sånn 21-22 tiden. Da har jeg tid til å sitte og se på fiskene
Postet 26.05.10 kl 10:06
Matingstider
LisbethJeg bruker å mate mine fisk på kvelden sånn 21-22 tiden. Da har jeg tid til å sitte og se på fiskene :)
Mater du dem bare en gang i døgnet da? Jeg leste i en bok at man burde mate to ganger, eller gjerne småporsjoner utover hele dagen, men det er jo ikke lett å få til når man er på jobb fra 07-16...
Postet 26.05.10 kl 10:22
Det varierer nok veldig på hvor ofte folk mater pr dag. Jeg mater mine en gang om dagen, jeg har fisk både på bunnen og i de midtre vannmassene og liker å gi en god porsjon med mat når jeg først gir (bruker stort sett frossenfor). Det for at alle fiskene skal ha mulighet til å få tak i nok mat.
Hadde jeg delt dagsrasjonen i 2 måltider ville de glupske spist mest og de ikke glupske eller fisk på bunnen ikke fått tak i noe særlig mat...
I karantenekar med nye fisk gir jeg gjerne et par ganger om dagen. Som oftest er nye fisk litt underernært og tynne og trenger å fores litt hardt den første tida for å bli sterke.
Hadde jeg delt dagsrasjonen i 2 måltider ville de glupske spist mest og de ikke glupske eller fisk på bunnen ikke fått tak i noe særlig mat...
I karantenekar med nye fisk gir jeg gjerne et par ganger om dagen. Som oftest er nye fisk litt underernært og tynne og trenger å fores litt hardt den første tida for å bli sterke.
Postet 26.05.10 kl 10:54
:)
Da er det kanskje lurt å følge litt med på hvor sultne de ser ut også. Foreløpig skal jeg bare ha en kampfisk og noen snegler, så da er jo jobben lett. Verre når det blir mange forskjellige fisker å kikke på...
Postet 26.05.10 kl 11:13