- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Tåkete/røyklagt kar
Tåkete/røyklagt kar
Postet 27.05.10 kl 21:25
Postet 27.05.10 kl 21:35
Mer informasjon!!
Det var litt sparsomt med informasjon, ja. Profilen din sa heller ikke mye om karet. Når jeg har slike udefinerte problemer så slukker jeg lyset og stopper foring i fire-fem dager. Det pleier å hjelpe.
Postet 27.05.10 kl 21:41
Postet 28.05.10 kl 15:07
Postet 28.05.10 kl 15:09
Postet 28.05.10 kl 15:13
Postet 28.05.10 kl 15:13
Postet 28.05.10 kl 19:02
Postet 28.05.10 kl 19:04
Postet 28.05.10 kl 19:39
Det høres nesten ut som det er en bakterie oppblomstring, ettersom det kom etter en type mat. Husker Blindern-bekken pleide bli grå av E.Coli og bakteriofager, men da er det jo snakk om sterkt forurenset vann..
Hadde det vært en ide å ta to vannprøver i glass? Så kunne du sette en lyst og en mørkt og se hva som skjer. Om forurensningen sedimenterer seg på bunn og vannet blir klart er det kanskje allikevel uorganisk materiale..
Antar at du ikke har mulighet for å UV filtrere vannet? Antar også at du allerede har et ganske fint filter i pumpa..
Jeg tror jeg ville økt lys mengden ganske kraftig en stund, og heller levd med litt mer alger i den perioden. Og stoppet vannbyttene i en tid. I mangel av en bedre løsning iallefall..
Hadde det vært en ide å ta to vannprøver i glass? Så kunne du sette en lyst og en mørkt og se hva som skjer. Om forurensningen sedimenterer seg på bunn og vannet blir klart er det kanskje allikevel uorganisk materiale..
Antar at du ikke har mulighet for å UV filtrere vannet? Antar også at du allerede har et ganske fint filter i pumpa..
Jeg tror jeg ville økt lys mengden ganske kraftig en stund, og heller levd med litt mer alger i den perioden. Og stoppet vannbyttene i en tid. I mangel av en bedre løsning iallefall..
Postet 28.05.10 kl 19:53
Mulig det er en oppblomstring av infusorier? Det gjør vannet grått/melkehvitt.
Postet 28.05.10 kl 20:17
Postet 28.05.10 kl 20:35
startet dette karet opp m 60 liter av det gamle vannet fra det andre karet og den gamle pumpen m bakteriefloraen, sammen m den nye Eheim powerball pumpen. Har nå nettopp byttet ut 40 liter og det er mye klarere nå. Skal prøve å la vær å mate noen dager nå, men er redd chiclidene vil spise de minste fiskene i mangel på mat.... Har videre ildhaler, praktbotia, gibbiseps, pakistanbotia, ansistrus og et par andre slag ( små ubetydelige fisk) Chiclidene er Diadema...
Postet 28.05.10 kl 21:27
har jo brukt 40-50 liter av det samme vannet, og den samme sanden fra forrige kar. Naboen min har akkurat samme sand,steiner og kranvann, men bruker annen type mat. Vannet hans er krystall klart. Tror det må være maten jeg bruker, spessielt tablettene til bunnfiskene. Har jo også btukt dette foret i flere år men da m stein istedenfor sand, så jeg er faktisk ikke helt sikker. Men prøver nå å unngå tablettene noen dager så får vi se...
Postet 30.05.10 kl 17:32
Postet 30.05.10 kl 17:55
Postet 03.06.10 kl 00:38
Hold an kjetting!
Inge bedrevitere her. Vi forsøker bare å forstå problemet. Det er nemlig en smule uklart for meg. Du snakker om et gammelt kar og et nytt kar. Om et problem du har hatt i 8 måneder, men det nye karet som egentlig har problemer er startet for tre uker siden. Du tok med 60 liter eller 40-50 liter. Du tror det er maten, men tror egentlig ikke det er maten fordi det kom lenge etter at du startet med denne maten.
Jeg tror vi alle forsøkte å identifisere hva som kunne være årsaken til problemet, først. Så kan vi kanskje si noe om selve problemet.
Så, dersom du vil prøve en gang til: Snakker vi om ett eller to kar som du har problem med?
Jeg tror vi alle forsøkte å identifisere hva som kunne være årsaken til problemet, først. Så kan vi kanskje si noe om selve problemet.
Så, dersom du vil prøve en gang til: Snakker vi om ett eller to kar som du har problem med?
Postet 03.06.10 kl 21:59
Postet 04.06.10 kl 01:09