Oppdrett og vannkvalitet

Jeg har en leksgruppe Hypancistrus Zebra som tidligere lekte nær sagt til faste tider, og ynglene kom på løpende bånd. Plutselig for noen måneder siden stoppet det, og siden har det ikke vært lek på de.

Når jeg snakker med andre som har den samme arten og som opplever akkurat det samme slår det meg at det kanskje kan være noe med vannet. Har "vannverket" gjort forandringer som påvirker leken, eller er det andre ytre faktorer som spiller inn.

Er det flere som har opplevd dette fenomenet, og som har tanker om hva det kan skyldes hadde det vært fint med en tilbakemelding.

For ordens skyld nevner jeg at både undertegede og han andre jeg snakket med bor i Åsane utenfor Bergen.

Men du nevner ingenting om hva vannverdiene var på før eller er på nå??
Har du yngler fra de forskjellige kulla gående sammen foreldrene? Om det blir for mange ungefisker av sammen med foreldrene kan dette stoppe produksjonene av nye.
Dette er kun leksgruppen på 5 individer, og disse har alltid gått sammen
Hei
Vannverdiene i karret har vært stabile og er de samme. Det jeg egentlig lurer på er om evt vannverket har gjort noe med vannet slik at det påvirker leken. Som jeg skriver i innlegget så har jeg snakket med andre som også har leksgruppe på denne arten og som opplever akkurat det samme som meg,- at produksjonen plutselig bare stopper.
Stoppet den for begge to på samme tidspunkt da?
Du skriver at de stoppet "for noen måneder siden". Dvs i våres...? Det er ikke bare vanlig "sesongavslutning" du opplever her da? Det er i så fall helt normalt.
Det er ganske vanlig at arter fra Amazonas leker og legger egg høst og vinter, men stopper når deres biologiske klokke forteller dem at sommer og tørketid nærmer seg. Spiller ingen rolle at de befinner seg i et akvarium, det ligger innpodet i genene deres når det er "riktig tid" å leke og legge egg, og når de skal stoppe.

Men du har kanskje hatt leksgruppen i flere år...?
Sessong
Jeg har vært inne på tanken selv faktisk, men skal sjekke med tidligere eier hva han mener om dette. De har vært aktive i flere år ja
Vannverdier
Pa, gh og kh har vært stabile hele tiden, og de har ynglet jevn ja
Tilfeldig bekjentskap
© Susanne Dahl Aspevik
Reklame for plussmedlemskap