Hvor mye plantevekst kan man få fra to t8 36 w lysrør i 429 liter?

Jeg kjøpte et gammelt Akvastabil 429 liter med medfølgende armatur. Der er det plass til 2 T8 lysrør på 36 Watt. Nå har jeg sjekket på noen nettsteder, og inntrykket mitt er at dette gir ganske beskjedent lys. På et nettsted sto det at dette lyset er passelig til å dyrke ...alger.

Nå har jeg fylt opp med forskjellig av planter allikevel for å gi algene litt kamp i starten. Og det jeg lurer på er om dette lyset kan fungere for de fleste cryptocoryner og anubias? Og kanskje sverdplanter.....

Eller er det riktig at dette er bortimot bortkastet armatur? Kan det oppfylle kravene til planter som krever lite eller middels lys?

De plantene du nevner her klarer seg fint med det lyset du har. De er saktevoksende og vil være til mindre hjelp for å holde algene i sjakk sett i forhold til stengelplanter eller sverdplanter.

Hvis du gir plantene CO2 i tillegg til det lyset de får nå så vil du få betydelig økning i vekst. Ikke så mye på Cryptocoryne som for stengel- og sverdplanter.

Mye lys vil også kreve CO2 og næringstilførsel. Man skal høste litt erfaring med dette i mindre kar før man tar løs med et stort kar. Algeboom på grunn av CO2 og mye lys er en hyppig erfart lærdom og man skal ta dette forsiktig slik at man klarer å holde kontroll.
Det var godt å høre!
Jeg har diverse planter i karet, og jeg har også lagt ned en 5 kg pose med gjødningskuler under grusen. Tror merket heter Porpoise, "artificial soil". Ellers står det mye på kinesisk, samt noen faktasetninger som jeg tror er for gode til å være sanne: "Full of plant´s nutrition", "Enable the plants to take root easily", "Absorbing ammonium greatly" og "Getting rid of alga". Ganske lovende mao.

Ellers ser det ut til at det blir kampen for tilværelsen når det gjelder plantene. Om det i første rekke blir de saktevoksende cryptocorynene og anubiasen som overlever i bunnen av karet, og ingen andre - så får vel det skje. Jeg har noe flytende hornblad som flyter rundt i en krok i akvariet - da får den vokse og ta opp næringsstoffene - akkurat den ser ut til å trives. Så spørs det hvordan det vil gå med de øvrige plantene...

CO2 tilførsel får bli i en senere omgang, tror jeg. Kanskje jeg begynner til høsten.

Du har ingen mulighet for å sette inn ekstra lysrør i armaturet?

Jeg har 4 x 36w t8 på min 450L, men har de siste pr mnd kuttet ut 2 av dem pga varme. Med 4 lysrør hadde jeg en enorm vekst på plantene, friske flotte og frodige planter. Men etter at jeg kuttet ned til halvparten med lysmengde er det svært lite vekst. De overlever men ellers ikke mye å skryte av.

Såpass store kar er jo ekstra høye og trenger mere lys for å få fin vekst nedover i karet også.

Jeg liker å ha mine kar full av frodige planter, bruker ikke CO2, men nok lys gjør absolutt susen hos meg
Da ser det ut til at løsningen på sikt blir å bygge inn ekstra lysrør..
Tusen takk for en nyttig melding som viser meg muligheten for oppgradering av armaturen, jeg fryktet en stund at jeg måtte revurdere "godkjøpet" mitt... Det så ikke ut som om det ville bli så vanskelig å feste disse rørene i min gamle armatur, og jeg har lyst på frodig plantevekst og mange slags planter.

Ellers har jeg sett bildene fra Kuhli-landsbyen før, og bladde meg kjapt gjennom tråden din nå. Imponerende! Og kreativt.... Og nyttig at du deler erfaringene i en så fin tråd!
En kamerat av meg her i Trondheim har en liten sykkel liggende i sitt akvarium, en liten pyntegjenstand i rustfritt stål. Den ligger der fordi her i bartebyen hender det ikke rent sjelden at noen kaster fra seg en sykkel i Nidelva. Så det hørte litt med til innredningen, tenkte han

Men, når du skriver at det ble ganske varmt i akvariet, hvor varmt da? Jeg hadde tenkt å ha mellom 23 og 25 grader i akvariet mitt. Men hva fikk du? Vanskeligheter med å holde tempen på 25 grader?

Noe annet - med så mye vann - har du opplevd svingninger i temperatur som følge av om lyset er på eller av? Skulle tro det ville være umulig, men vet ikke.

Mye jeg lurer på, sjø...
Takk for hyggelig tilbakemelding )

Om vinteren er det ikke noe problem med å holde temperaturen nede på mellom 25-27C -med 4 lysrør. (vi har det ganske varmt inne om vinteren 24C...)
Men om sommeren blir vår leilighet fryktelig varm. Siden vi bor i toppleilighet med takvinduer stiger innetempen gjerne til over 30C på de varmeste dagene. Da er det viktig å koble ut kilder som varmer, feks belysning.

Karet mitt ble også levert med kun 2 lysrør, så er det oppgradert med 2 til

Jeg bruker ikke varmekolbe i noen av mine kar, året rundt. Men det er fordi det er så varmt i leiligheten
Det forklarer saken:-)
Jeg er så heldig at jeg har en kjølig kjellerstue der jeg har plassert 429 literen, etter forhold som nærhet til sluk, og ikke minst temperatur... En jeg kjenner fortalte hvordan han bar bøtte på bøtte for å holde tempen i sin 540 liter lav nok til at ikke fiskene strøk med. Mange bøtter...

Blir nok til at jeg bestiller fra linken din
thankthefishtank
Jeg er så heldig at jeg har en kjølig kjellerstue der jeg har plassert 429 literen, etter forhold som nærhet til sluk, og ikke minst temperatur... En jeg kjenner fortalte hvordan han bar bøtte på bøtte for å holde tempen i sin 540 liter lav nok til at ikke fiskene strøk med. Mange bøtter... Blir nok til at jeg bestiller fra linken din:-)


Da bør du gi kompisen din et tips om å begynne å bruke gardena slanger både til å fylle og tømme karet bøttebæring på så stort kar er jo et fryktelig ork:P
Da har jeg ordnet meg med innbyggingsarmatur!
Men det jeg lurer på er plasseringen av rørene. Bør jeg satse på å bygge inn begge bak - i det vippbare lokket der - eller burde jeg plassere ett rør bak og et i lokket framme? Nå heller jeg mot ¨å plassere de to rørene under det bakre lokket, slik at jeg slipper tull med ledninger i det fremre lokket. Spørsmålet er om det blir altfor trangt...
Har du noen tips Lisbeth?
Og dere andre også forsåvidt. Det gjelder et gammelt akvastabil 429 l med heldekkende armatur.
Tilfeldig bekjentskap
© Anders Bjørkvist
Reklame for plussmedlemskap