Fiskedød etter sandbytte og fiskekjøp

Nå har jeg funnet 7 døde fisker denne uken.
Litt historikk fra sist uke.
Byttet sand
Kjøpte nye fisker 4 sverddrager og 2 sommerfuglchiklider, i dyrebutikken sa de at dette gikk helt fint med de andre fiskene jeg hadde.
De andre fiskene er: 2 Guarmi tror det er blå guarmi de heter, 3 guppy, ca 10 neontera og 2 sugemaller,
Etter at de nye fiskene kom har det dødd 7 stk. Kjøpte de på torsdag sist uke.
Sjekket alle verdier idag og de var:
GH = 5
KH = 0
PH = 7,5
No 2 = 0,09

Så det jeg lurer på er det noen som muligens kansje vet hva som er galt.
det jeg har tenkt på er om det er sommerfuglchiklidene som dreper de andre.
Håper på mange gode svar og råd.
Hvor stort er karet ditt og hvor lenge har det vært i drift?
Sv
Det er ett 180liters akvarium og jeg har hatt det i drift i ca 2 år, og jeg kjøpte det brukt så er nok noen år det har vært i drift alt i alt.
Du har nitrit i vannet. Der er løsningen på dødsfallene. den skal være på 0.00

okei. hva kan jeg gjøre for å få vekk nitrit?
Fra i dag av så tar du et daglig vannbytte på 30-50% til verdiene er på 0,00. og der etter et vannbytte i uka på 1/3 av vannmengden i karret. det jeg har gjort er og satt av den tiden jeg bruker på og skifte vann og eventuelt litt plante stussing i akvariet en dag i uka sånn at jeg holder akvariet vedlike.
Om du kjøper for mange fisker og setter inn i karet på en gang så klarer ikke filteret den plutselig store belastningen, så å kjøpe litt færre fisk om gangen er lurt F.eks. 2-3 en dag for så å vente ei lita uke før du setter inn flere. Jeg synes ikke det var skrekkelig mye nitritt, men det kan jo være årsaken. Hvilke fisker er det som har dødd?

OBS! Om du måler nitritt, så ikke gjør det rett etter et vannbytte, men vent heller til neste dag, da får du riktig målbar vann
Måler du forresten med dråper? KH på 0 høres ikke helt riktig ut...?? Da kan det i så fall være ustabil PH som er årsaken.
Inaktiv bruker
Høres høyst merkelig ut at man skal få nitritt i et karr som har gått i over to år bare grunnet noen få ekstra fisk. ..
Tømte du hele akvariet når du skiftet sand? ut med fisk og alt? Gikk pumpen i vann mens du holdt på?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap