Hva er normal kh

Her tar det 4 dråper før vannet blir gult.Veldig høy ph (8,5 idag,9 igår.) hva kan det være`?
"Normal" kh kan være så mangt. Det avhenger helt av hva slags fisker du ønsker å ha. Det er logisk, for tenk på alle elver og innsjøer over hele verden som våre akvariefisker stammer fra! Vannet på hele kloden er jo ikke akkurat likt... Så det som er "normalt" for en art, er kanskje direkte helsefarlig for en annen.

Det jeg kan fortelle, er at vannet i norske vannkraner generelt er bløtt, dvs har veldig lav kh og gh.
Kh er lavere i kranvannet her hos meg enn hos deg, her er kh 2. Du har kanskje litt høyere enn gjennomsnittet, men fra 0 til 2-3 er vanlig.

Selv om kh hos meg er lavere, er likevel ph høyere enn jeg vil ha, for vannverket hever ph før vannet sendes ut i ledningsnettet. Ph er ca 7.2 til 7.6 (varierer med årstider osv) Hva vannverket bruker for å heve ph aner jeg ikke, men jeg senker ph med noe som heter Eikebark-ekstrakt før jeg bruker vannet til akvariene mine. Jeg vil ha ph rundt 6.4 - 6.8, da det passer mine sør-amerikanske fisk.

Med kh på 4 tror jeg du ligger litt høyt ang. ph også, selv om du bruker midler for å senke ph vil den stige igjen pga kh-verdien. For å spare deg selv for slike ergrelser og styr med vannverdiene, sats utelukkende på fisk som liker og trenger slikt vann Da er det bare å bruke vannet rett fra kranen

Gode nybegynnerfisk som trives i høyere ph kan være f.eks. Black Molly eller kanskje fargerike Endlers guppy, samt en hel del andre levendefødende fisk. Se f.eks. nedover listen over ulike Poecilia arter
"Levendefødende" i fiskesammenheng betyr altså at de ikke legger egg som de fleste andre fisker gjør, men føder rett og slett levende små unger (yngel). Dette pleier å være stor stas å være vitne til hos ferske akvarister, særlig for barn, men alle aldere syns det er gøy å få yngel på fiskene sine.

PS!
Det finnes også en Plantebase her på AF.
Vær også klar over at ikke alle akvarieplanter trives i hvilken som helst ph. Det går stort sett greit, for mange akvarieplanter som selges er veldig hardføre og tåler en stor variasjon av ph. Men kjøper du akvarieplanter som det virker som du "aldri får til" uten å egentlig finne noen annen grunn, kan feil ph være årsaken.
KH på rundt 5-6 er ca det som er vanligst for fisk har jeg funnet ut av.
Veldig mange som ligger rundt der.
Men er jo maaaaaaaange fisk som krever helt andre verdier...
Det er jo bare tull, vel? Er kh 5-6 "vanligst" for fisk? Det stemmer ikke.
Gjør et spesifisert søk i fiskebasen, så ser du. En kh på 5 og 6 gir veldig høy ph!
Du får ikke ph under 7 (som er nøytralt) selv med hjelp av syremidler (som f.eks. eikebark-ekstrakt) med den kh'en ihvertfall.

Jeg gjorde et spes. søk i stad med kriteriene til trådstarter (inkl akvariestørrelse) og det var jamen ikke mange fisk på den lista....

Normal kh
normal kh på 5-6 er jo veldig høy kh vil tro så høy kh passer fisk som skal ha høy ph så normal kh er det ikke for fisk som skal ha lav ph da vil jeg ha en kh på 2til 3 som er normal til fisk som skal ha lav ph.så mona o har rett i det hun skriver.
Når jeg tenker etter, har jeg kun lest om et distrikt her i landet som har høy kh i kranvannet. Det området husker jeg ikke spesifikt, men det har ligget i distriktene rundt Tønsberg området om jeg ikke husker feil. Det er det eneste unntaket jeg har lest om (opp gjennom årene her på AF) fra regelen om at norsk kranvann er veldig bløtt (lav kh og gh).

Men trådstarter bor jo ikke så veldig langt derfra... Kanskje trådstarter bor et sted som får vann fra samme vannverket og samme kilde? Det kan være berggrunnen der vannkilden er som består av f.eks. kalk, noe som vil heve kh over normalen.
mona o
Når jeg tenker etter, har jeg kun lest om et distrikt her i landet som har høy kh i kranvannet. Det området husker jeg ikke spesifikt, men det har ligget i distriktene rundt Tønsberg området om jeg ikke husker feil. Det er det eneste unntaket jeg har lest om (opp gjennom årene her på AF) fra regelen om at norsk kranvann er veldig bløtt (lav kh og gh). Men trådstarter bor jo ikke så veldig langt derfra... Kanskje trådstarter bor et sted som får vann fra samme vannverket og samme kilde? Det kan være berggrunnen der vannkilden er som består av f.eks. kalk, noe som vil heve kh over normalen.


jeg bor rett ved tønsberg ja.

Butikken jeg kjøpte akvariet var jeg i idag og hun sa at det var et forferdelig vann her.Hun har puttet masse greier i vannet for å få lavere ph blant annet.

Vil det bli problematisk for meg å ha et normalt fiskehold med slike verdier?Jeg vil ikke kjøpe noen fisk om jeg ikke kan ta vare på de heller...
Det vil ikke være problematisk for deg dersom du følger Mona sine anbefalinger om å velge fisker som passer til verdiene du naturlig har i kranvannet. Det er masse flotte fisk å velge mellom som passer
mona o
Det er jo bare tull, vel? Er kh 5-6 "vanligst" for fisk? Det stemmer ikke. Gjør et spesifisert søk i fiskebasen, så ser du. En kh på 5 og 6 gir veldig [B]høy[/B] ph! Du får ikke ph under 7 (som er nøytralt) selv med hjelp av syremidler (som f.eks. eikebark-ekstrakt) med den kh'en ihvertfall. Jeg gjorde et spes. søk i stad med kriteriene til trådstarter (inkl akvariestørrelse) og det var jamen ikke mange fisk på den lista....


Det var jo jævla rart mona! For her ligger PH i skrivende stund på 6,9 med dråpetester.... Og KH på 5
Med en KH på 4 så vil du med ett innkjørt akvarie få en PH som stabilliserer seg på rund 7 etter ett døgn eller så...... Vi som driver taganyika og Malawi må buffre KH til 10 for å holde en stabil Ph på 8-8,5 ...... ville derfor kjørt inn akvariet ditt normalt uten fisk i 4-5 uker (modningstid for bakteriefloraen i filteret ditt) og da tatt en vurdering på vannverdier, med normale ukentilige delvannsbytter på ca 25% så vil det i mindre grad påvirke PH i karret med så lav KH..... ( Mål vannet etter vannbytte før innsetting av fisk)

Med en nøytal vannkvalitet (PH 7) så har du veldig mange muligheter når det gjelder fisk, først når du kommer på mere avansert akvariehold med Viltfanget fisk og oppdrett at du må virkelig begynne å tenke vannverdier....

Anbefaler å lese den nye artikkelen om vannverdier og dens innvirkning på fisk av Nils V under Artikler. Den artikkelen er meget bra, og viser hvor komplekst dette temaet egentlig er. Vi snakker over 40 parametere som kan påvirke vannverdiene.

Ellers så er mona O en av de mest erfarene på Akvastikk her inne, så følger du hennes råd så er du veldig på den sikre siden.

Lykke til !
Hehe...

Ja Mona vet hva ho snakker om, ho har maaaaaaange års erfaring.
Jeg har bare noen års erfaring, ca 5 år nå, så jeg er ikke helt grønnskolling, bare litt.
Men litt for og forsvare ryggen min litt. Fra JBL og sera testeren:

KH 0-2.5 direkte skadelig for fisk.
KH 2.5-3 Kan være skadelig
KH 3-10 safezone
KH 10og oppover kan være skadelig osv

Regner med at jbl og sera vet hva de snakker om?
Eller kanskje de ikke har peiling på dette?

Ikke vet jeg.
Men jeg har aldrig hatt noe mystiske fiskedød eller sykdommer.
Hadde hvitprikk engang 2007

Jeg har bla. et L-204 kar som har PH på rundt 8.2. Der har jeg KH på rundt 6-7
I selskapskaret er der jeg har KH på ca 5
Janne Mathisen
Vil det bli problematisk for meg å ha et normalt fiskehold med slike verdier?Jeg vil ikke kjøpe noen fisk om jeg ikke kan ta vare på de heller...

Vestafrikanske ciklider elsker hardt vann.
Geiren
Hehe... Ja Mona vet hva ho snakker om, ho har maaaaaaange års erfaring. Jeg har bare noen års erfaring, ca 5 år nå, så jeg er ikke helt grønnskolling, bare litt. Men litt for og forsvare ryggen min litt. Fra JBL og sera testeren: KH 0-2.5 direkte skadelig for fisk. KH 2.5-3 Kan være skadelig KH 3-10 safezone KH 10og oppover kan være skadelig osv Regner med at jbl og sera vet hva de snakker om? Eller kanskje de ikke har peiling på dette? Ikke vet jeg. Men jeg har aldrig hatt noe mystiske fiskedød eller sykdommer. Hadde hvitprikk engang 2007 Jeg har bla. et L-204 kar som har PH på rundt 8.2. Der har jeg KH på rundt 6-7 I selskapskaret er der jeg har KH på ca 5


Oppsann, følger ikke med når jeg skriver selv engang :P KH er ikke direkte skadelig for fisk. Om den er høy eller lav, går utover PH`en og dens stabilitet.
My bad...
Litt grei side.
Tast inn dine verdier og se hva sera mener.

Janne Mathisen
Vil det bli problematisk for meg å ha et normalt fiskehold med slike verdier?Jeg vil ikke kjøpe noen fisk om jeg ikke kan ta vare på de heller...


Neida, du kan fint holde en hel del fisk. Men du bør kanskje bare tenke litt nøyere gjennom hvilke du velger Det er også litt begrensende at du kun har et 70 liters kar. Vannet du har passer flott for en hel del fisk fra Afrikas store innsjøer Malawi og Tanganyika, da de vil ha høy ph (og gh og kh). De er veldig flotte og fargerike, mange av dem. Men det er ikke alle som kan holdes i såpass lite akvarie, men noen finnes det helt klart!

Jeg syns for eksempel Julidochromis transcriptus og de andre Julidochromis artene er veldig fine. De kan holdes i en 70 liter, og de vil ha ph fra 8.5 og oppover. Hva syns du om dem?
Du må øke gh i vannet når du skal holde dem, men det er enkelt. Bare røre ut litt GH+ pulver og blande i akvarievannet ved vannbytter.

Med et kar på 70 liter kan malawiciklider fint utelukkes, men tanganyikasjøen har som Mona nevner noen aktuelle arter.
Skulle gjerne ramset opp hvilke, men desverre er det kun malawiciklidene som er "mitt felt".
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap