- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Snegler
Snegler
Hallo
Jeg har dessverre fått brun snegler i to av fire akvarier. (tror det heter brun snegler). Det som er problemet er at i begge bassengene har jeg snegler å reker fra før som skal være der. Det er umulig å plukke ut de rekene å sneglene som skal være. De gjemmer seg over alt. Håper noen har en god løsning på dette problemet.
Mvh
joj
Jeg har dessverre fått brun snegler i to av fire akvarier. (tror det heter brun snegler). Det som er problemet er at i begge bassengene har jeg snegler å reker fra før som skal være der. Det er umulig å plukke ut de rekene å sneglene som skal være. De gjemmer seg over alt. Håper noen har en god løsning på dette problemet.
Mvh
joj
Postet 21.07.10 kl 13:23
Postet 21.07.10 kl 21:31
Men er det et problem? Du har sikkert fått damsnegle eller pestsnegle som den gjerne kalles fordi den kan forøke seg veldig raskt hvis det feks ligger masse forrester etter fiskene.
Det er veldig sjelden jeg hører om folk som faktisk har opplevd å få problemer med disse sneglene, at de forøker seg så raskt at de spiser opp alle planter feks. Stort sett hører man fra de som får panikk så fort de ser en liten snegle. Å få dem vekk mens du har andre snegler du gjerne vil ta vare på er jo nesten umulig. Her er det kun håndplukking som funker eller knus de sneglene du ikke vil ha med mellom fingeren og glasset. Da blir også sneglene spist opp av fisk.
Du må alltid regne med å få snegler fra butikken eller privatfolk når du kjøper planter. Nesten garantert å få med eggeklaser med pantene. Skyll plantene forsiktig men nøye i rennende lunkent vann så får du vekk det meste.
Det er veldig sjelden jeg hører om folk som faktisk har opplevd å få problemer med disse sneglene, at de forøker seg så raskt at de spiser opp alle planter feks. Stort sett hører man fra de som får panikk så fort de ser en liten snegle. Å få dem vekk mens du har andre snegler du gjerne vil ta vare på er jo nesten umulig. Her er det kun håndplukking som funker eller knus de sneglene du ikke vil ha med mellom fingeren og glasset. Da blir også sneglene spist opp av fisk.
Du må alltid regne med å få snegler fra butikken eller privatfolk når du kjøper planter. Nesten garantert å få med eggeklaser med pantene. Skyll plantene forsiktig men nøye i rennende lunkent vann så får du vekk det meste.
Postet 22.07.10 kl 13:17
Er de egentlig ikke harmløse?
Er overskudd av matrester og "dritt" som gjør at de trives, da kan de ble veeeeldig mange etter hvert.
Jeg har noen få som svirrer rundt. Gjør ikke skade her.
Men har jo mange andre typer snegler som jeg har kjøpt i butikk.
Virker som pestsnegle bestanden holder seg minimal her hos meg.
Finner alltid små noen i de utvendige pumpene når de skal renses . Men ser de skjeldent i selve akvariumet.
Er overskudd av matrester og "dritt" som gjør at de trives, da kan de ble veeeeldig mange etter hvert.
Jeg har noen få som svirrer rundt. Gjør ikke skade her.
Men har jo mange andre typer snegler som jeg har kjøpt i butikk.
Virker som pestsnegle bestanden holder seg minimal her hos meg.
Finner alltid små noen i de utvendige pumpene når de skal renses . Men ser de skjeldent i selve akvariumet.
Postet 22.07.10 kl 14:00
Botia...
En botia eller to tar jo snegler Kommer jo selvfølgelig an på hvilken størrelse det er på de sneglene du har fra før som du vil beholde...
Postet 25.07.10 kl 22:57
Har samme erfaring som deg geiren. Pestsneglebestanden holder seg minimal hos meg, og jeg har alle de tre vanligste typene, damsnegl, skivesnegl og blæresnegl (tror jeg de heter).
I starten da jeg først fikk dem formerte de seg kraftig (nok pga nyoppstartet og ustabilt akvarium), men etter at verdiene ble stabile gikk bestanden ned, og nå ser jeg dem bare om jeg leter.
I starten da jeg først fikk dem formerte de seg kraftig (nok pga nyoppstartet og ustabilt akvarium), men etter at verdiene ble stabile gikk bestanden ned, og nå ser jeg dem bare om jeg leter.
Postet 26.07.10 kl 09:18
akvarieentusiastEn botia eller to tar jo snegler:-) Kommer jo selvfølgelig an på hvilken størrelse det er på de sneglene du har fra før som du vil beholde...
Unnskyld meg, men nå snakker du ikke særlig klokt. Jeg tror det er lite lurt å sitte her og anbefale botia når trådstarter tydelig forteller at det er prydsnegler (og reker) som skal være der i akvariet, og i tillegg ikke har fortalt deg hvor stort akvariet/akvariene er heller... Det er det verste jeg ser. Anbefale botia uten å vite om det er 10 liter eller 45 liter eller 300 liter det er snakk om....???
Tenk om trådstarter nå hadde løpt ut og kjøpt f.eks.praktbotia (som er den mest vanlige arten i butikkene) og stappet det i bittesmå akvarier, og de straks hadde drept alle prydsneglene hans..... pga et dumt "råd" fra en her inne?
At sneglen er stor og botiaen liten har ingenting å si. Botia har blitt observert mens de bokstavelig talt suger digre eplesnegler rett ut av skallet. Greier de ikke bite skallet i stykker, får de altså ut sneglen på annet vis. Botiaer er ikke dumme.
En annen ting er at det er helt håpløst å gi folk råd om "en botia eller to". Botia er stimfisk! De trives ikke alene eller bare som to stykker.
Det er irriterende ofte at folk her bare slenger ut av seg "kjøp deg en eller to botiaer" så fort de ser at noen nevner ordene "pestsnegle problem". Ikke tenker de over hvor stort akvariet til trådstarteren er, og ikke tenker de på at botiaer er stimfisk. Og som i dette tilfellet; at karet er inneholder prydsnegler som skal være der!
Mange botiaer blir store. Særlig den som er veldig vanlig i butikkene, praktbotia, som trenger flere hundre liters plass! DET er det svært sjeldent nybegynnere som har.
Mulig jeg høres litt krass ut nå, men jeg må innrømme at jeg er så forbanna lei av at folk hiver ut av seg dumme råd som det der. "Pestsnegler? Kjøp botia!" er det første folk skriver uten å tenke i det hele tatt. Det er så.... irriterende dumt! Om folk hadde tatt seg et par minutter ekstra og brukt hjernecellene sine...
Postet 26.07.10 kl 13:28
Endret: 26.07.10 kl 13:31