Hvordan holder jeg sanden hvit?

Kjøpt hvit sand,0.1mm,denne vil jo,regner jeg med,bli grønn av alger etter tid.hvordan fikser jeg slik på enklest mulig måte?Evt,hva gjør jeg forebyggende?
Alle tips mottas med stor takk.

Er 450l akvarium så er jo en del sand..
Når du skal fornye halve vannet i akvarie ditt tar du en slange ned til sanden å holder den litt overnfor sanden ellers vil du suge opp sanden i tillegg. Sanden vil ikke klebe alger så lenges du holder rett lys og regulering det er kun skit du vil få lit problemer med da den legger seg på toppen av sanden så du bør suge dette opp samt.når du skifter halve vannet Håper jeg kunne hjelpe deg har selv kun sand å det er slik jeg gjør det
Inaktiv bruker
Jeg har hvit sand i et akvarium som ikke er blitt grønn ennå, selv etter 6 mnd og selv med høy ph, gh og kh som jo gir lettere alger enn lave verdier.
Så, kanskje det tar lang tid?

Men, i teorien kan man jo ha en ancistrus sp i karret for å spise alger på sanden. Den spiser jo alger på alt i karret. Jeg har en ancistrus i et annet karr og den spiser på grusen/sanden hver dag ser jeg. Så i det karret er det heller ikke en eneste liten alge å se

Men, hvis det ikke er nok alger å spise så må du fore den litt ekstra med noe plantefor, squash eller agurk, eller fiskefor beregnet på algeetende/vegetariske fisk. Men, i teorien skal ancistrus også være flink til å rydde opp i karret og spise feks døde fisk og annet. Så, den spiser jo mye forskjellig.

Dessuten har jeg noen reker i et av karrene mine, og de er jo fenomenale til å spise alger. De bør ha mange gjemmesteder og masse mose slik at de ikke blir spist av fiskene. Men, de fiskene jeg har har ennå ikke rørt rekene, så det kan gå bra.
Hei!
Et godt tips for at ikke din hvite flotte sand skal bli fort grumsete og skitten.
Ha en flott stor gruppe Corydoras i akvariet, de vimser rundt i sanden og skitten løfter seg opp fra sanden og inn i filteret! Er også da lurt å ha overdimensjonert filter
Min hvite sand holdt seg skinnende hvit i et halvt år omtrent.
Nå er den svart/brun/grønn/gul/rød/lilla/orange og ser rett og slett uappetittelig ut. Ble litt bedre når eple og sandsneglene kom til, men ærlig talt, jeg skal ALDRI ha hvit sand igjen.

Nå må det nevnes at dette ikke var "ekte" sand, og at den var unaturlig hvit.
Kjøpe det på salg, så merke kan jeg nok ikke svare for.
Janne Mathisen
Kjøpt hvit sand,0.1mm..


Er den virkelig null komma en millimeter? Det er nesten leire i våt tilstand!
Dette er en sand jeg i så fall ikke ville brukt i akvarium. Det kommer til å bli en kompakt "kake", og sanden er så pudderfin at den vil virvle opp for det minste, bli sugd inn i filteret og lignende. Den er også så fin at oksygen og vann ikke kommer gjennom og ned til planterøttene, så de kan bli kvalt, og plantenes røtter råtner.

Hvor har du kjøpt denne sanda?

Til alle dere som har hvite sand som bunnsubstrat.

Jeg har hvite sand, nærmere kalksand. Og jeg har hatt dem i alle mine kar i over 5 år nå. De er fortsatt hvite. Følgende må gjøres:
* Slamsugging minst en gang hver annen uke. Godt for øye som ser og for fisk
* Snu sanden minst en gang hver annen måned. Sanden må luftes.

hmmm,er kansje 1.Jeg har ikke hentet den enda,den kommer sammen med akvariumet jeg bestilte,skal komme fra sverige idag .Det er visst skikkelig sand,den koster jo 699 også,så om det er noe leiregreier så blir jeg veldig skuffet.

Butikken snakket personlig med en "expert"(forhandler) som sa denne skulle være det jeg var ute etter.Jeg vil ha fine sanddyner med noen klipper,og sanden skal være hvit,så hvit som mulig.
Janne Mathisen
hmmm,er kansje 1.Jeg har ikke hentet den enda,den kommer sammen med akvariumet jeg bestilte,skal komme fra sverige idag .Det er visst skikkelig sand,den koster jo 699 også,så om det er noe leiregreier så blir jeg veldig skuffet. Butikken snakket personlig med en "expert"(forhandler) som sa denne skulle være det jeg var ute etter.Jeg vil ha fine sanddyner med noen klipper,og sanden skal være hvit,så hvit som mulig.


Hvorfor vil du ha hvite sand, får jeg spørre?
Hva slags fisk skal du holde og hvor stort er akvariet?
Janne Mathisen
hmmm,er kansje 1.


Det er stor forskjell på 1 mm og 0,1 mm!
Det er noe du bør sjekke før du betaler for sanden. Det skal stå oppgitt på posen hvilken korn str. det er.
jeg vet ikke hva slags fisk jeg skal ha enda,jeg er intressert i design og derfor hvit sand,hva slags fisk jeg skal ha tar jeg etter det,først skal akvariumet stå i 4 uker uten noe i,og jeg skal ha noe gress osv i også.

Har ikke betalt enda,de skulle finne det som ville passe mine ønsker.

akvariumet er 450 liter.
mona o
[QUOTE=Janne Mathisen]hmmm,er kansje 1.


Det er stor forskjell på 1 mm og 0,1 mm!
Det er noe du bør sjekke før du betaler for sanden. Det skal stå oppgitt på posen hvilken korn str. det er.

det vet jeg men nå vet jeg ikke helt hva jeg har fått enda.Men er det 0,1,så sender jeg den i retur.
Etter råd fra CNC Blondi anskaffet jeg meg noen Gibbi'er og Pleco'er. 1 pr. 50 liter var anbefalingen. De holder det utrolig rent for alger. Både sand, ruter og røtter. Etter et par uker var sanden kritthvit og helt fri for alger.

Ellers kan du jo kikke litt på denne linken.
Jeg kjøper alltid sand på biltema hehe, sanblåser sand bruker både jeg og min kompis i våre akvarium å det er populært her borte å kjøpe den typen.
Helt genialt og flott 17 kg's sekk for 59.50,-
Biltema i Hønefoss hadde ikke sand...
Hvor får man ellers tak i det, med mindre man tar bøttene fatt og spar opp ei strand eller noe?
Dyrebutikken solgte sand helt sykt dyrt...
jeg fikk sanden,hvit,1mm for 270 kr(20 kg) fant ut jeg må ha 2 sekker til,så de er bestilt.Hvordan er det nå for meg å ta sand i etter jeg har fylt på vann?Jeg har 450 l.

Har akkurat etterfylt sand i 450 liter, uten tåke og andre problemer. Skylte sanden grundig, skar bunnen av en plastflaske med stor kork, stakk flasken med bunnsiden ned i bøtta med våt sand, tettet flaskehalsen etter beste evne på vei ned i karet, og så var det bare å strø forsiktig på. Takker den jeg ikke husker hvem var for tipset :o)
Jeg har skåret en 5-liters saftkanne i to og bruker den nederste halvdelen. Fyller den godt med sand før jeg setter den (med åpningen opp!) ned i karet. Sanden vil da fortsette å ligge i bunn av saftkannen. Nå kan jeg enkelt senke den til bunnen i akvariet og helle ut sanden akkurat der jeg vil ha den. Ingenting som flyter rundt omkring selv om pumpene går for fullt.
Rody
Etter råd fra CNC Blondi anskaffet jeg meg noen Gibbi'er og Pleco'er. 1 pr. 50 liter var anbefalingen. De holder det utrolig rent for alger. Både sand, ruter og røtter. Etter et par uker var sanden kritthvit og helt fri for alger. Ellers kan du jo kikke litt på [URLBLOCK1]linken.


tusen takk!
Tilfeldig bekjentskap
© Ola Hårek Rokoengen
Reklame for plussmedlemskap