Katt måtte amputere alle potene...

Sånt som dette forstår jeg meg ikke på. Hvorfor heller ikke avlive når den er så skadet og blir så hemmet?

Jeg kan forstå at veterinærer må gjøre mange rare ting med dyr fordi eieren ikke klarer å gi slipp på det stakkars dyret, men her er det jo ingen eier, virker som veterinæren har tatt denne lure beslutningen helt på egen hånd? Nei jeg klarer ikke se det fornuftige her altså...

Fanget mus du liksom, tror jeg ikke noe på!
I slike tilfeller er det nesten hjerteskjærende å ikke avlive katten. Hvorfor ikke la den slippe? Jeg syns nesten det var råttent gjort av de folkene på filmen å vifte med en katteleke i snor rett over huet på den... den kunne jo ikke fekte eller gripe etter leken!
Helt enig!

Dette syns jeg er sykt, og grenser til dyreplageri.
Jeg syns heller ingenting om alle de rare tingene veterinærer gjør fordi eiere ikke orker at dyret deres blir avlivet. Bare det at ikke alle veterinærer er klare nok på at "den bør avlives nå" når dyret tydelig har det vondt og ikke kan bli bedre, istedet for å gi dyret noen mnd til slik eier ønsker, syns jeg er ille.
Og jeg kom til å tenke på; folk som amputerer opplever gjerne sterke fantomsmerter i fot/arm de ikke har lengre. Tenk hvis den stakkars katta får fantomsmerter i alle fire potene. Forferdelig...

Er bare amerikanere som finner på sånne ting som dette...
den her jo helt sykt. deh har jo ikke noe liv lenge...
Katt og hund er relativt lette å lese, du klarer med litt dyre erfaring oppdage om katten har det fint eller om den er i smerter, så lenge den ikke har smerter syntes jeg nå den fortjener å leve, var en skjønn liten pus det der, og virker som de ser etter perfekte par til å ta over den, så den vil sikkert få masse masse katte kos og stell.
L177
Katt og hund er relativt lette å lese, du klarer med litt dyre erfaring oppdage om katten har det fint eller om den er i smerter, så lenge den ikke har smerter syntes jeg nå den fortjener å leve, var en skjønn liten pus det der, og virker som de ser etter perfekte par til å ta over den, så den vil sikkert få masse masse katte kos og stell.

Dyr, også katter og hunder, gjør alt de kan for å sjule smerte, ubehag, sykdom. Det ligger i deres natur.

Det er helt feil at det er lett å lese om de har det ok eller ei. Ikke uten grunn man ofte ikke oppdager kreft og svulster på hunder/katter før dyret faller om og ikke klarer å bevege seg mer.

Det er ikke et liv for en katt å ligge på et teppe hele dagen og ikke kunne bevege seg fritt, ikke en gang kunne klø seg, eller vaske seg skikkelig. Spiller ingen rolle hvor mye kos, stell og omsorg menneskene gir for den, katten har på ingen måter et fullverdig liv lengre, og da er det bedre for den om den får slippe.

Jeg syns man skal stekke seg langt for å gi dyret et fullverdig liv, syns absolutt ikke avliving skal være første prioritet, men et sted går faktisk grensen.
Inaktiv bruker
Huff, blir så provosert av å se sånne videoer! Der er så råttent gjort å ikke avlive fordi katten har best for det, såklart er det vanskerligt å gi slipp på.
Viss mine katter/hunder hadde lidd å man kunne omtrent ikke gjøre noe hadde jeg bitt meg selv i leppa å fådd dyrelegen til å avlive dem.

Inaktiv bruker
Btw, når vi hadde kanin var det en kanin som brakk foten å båten gikk ikke den dagen så måtte jeg spørre pappa om han bare kunne skyte den, fordi jeg så at hun ikke trivdes. Jeg gråt masse men hun var på et bedre sted.

Åsså hadde jeg en hamster som fikk kreft, eller det var en svuls så måtte pappa skyte den og. Men jeg følte at jeg gjorde det rette.
Skjøt en hamster? :O
Unnskyld, men har aldri hørt om å skyte så små dyr.
Men bare den døde fort, så er vell det en måte det også.
L177
Skjøt en hamster? :O Unnskyld, men har aldri hørt om å skyte så små dyr.

Lurte litt på den jeg også. Kan ikke ha vært mye igjen av den hamsteren
L177
Katt og hund er relativt lette å lese, du klarer med litt dyre erfaring oppdage om katten har det fint eller om den er i smerter,

Selv om den ikke har smerter så er den jo totalt berøvet for å kunne bevege seg som en katt skal gjøre naturlig. Katter er jo smidige og kjapp til å reagere hvis det skjer noe. Hva skal denne gjøre, hvis noe faller over den feks? Den vil reagere og komme seg vekk men kan ikke. Herregud så frustrerende for dyret!
Inaktiv bruker
ja, eller trødde.. æ vet egentlig ikke å vil ikke vite.. Æ va så litn da..
AquaRonja
ja, eller trødde.

Denne tror jeg trenger en oversettelse. Med "trødde" mener du tråkket på, ikke sant? Jeg er fra Tromsø men bruker bokmål på forumer. Da forstår alle hva jeg skriver
Inaktiv bruker
Tråkket på godt norsk
Jeg er så vant med å skrive dialekt så det blir litt blanding
men takk at du sa ifra
Lisbeth
Med "trødde" mener du tråkket på, ikke sant? Jeg er fra Tromsø men bruker bokmål på forumer. Da forstår alle hva jeg skriver :)
Trødde er faktisk godkjent bokmål
Inaktiv bruker
HA!
AquaRonja
HA! :D

Hehe, my bad tydeligvis

Men er det virkelig vanlig å si "trødde" på bokmål altså? Har da bodd i Oslo i mer enn 20 år uten at jeg har lagt merke til det.. Kanskje mine 20 år i Oslo også gjør at jeg tror mange ord er umulig å skjønne. (jobba i Bærum Blærum de 10 første åra i Oslo...)

Har jo plukket av meg en del ord som tua, dokker, trødde (hehe) og en masse andre ord jeg ikke selv legger merke til er endret

Tror aldri jeg har hørt noen "innfødte" østlendinger bruke ordet "trødde". Aldri

Men jeg skjønte godt hva det betydde da Ronja skrev det, for jeg er vokst opp med dialekter hjemme (mor vestlending, far gudbrandsdøling fra Arne Brimis hjembygd).

Lisbeth
Men er det virkelig vanlig å si "trødde" på bokmål altså? Har da bodd i Oslo i mer enn 20 år uten at jeg har lagt merke til det..
Bokmål er et skriftspråk og har lite eller ingenting med hva Oslofolk sier
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap