Salt i akvarium?

Jeg fikk beskjed av ei på dyrebutikken i svergie at når jeg får nye fisker, ja da måtte jeg ha i masse salt i karret...?!

Dette er noe jeg aldri har hørt om. Aldri gjort det heller, så er veldig skeptisk.
fikk med 6 små klosser med salt og hun ba meg ha i alle sammen, men jeg syns det er veldig mye.

Hva er riktig?
hva skal jeg gjøre?
eventuelt hvor mye salt?
wow......de kommer an på vilken fisker du har først og fremst.
hvor mangen liter.

5-6 biter til 100 liter hadde frisket opp vannet rikelig.
noen fisk tåler ikke salt, deriblant maller, de kan rett og slett dø av det.
selv ser jeg ikke hensikten med å salte vannet i tide og utide, kan vel til nød brukes ved sykdomstilfelle...
jeg har 3 prakt botiar, en l-180, noen neon tetra og guppy. og har de i et 60l karr...
å det var guppy som jeg kjøpte nå.

Hvorfor jeg er så usikker var at hun som sa det virket så sur og forklarte ikke hensikten i det, de sa at de alltid brukte det da de fikk inn nye fisker....
praktbotia tåler heller ikke salt no særlig, så dropp det du... men jeg håper du vet hvor store de blir. jeg hadde to selv i en 64 liter i starten, men etter bare noen få måneder var de for store.

guppy kan godt ha litt salt i vannet, men de andre tåler det ikke desverre
Les gjerne artikkelen om bruk av salt i ferskvannskar:
"Livets salt" (ekstern side)
okey, nei de har faktisk ikke vokst så mye. Men jeg var ikke klar over hvor store de ble da jeg kjøpte de, man fant ut i ettertiden.
Har lovet de at de skal få større karr når de trenger det, driver å skal bygge ut serru
Her kan du lese en tråd om salt i akvarium, som diskuteres nå: http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1016&thread_id=56289
Nei du trenger ikke salt i vannet til tropefisk, i butikken vil de selge mest mulig greier, sånn er det bare...maller dør av det. Men da får de jo selge nye...
Alle tropefisk TRENGER salt, men det varierer sterkt hvor mye de trenger.
Trygve Lillefosse
Alle tropefisk TRENGER salt, men det varierer sterkt hvor mye de trenger.

Kan du utdype?
Hvorfor trenger de salt med en gang de kommer i et akvarium? Etter tusenvis av år med evolusjon i naturen, så pang! Skal de saltes så fort de kommer i akvariet?

Er det mineralsalter du mener, så si det. Ikke skriv salt. Det vet du vil bli misforstått.
Mulig jeg svarte litt feil i forhold til det forrige inlegget, siden det gjaldt tilsetting av salt til ordinært akvarievann(som gjerne har noe salt i seg fra før.)

Mitt poeng vat at alle fisk trenger både mineraler og salt(natrium) akkurat som de trenger det i naturen. Om det er i vannet eller maten spiller sikkert ikke så stor rolle.

BTW: Er ikke sikker på definisjonen av mineralsalt, anntar det kan brukes både om rene mineraler og mineraler bundet til natrium.

Uansett, sikkert ikke noe å ta opp i nybegynnerdelen.
Ja det med trenger salt reagerte jeg også på, selvfølgelig trenger de ikke salt i vannet, hva de evt får gjennom maten er jo en annen sak. I alle dyrebutikker sier de at fiskene trenger salt og da gjerne rådyr ektozon, dette er kun for å selge et helt unødvendig produkt,ikke for noe annet. Har ALDRI gjennom mine 32 år som akvarist brukt salt og har heller aldri hatt noen problemer i forhold til dette.

Men salt i vei den som vil, mallene dør, lommeboka blør...
Plussmedlem
Okay Mona, nå er jeg sliten i kjeften her... Har sittet og høytlest hele artikkelen til Rickets for Kaja som sitter i den andre sofaen... Knallbra artikkel og en liten tankevekker... Selv om jeg ikke forsto absolutt alt, så fikk jeg med meg sammenhengen... Og må vel kanskje tenke over en del ting
roly
Ja det med trenger salt reagerte jeg også på, selvfølgelig trenger de ikke salt i vannet, hva de evt får gjennom maten er jo en annen sak. I alle dyrebutikker sier de at fiskene trenger salt og da gjerne rådyr ektozon, dette er kun for å selge et helt unødvendig produkt,ikke for noe annet. Har ALDRI gjennom mine 32 år som akvarist brukt salt og har heller aldri hatt noen problemer i forhold til dette. Men salt i vei den som vil, mallene dør, lommeboka blør...


Ektozon er jo beregnet på behandling av syke fisk, ikke til å tilsettes av andre grunner. Tydelig at endel butikker villeder sine kunder her.

Jeg har brukt salt og ikke brukt salt, alt ettersom hvilke fisk det er snakk om. Levendefødere har vel godt av litt salt i vannet, og det vil være snakk om hvor mye salt de "trenger". Mens med andre fisk er det mere snakk hvor mye de tolererer.
Plussmedlem
Trygve Lillefosse
Ektozon er jo beregnet på behandling av syke fisk, ikke til å tilsettes av andre grunner. Tydelig at endel butikker villeder sine kunder her.

Det er mulig butikkene villeder, men de anbefaler sikkert ut i fra fra Ektozon skriver i bruksanvisningen.
Det står det jo om ukentlig/permanent tilsetting . Mere som "for sikkerhets skyld".

For sitere meg selv i denne tråden:
2 gram pr. 10 liter blir vel også en god del mere enn hva Ektozonprodusenten anbefaler?
Ukentlig for "forebygging"...
Wöchentlich 2 schwach gehäufter Teelöffel (10 g) auf 100 l Aquarienwasser in etwas Wasser gelöst und im Becken verteilt.
Dette tilsier 1 gram pr. 10 liter.


I bruksanvisningen på engelsk står det tydeligvis noe mere:
a) for permanent use: dissolve 4 slightly heaped teaspoons (20 g) per 100 l aquarium water and add to the aquarium"

Eller står det noe annet i bruksanvisningen på boksene som blir solgt nå?
Jeg er veldig usikker her.

Jeg har en gammel boks, der forebyggende tilsettning ikke har noen fremtredende plass(Selv om det står at den kan brukes til forebygging og behandling).

Innholdet skal være:
Natrium perboricum 58%
Magnesiumperoxid 5.8%
Kalsium chlorid 9.7%

Resten er vel fyllstoff. Kanskje natriumklorid eller natrium biokarbonat?

Uansett, ber man jo om trøbbel om man tilsetter dette på jevnig basis i små mengder. Da risikerer man at organismene man skal bekjempe istedet bygger opp resistens.

Vet ikke om det finnes, men ville tro at en blandding av magnesium, kalium, potassium mm. ville være mye bedre for fiskehelsen. Dette er jo stoffer de alle trenger i varierende mengder. Om det uansett finnes nok i springvannet er jo en annen sak.
Plussmedlem
Trygve Lillefosse
Innholdet skal være: Natrium perboricum 58% Magnesiumperoxid 5.8% Kalsium chlorid 9.7% Resten er vel fyllstoff. Kanskje natriumklorid eller natrium biokarbonat?


Er du sikker på at det står prosent? Det var veldig høye tall. Det er ikke prosent, men mg pr 100 g.
580 mg Natriumperborat
58 mg Magnesiumperoxid
97 mg Kalium chlorid
Totalt 735 mg av 100 g.
Over 99 % er NaCl (Natriumklorid)

En bruksanvisning her også.
Det var verdt å lese artikkelen Mona lenket til.... Den parkerte vel for det meste resten av diskusjonen.
@Loomis - Du har helt rett. Jeg tenkte helt feil der..
Tilfeldig bekjentskap
© Sharon Mari Habbestad
Reklame for plussmedlemskap