Nybegynner - kjøpte mitt første akvarium i dag.

Jeg gikk innom Midtun Zoo for å kjøpe "snacks" til hunden tidligere i dag, og ble møtt av 5 nydelige pirayaer de hadde til salgs. Jeg ble så fascinert at jeg sto og så på dem i 20 minutter. Fantastisk vakre fisker!

Jeg lekte litt med tanken "hvor kult hadde det ikke vært å ha dem ved spisebordet i stuen?", og begynte å titte litt rundt på de forskjellige akvariene de har utstilt. Dyrevennen som jeg er, syntes de som sto der (300-400 ltr) så litt små ut, for jeg har jo hørt at pirayaer blir opptil 35cm. Det er ingenting verre enn å se vakre dyr i fangenskap med for liten plass. Man kan jo ikke annet enn å bli kvalm når man ser dokumentarer om fiskemarkedene i østen med store fisker og dyr i ørsmå tanker- og bur.

Den veldig hyggelige og kunnskapsrike ekspeditrisen kom bort til meg og informerte om at de ga 25% avslag på alle utstilte akvarier grunnet ombygging av butikken. Jeg forklarte henne at jeg gjerne ville ha pirayaene, men at jeg i så fall ville ha en tank som er stor nok også etterhvert som de vokser. Hun tok meg bort til et litt bortgjemt hjørne av butikken der de hadde flere akvarier, og der så jeg et "Akvastabil" 720-liters akvarium.

Det ble kjøpt på stedet sammen 5 nydelige pirayaer, masse testegreier, noe som heter "Aqua Safe" og et eksternt filter med kapasitet på opptil 1200 liter (burde visst ha et bra eksternt filter siden pirayaer visstnok roter og forurenser veldig).

Jeg har aldri hatt fisk i mitt liv, og fikk adressen til dette foraet av hun i butikken, og håper jeg kan lære om fiskehold fra "scratch" her inne . Her kommer ihvertfall noen spørsmål jeg hadde satt stor pris på om noen kunne svare på . Jeg er veldig interessert i å lære om dette, så alle tips tas i mot med stor takk!


-Når jeg henter akvariet i morgen, og får satt det på plass. Hva gjør jeg da? Fyller jeg bare opp med vann, og lar det stå et par dager?

-Ekspeditrisen viste meg en del andre fisker det var mulig å ha sammen med pirayaene uten at det blir krig. Noen her inne som har erfaring med dette, og noen tips til andre fisker jeg kan ha? ferskavannskrabber- og reker er jo usedvanlig kule! Er dette en mulighet?

-Hvor lenge må egentlig akvariet stå tomt før fiskene kan komme oppi? Hun i butikken skulle skrape litt av filtrene i alvariet fiskene er i i dag, slik at bakteriekulturen i mitt akvarium skulle bli lik det de er vant til?

-Hva gjør jeg i morgen, når jeg henter tanken? Skal jeg bare fylle den med vann fra springen og la det stå i et par dager?


Det kommer helt sikker masse spørsmål etterhvert, men det er disse som "popper" opp i hodet mitt når jeg skriver nå. Jeg er som sagt helt fersk på dette, og er veldig interessert i å lære hvordan jeg kan ta best mulig vare på fiskene og gi dem så god velferd som mulig. Nå vet nå dere hvilket stadium jeg er på, og jeg håper noen her inne kan gi med noen gode tips . Alle innspill tas i mot med stor takk!


Øyvind .
Velkommen til en spennende hobby:)
Akkurat nå så har jeg ikke tid til å skrive så mye, men hvis du leser Artiklene som står øverst på siden så skal du få den informasjonen du trenger om hvordan starte opp et akvarium, og ca. hvor lang tid det tar.
NB:Husk å kjøpe ei pumpe som har dobbelt så stor kapasitet som akvariet er! Helst enda større. Altså ei pumpe som klarer fra 1500liter og oppover. Dette pga. at piraja griser mye =danner mye dritt, og fordi de fleste akvarium er underdimensjonerte.
Jeg har selv ei pumpe som klarer et 400liters akvarium i et 180liters akvarium. Men skal skaffe ei pumpe til fordi jeg har grisete fisk.



Vet ikke hvilke piraya du har sett på men her er de forskjellige typene.

Det er best å ha akvariet satt opp slik at du ikke trenger å ommøblere senere i akvariet siden de ikke liker fingre i akvariet sitt:P
Pumpe..
Mener du det eksterne filteret jeg kjøpte? Det er i så fall en stor boks som skal stå i skapet under tanken hvor det går en slange inn og en ut. Hvis det er den du mener, så sa de den skulle klare 1200 liter. Det holder altså ikke?

Det er akkurat sånne ting jeg lurer på .
Øyvind Lien
Mener du det eksterne filteret jeg kjøpte? Det er i så fall en stor boks som skal stå i skapet under tanken hvor det går en slange inn og en ut. Hvis det er den du mener, så sa de den skulle klare 1200 liter. Det holder altså ikke? Det er akkurat sånne ting jeg lurer på :-).


Ja det er filteret. Hvis du skal holde piraya så ville jeg ha hatt større, eller enda bedre en ekstra. Da kan man bytte på å skylle filtrene, og hvis noe uforusett skulle skje med det ene filteret så har man jo en gående uansett.
Du kan jo søke opp merket på nettet hvis du ikke har esken, og se hvor mye den skal klare å ta.
Hupp

Høres ut som at du får god hjelp i butikken. Ikke alle steder/selgere som er like flinke der.

Er jo flott at du har "smellt til" med et ordentlig akvarie med en gang, det gjør det mye enklere å holde. De små akvariene passer best til mere erfarne akvarister.

Hvilket filter gikk du for?

Når du har fyllt opp karet, lar du det stå et døgn ellet to og tester vannet. Grunnen til ventetiden er at gasser i vannet skal få tid til å fordufte så du får de reelle verdiene.
Deretter kan du ta med testresultatene til butikken og ta med deg fiskene tilbake. Dersom du må justere vannverdier, får du sikkert med deg noe å gjøre det med. Senere kan du bruke rimeligere metoder som du kan lese om her på akvaforum.

Siden du får filteret "podet" med filterbakterier, akvariet er såpass stort, og det er få fisk, slipper du å vente lengre.

Du bør ha en stor rot de kan holde seg i skyggen av. Da føler de seg tryggere.

Litt planter er også bra.

Du bør få greie på hvilken art du har holdt av og sjekke litt på nettet. Sannsynligvis bør du ha litt flere etterhvert for at de skal trives ordentlig.

Vil annta du må ta litt forhåndsregler når flere fisk skal introduseres, men det kan du lese deg til i mellomtiden. Er nok greit å la det være med de fiskene den første måneden eller så til akvariet har "satt seg".

Kan opplyse om at det skal være storauksjon i Bergen 10 Oktober. Det passer jo bra for deg om du skal se etter flere planter/fisk.
Takk for svar, trygve!
Jeg er jo sittende oppe ennå, selv om jeg skal på jobb i morgen. Jeg skulle liksom "bare se" Wawrinka-Querrey, så begynte jeg å lese om fiskene :-P.

Du har selvfølgelig helt rett i at det er viktig med et stort akvarium. Dyrenes velferd er det viktigste uansett, tenker jeg. Jeg husker ikke navnet på verken filteret eller pirayaene. Jeg husker bare at de var utrolig stilige, men jeg regner med at det nok er snakk om Rødbukpiraya, siden de er de vanligste. Jeg har selvfølgelig ikke tenkt å ha flere fisker oppi før de har fått "satt seg", men har jo planer om å ha flere etterhvert .

På Midtun Zoo har de en ulvefisk (tror det var det den het). Uaktuelt, selvfølgelig, siden den er viltfanget og koster 5000 kroner. Utrolig tøff, den også, men man kan ikke ha den sammen med pirayaene, fordi den bare spiser dem :-P. De må til og med ha stålgitter over tanken fordi den er så aggressiv..

Jeg ser du er herfra . Det er sikkert et stort akvarie-miljø jeg aldri har vært borti før, og det som er gull, er jo at man får vite om sånne ting som storauksjoner mm .
Du bør ikke automatisk forvente deg "tøffe" fisker. De er stort sett veldig lettskremte i akvarie.

De historiene man hører er gjerne overdrevne og fra tørketiden når fisken står veldig tett og ikke har annen mat enn hverandre...

Husk på at det gjerne er fiskere som forteller om piraya, og sammtidig forteller om dengang de fisket en piraya som var 3 meter lang.

Skal du ha fisk som virkelig er tøffe(men ufarlige for mennesker), skal du ta en titt på fisk som Tropheus og Prinsessen av burundi.

Du kan jo komme på neste møte i akvarieklubben den 29'ende. Nye fjes er alltid velkommen.
Tøffe fisker.
Med tøffe fisker mener jeg ikke "Rambo"-tøffe, men tøffe som i fascinerende. Jeg synes jo også nebbdyr er tøffe, men det betyr ikke at de er særlig macho :-P.

Jeg har hørt at pirayaer er skvetne, men håper å lage såpass mye gjemmesteder til dem at de trives hos meg .
Hei Øyvind

Gratulere med nytt kar! Jeg har ingen erfaring med Piraya, og skal ikke komme med vellmenende tips og hint, men jeg synes storyen din er utrolig artig; Spontankjøpe en 720 ltr og et halvt dusin piraye er ikke hverdagskost.

Lykke til med fisker og kar! Det hadde vært gøy om du fikk lagt ut litt bilder slik at vi kan følge med på hvordan det går...
?mann
men jeg synes storyen din er utrolig artig; Spontankjøpe en 720 ltr og et halvt dusin piraye er ikke hverdagskost. :-) Lykke til med fisker og kar! Det hadde vært gøy om du fikk lagt ut litt bilder slik at vi kan følge med på hvordan det går...


Enig. Jeg har vel vanka på dette forum 3-4 år nå og kan ikke huske at noen har gjort et så kult spontankjøp.

Hurra for deg trådstarter, dette blir nok et meget vellykka akvarieprosjekt skal du se

Jeg syns piraya er ganske kjedelige fisk men må jo bare følge med i denne tråden og se hvordan det blir i karet ditt! Legg gjerne ut bilder ja
Puh!
Da er akvariet i hus, og jeg har akkurat festet bakgrunnene med silikom. Det var ikke bare bare, nei. Nå skal det ihvertfall tørke i et døgn, og jeg prøver i mellomtiden å finne ut hva jeg skal bruke i bunnen og hvilke planter jeg skal ha. Det eneste er at i butikken der jeg kjøpte resten, er plantene så sinnsykt dyre. Noen tips om hvor jeg kan finne billige planter? Jeg har hørt at de visstnok skal ha på IKEA. Filteret ble en Fluval FX-5 med kapasitet på 1500 liter . Håper det holder, for jeg har akkurat pakket den ut, og det virker på meg som Taj Mahal var en "walk in the park" i forhold..

Impulskjøp er jo den beste typen kjøp, i mine øyne 8-). Det beste er at jeg ikke har angret ett eneste sekund på dette. Gleden blir bare større og større etterhvert som jeg lærer mer og mer og ser på akvariet som står der borte . Bilder skal selvfølgelig komme.

Det er ihvertfall utrolig spennende, dette her, og jeg gleder meg utrolig mye til jeg får vannet oppi i morgen .
...og forresten.
Det er selvfølgelig rødbukpiraya jeg har kjøpt. Såvidt jeg har forstått, er det de aller vanligste å finne i butikkene i Norge .
Fx5 Skal være et bra filter. Eneste dumme er de klumpete slangene.

Kjøp noen få planter nå og resten på storauksjonen. Det kommer nok også til å være noen planter på auksjonen som alltid er etter klubbmøtene, men blir nok litt mindre enn vanlig på neste møte siden det er like før storauksjonen.

Du kan også sjekke rubrikkmarkedet her på akvaforum, evt. legge ut en "ønskes kjøpt" annonse. Siden det ennå er en stund til frosten kommer, er det ganske trygt å få tilsendt planter i posten.

Glemte nesten: Taj Mahal ligger jo i en park. Ville vært underlig om det ikke skulle være som en tur i parken.:-P Du finner sikkert ut av pumpen, men ikke ta den med på tur når du monterer den.
Hehe. Det gikk faktisk greit å bygge filteret .

Vi fikk tatt vannet oppi i går, og fylt på med Aqua Safe og Bactozym. I dag har jeg tatt noen fisker og snegler oppi, og jeg kom på én ting. Jeg aner jo ikke hva noen av plantene/sneglene/fiskene jeg har heter. Temmelig upraktisk når jeg skal registrere akvariet mitt her inne. Jeg får spørre Vera på Midtun Zoo. hun hjelper meg sikkert.

Jeg kjøpte vel en 20 planter fordelt på seks forskjellige sorter, et par stripete sugefisk og noen andre små fisk. Jeg fikk også tre store, gule snegler som jeg synes var utrolig tøff! Det jeg fant ut da jeg tok dem oppi karet, var at de elsker å spise planter, noe som har gått hardt utover de stakkars plantene som står i akvariet mitt. Jeg har mest lyst å ta dem tilbake til butikken igjen.

Nå ble det plutselig helt stille der borte. Det virker som om filteret bare slo seg av, uten videre. Hva pokker gjør jeg nå? Hehe. Der slo det seg på igjen. Det var av i ca to minutter.

Uansett: Det er en ting til jeg lurer fælt på. Nå har vannet vært oppi akvariet i godt over et døgn, og det er fremdeles helt hvitt. Jeg klarer så vidt å skimte bakgrunnen 50 cm inne. Jeg tenker at det enten kan være mikroskopiske vannbobler som gjør det, eller noe annet. Kobber kanskje?

Jeg ble fortalt i butikken at jeg skulle fylle på lunkent vann- Det innebærer jo at noe av vannet er fra varmtvannstanken. Var det kanskje helt feil, eller er det vanlig at vannet er helt hvitt rett etter man har fylt det på? Grusen og røttene ble skylt veldig godt før de gikk oppi karet.

Disse svindyre røttene flyter jo, forresten (ihvertfall to av dem). Det var skikkelig nedtur, og akvariet ser kjemperotete ut nå. Hvitt vann og flytende røtter som samler opp planteavfall etter de superglupske terrorsneglene mine. Og pirayaene har ikke kommet oppi ennå. Dette blir spennende, ja, og jeg håper røttene synker etterhvert.

Jeg legger ved et bilde av akvariet, så dere kan se hva jeg mener med hvitfargen. Jeg vil jo bare ha et akvarium som ser velholdt og rent ut, men da må jeg ha på plass en løsning med dette vannet og flytende røtter først .

Og bildet av akvariet og to av fiskene. Noen som vet hva man heter? Jeg ble fortalt at jeg kan ha dem med Piraya .
Hei og velkommen til akvarieverden " En herlig verden"

Skal prøve å gi deg noen råd og vink om oppsett av stort akvarie, har ett parr selv som du ser.

Hvit vann: er stort sett fint mel som kommer når du har ny grus i akvariet, graden av dette har med hvor mye du skylte grusen du har i bunnen din, før du helte oppi vannet , dette vil forsvinne etter 2-3 dager.

Flytende røtter: Røttene er tørre når du kjøper dem, de synker når de har trukket til seg tilstrekkelig med vann , gå ut i hagen eller ett annet egnet sted og finn ett par litt større steiner, vask de godt i rent vann og legg de over røttene slik at de holder seg under vann til de har trukket til seg tilstrekkelig med vann. ca 1-2 uker.

ellers er det bare å ringe meg på :971 86 792, du kommer til å ha mange spørsmål både teknisk og innkjøringsmessig. Husk å får rikelig med filterbakterier (filterguffe) fra butikken til filteret ditt. Du korter da ned innkjøringstiden med 2-3 uker.

Lykke til videre ...

Frode
Wow...
... du burde jo nesten fått en premie for heftig impulskjøp!

Tåken i karet ditt vil legge seg etter noe dager.

Ser en feil med karet ditt... fisken du har i tillegg til mallene er en type corydoras, og de vil leve på sandbunn. Det ser ut som du har grus i karet. Corydoras leter etter mat med sine følsomme barter, og grus/sten kan føre til at de mister bartene sant at de ikke får utføre sin naturlige adferd med å borre snuten ned i sanden for å lete etter mat. Har du grus i hele karet?

Pumpen du har kjøpt er en av de beste pumpene som er å få tak i. Det at den stoppet er noe den gjør for å tømme seg selv for luft, hvis jeg husker rett. Den skal altså gjøre det.

Anbefaler JBL sine dråpetester for vanntester. Ikke kjøp sånne alt i ett strimler, de er så unøyaktige at du like gjerne kan gjette vilt på egen hånd.

Les gjerne alle artiklene under Akvarieskolen øverst på siden her.

Velkommen til en flott hobby!
Hei, Cara!

Jeg kjøpte to tester: Tetra test NO2 og PH. Trenger jeg flere enn disse testene? Jeg har kjøpt alt samme sted, så synes det er litt rart at ikke betjeningen har fortalt meg om Corydoras` behov for sand. Vannet er blitt veldig mye bedre bare i natt, så du har nok rett i det du skriver.

Nå drar jeg ut for å finne noen steiner til å legge på røttene .
Startet selv i fjor med en 530 liter, men det var etter moden overveielse. Impulskjøpe en 720 står det respekt av. Enda mer når du får det til.

Jeg har skrevet litt om innkjøring etc. i denne tråden:



Nå har du jo allered satt inn noen fisk, så metoden egner seg ikke spesielt godt for deg. På den annen side må du bygge opp en god bakteriekultur dersom du skal sette inn 5 voksne(?) pirayaer samtidig. Jeg kjenner ikke denne fisken, men trolig er det lurest å sette dem inn samtidig. Det vil øke den biologiske belastningen din til muligens mer enn de filterbakteriene du har vil klare. Selv om du får filterslam fra butikken, må disse bakteriene ikke bare holdes i live, men også gis anlednng til å formere seg. Det går tregt, selv med en slik flying start.

Jeg ville har foret de fiskene du har nå med like mye for som du kommer til å måtte bruke når du får satt inn dine 5 p. slik at filteret er klart til å ta imot dem. Alternativt ville jeg startet på nytt, med sand, før du har fått etablet karet med alt du skal ha i, da blir jobben mye værre. Gir vesentlig større valgfrihet med take på fisk du kan tenkes å ville ha senere.

Med så mye vann som du har, vil selvsagt avfallsstoffene bli tynnet skikkelig ut, men værallikevel på vakt. Anbefaler JBL tetsett for ammoniakk (NH3/NH4) fordi dette dukker opp først, nitritt (NO2) og pH. Du kan få informasjon om vannkvaliteten din fra vannverket. Hvis du etter det fortsatt er i tvil, kan du også sjekke hardhet GH og KH, kobber og jern. Når du spanderer såpass mye penger i starten, er det dumt å spare på småpenger. Webzoo har gunstige priser på JBL tester (unngå å kjøpe komplette sett med en hel haug forskjellige, du bruker ikke alle like mye), etterhvert kan du kjøpe refills, dvs. bare flaskene med reagenser, bli mye billigere.

Lykke til.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap