Misfornøyd slørhale

Hei!
Jeg har hatt en slørhale i ca et halvt år, og nå nylig flytta jeg den fra et minimalt akvarium til en 54 liter (jeg vet dette også er lite, har skrevet en annen tråd om det. Jeg er på utkikk etter større). 54 literen hadde en brukt pumpe, men jeg lot den stå i en uke, før jeg flytta over fisken og den gamle pumpa. Så jeg har altså to pumper kjørende siden den nye stod relativt lenge uten vann.

Fisken virket først veldig fornøyd. Etter et par dager så jeg fisken ligge helt stille nederst i et hjørne. Etter en liten stund med meg tilstede svømte den rolig rundt littegrann, før den la seg igjen. Dette var noe helt nytt for meg, siden fisken tidligere har vært i full aktivitet hele tiden.

Dagen etter lå den på samme plass, men begynte å svømme rundt som en gal når jeg kom, spesielt etter at jeg tok et vannbytte. Har i ettertid kun svømt rundt rolig, men i det minste ikke ligget stille.

En annen ting er at hun har ryggfinnen helt inntil kroppen. Jeg har lest dette er et signal om mistrivsel. Jeg synes dette er merkelig, ut ifra at den alltid har hatt ryggfinnen rett opp, selv i det minimale akvariet den var i før.

Jeg har i midlertidig ikke noe utstyr for å sjekke vannverdiene. Uansett har jeg jo den innkjørte pumpa på, og jeg har for sikkerhets skyld byttet mellom 20-40 % vann minst annenhver dag. Så jeg tror ikke dette skulle vært noe stort problem.

Er det noen som forstår hvorfor den plutselig virker så misfornøyd? Hun svømmer fint og ser ikke ut til å ha noen andre fysiske vansker. Jeg legger med noen bilder hvis dette kan hjelpe. Må også bare påpeke at det ser ut som om hun "gisper" etter luft på det ene bildet. Den hadde akkurat fått mat da, så det er grunnen.

Har forresten også tenkt til å kjøpe en venn til fisken min. Jeg ønsker ikke slørhale/gullfisk, siden det da vil bli veldig trangt om plassen + forurensing. Snakket litt med en ansatt i en dyrebutikk som anbefalte guppy og kampfisk, noe som jeg ikke er helt sikker på om en så anbefalt. Samme personen sa også at man kunne ha opp til flere gullfisker i et 54 liters akvarium, så jeg var vel generelt sett litt kritisk til dette mennesket.
Jeg ga fisken en liten kokosnøtthule, og etter den nesten ikke gjort annet enn å ligge inni nøtta. Stakkars fisken er jo for stor for å ligge rett ut inni den, så den ligger i alle mulige slags vinkler for å få plass. Jeg har merket meg at den holder seg enten på et sted med lite strøm, eller inni nøtta. Jeg har jo to pumper kjørende, kan det være at den ikke liker all strømmen dette gir?

Huff, enten gjør jeg noe ordentlig galt, ellers er fisken bare veldig spesiell. For å ikke være så naiv satser jeg på det første..

Er det noen som kan se hva jeg gjør galt?
Har du testet vannet? Gjør et vannbytte til også du. Jeg ville også sjekket temperaturen på vannet som er i og det vannet du setter inn når du bytter vann.
Jeg har dessverre ikke fått testet vannet, nei. Den nærmeste dyrebutikken testet ikke vann, og hadde ikke vanntestere inne sist jeg var der. Temperaturen i vannet ligger på rundt ca 21 grader, noe det alltid har vært. Når jeg bytter vann har jeg alltid enten latt vannet stå ute i minst et døgn først, eventuelt har jeg brukt vannkoker for å få opp temperaturen så det ligger på ca det samme som i akvariet før jeg heller det oppi (har aldri lest om noen andre som har gjort dette, er det dumt?). Men jeg skal prøve å få testet vannet fortest mulig
Syns gullfisken ser ut som den har noen matte felt på kroppen? Litt gråaktig?

Jeg tipper på at den har blitt syk etter flytting. Hvor lang tid brukte du på å tilvenne fisken det nye vannet, og var vannverdiene lik i det gamle og det nye?

Sjekk ut sykdommer her og post gjerne bildene (får du tatt noen bedre?) i sykdomsforumet. Les dette først
Ikke bruk vannkoker, kan inneholde kobber og det er ikke bra for fisken...vanligvis ikke noe problem å blande varmtvann direkte i springen pga at de fleste i dag har varmtvannsbereder i rustfritt stål. Ville tippet på dårlig vannkvalitet og byttet vann for å sjekke om ikke fisken ble gladere.
Ikke bruk vannkoker, kan inneholde kobber og det er ikke bra for fisken...vanligvis ikke noe problem å blande varmtvann direkte i springen pga at de fleste i dag har varmtvannsbereder i rustfritt stål. Ville tippet på dårlig vannkvalitet og byttet vann for å sjekke om ikke fisken ble gladere.
Takk for råd
Jeg skal se om jeg får tatt noen bedre bilder senere.
Den har ett par "gråere" punkter blant skjellene, men dette har den hatt siden jeg fikk den.

Temperaturen var ca det samme i begge akvariene da jeg flytta den. Jeg prøvde å venne den til vannet i kanskje en time, i tillegg til at jeg flytta mye av det gamle vannet over i det nye akvariet, noe som utgjorde kanskje 30-40 %. Vannverdiene har jeg som sagt ikke hatt muligheten til å sjekke, men jeg regner med at det skulle vært relativt likt, spesielt siden jeg har brukt den gamle pumpa i det nye akvariet.

Jeg leste litt om forskjellige sykdommer, men jeg fant ikke noe som passet helt? Huff, jeg blir helt stresser av det her altså. Men takk igjen
Forresten veldig tynn den fisken din...spiser den godt, i så fall tror jeg du skal gi den mer mat...har 4 slike og de er gode å runde, ute om sommeren å inne om vinteren. Mye gris med slike derfor jeg tippet på dårlig vannkvalitet, skift 30 prosent i hvartfall en gang i uka.
Roly: huff, jeg tenkte jeg ville unngå nettopp kobber med bruk av vannkoker. Kanskje det er problemet da? I så fall skal jeg prøve å bytte vann uten vannkoker nå

I forhold til mat har jeg alltid vært redd for å gi for mye. Den spiser godt, så da burde jeg vel skal øke mengden mat
Fisken ser tynn og utmagret ut ja. Kan også være tegn på innvendig sykdom.
Du må/bør foreta kaldtvannsbytter på en gullfisk. Så lenge du bare bytter deler av vannet om gangen, bruker du kaldt vann. Gullfisk er ikke en tropisk fisk.
Ellers trenger den hverken kokosnøtt e.l. annen dekorasjon for trivselen. Unngå å romster i karet og stress fisken. Nye ting/omgivelser, feil vannverdier e.l. stresser fisken.

For mer info om gullfisk kan du jo prøve gullfiskene.net
Takk for alle svar
I går bestilte jeg esha exit og vannmåler, men idag fant jeg fisken død..
Huff, det hadde vel brukt altfor langt tid til å komme frem uansett.

Nå får jeg heller starte opp med noen fisker som faktisk kan være i en 54 liter, og da gjøre ting best mulig fra begynnelsen av.

Men i så fall, hva skal jeg gjøre med akvariet nå for å unngå videre smitte til senere fisker? Skal jeg rense alt og kjøre det inn på nytt?
Inaktiv bruker
roly
Ikke bruk vannkoker, kan inneholde kobber og det er ikke bra for fisken...vanligvis ikke noe problem å blande varmtvann direkte i springen pga at de fleste i dag har varmtvannsbereder i rustfritt stål. Ville tippet på dårlig vannkvalitet og byttet vann for å sjekke om ikke fisken ble gladere.



Ikke bruk vann fra varmtvannsbereder heller, uansett om den er helt ny... Det gjorde jeg og mistet 18 fisk grunnet at det også i disse nye berederne er kobber etc. Da er det bedre med vann direkte fra kaldtvannskranen, selv om man ikke har tid til å temperere det også. Spørs selvsagt på størrelsen på karret, men temperaturen synker ikke nevnverdig om man bare bytter 10-20% i et lite karr heller.
Dette med varmtvannsbereder er vel nærmest en stor myte.
Kan du dokumentere at det var årsaken til at du mistet fisk, eller er det bare antakelser ut ifra hva du "har hørt".
I ekstreme tilfeller, så kan det være skadelig ja, men da er nok heller ikke vannet trygt for menneskelig bruk heller.

Har drevet med akvarier i over 20 år, og alltid byttet med temperert vann om det var behov for det.
Men kaldtvannsbytter er nok å foretrekke, så sant det lar seg gjøre.

Ella, tror ikke det er noen smitte i karet, men vannverdiene må du få kontroll på. Kjøp test sett, (ikke strips) Og la karet stå en stund. Bytt gjerne vann innimellom, selv om det ikke er fisk i karet. Men du trenger ikke bytte mye.
Takk for svar, igjen
Trist nok var det nettopp strips jeg bestilte igår, men da får jeg bare se etter noe bedre.
Disse kan vel uansett gi en liten tanke om hva vannverdiene er, selv om de ikke er helt nøyaktige?
Jeg får vel la akvariet stå en stund, før jeg starter opp på nytt. Får satse på at de neste fiskene får det bedre med tanke på både plass, vannverdier og selskap.
Inaktiv bruker
Vidar-Alexander
Dette med varmtvannsbereder er vel nærmest en stor myte. Kan du dokumentere at det var årsaken til at du mistet fisk, eller er det bare antakelser ut ifra hva du "har hørt". I ekstreme tilfeller, så kan det være skadelig ja, men da er nok heller ikke vannet trygt for menneskelig bruk heller. Har drevet med akvarier i over 20 år, og alltid byttet med temperert vann om det var behov for det. Men kaldtvannsbytter er nok å foretrekke, så sant det lar seg gjøre. Ella, tror ikke det er noen smitte i karet, men vannverdiene må du få kontroll på. Kjøp test sett, (ikke strips) Og la karet stå en stund. Bytt gjerne vann innimellom, selv om det ikke er fisk i karet. Men du trenger ikke bytte mye.


Det er selvsagt umulig å dokumentere hva fiskene døde av, men det var ikke sykdom ihvertfall siden jeg hadde andre fisk i karret som ikke viste tegn på sykdom, og som jeg hadde hatt i da 14 dager bare. Min teori var da at de andre fiskene hadde blitt svake fordi jeg hele tiden hadde benyttet temperert vann i 4 mnd.

Men, uansett så er det da velkjent at man kan se at fiskene liksom klør seg når de har fått temperert vann fra springen. De gnir kroppen mot steiner etc i akvariet og spretter bortover. Dette er et tegn på at det er kobber etc i vannet., Jeg var litt grønn og skjønte jo ikke hva den oppførselen var da, jeg trodde de hadde forstoppelse jeg

Men, om du bruker aquasafe i vannet er det vel greit med temperert vann fra springen antar jeg.

Jeg bruker ikke aquasafe, kun kaldtvann, nå og har friske fisk som aldri klør seg osv. . .

Mennesker tåler langt mer enn fisk når det gjelder kobber osv i vannet. Menneske og fisk er ikke det samme skjønner du

Jeg skjønner at det er mye uenighet rundt dette med vannet, men jeg satser vel på å bruke kaldtvann som kan få stå en stund for å heve temperaturen.

Men hvis jeg nå skal starte opp på nytt med nye fisker, så har jeg tenkt en del på guppy, platy og black molly. Hvor mange av disse kan jeg i så fall ha i akvariet mitt? Jeg ønsker ikke å gjøre flere nybegynnerfeil nå for å si det sånn
Fiskene klør seg ved vannbytte på grunn av små oksygen bobler som fester seg i slimlaget på fiskene, eller på grunn av klor i vannet.
Hvor har du hørt at det er på grunn av kobber?

Hvis det er så mye kobber i ditt varmtvann, hadde jeg vært skeptisk. Tapp opp et rent glass med varmt vann og ta en vanntest, for å måle kobber innhold.

Akvasafe er laget for markedet lenger sør på kontinentet, hvor man ikke har "drikkevann" i springen. Er man koblet til et komunalt vannverk eller godkjendt vannleverandør her i landet er akvasafe helt unødvendig.
Inaktiv bruker
Vidar-Alexander
Fiskene klør seg ved vannbytte på grunn av små oksygen bobler som fester seg i slimlaget på fiskene, eller på grunn av klor i vannet. Hvor har du hørt at det er på grunn av kobber? Hvis det er så mye kobber i ditt varmtvann, hadde jeg vært skeptisk. Tapp opp et rent glass med varmt vann og ta en vanntest, for å måle kobber innhold. Akvasafe er laget for markedet lenger sør på kontinentet, hvor man ikke har "drikkevann" i springen. Er man koblet til et komunalt vannverk eller godkjendt vannleverandør her i landet er akvasafe helt unødvendig.


Etter at jeg gikk over fra lunkent vann fra en helt flunka ny varmtvannsbereder til å kun bruke kaldtvann så sluttet fiskene å "klø" seg. Om det nå skyldes klor, så er det da like mye klor i vannet uansett, så jeg tviler på at de klødde pga klor. Og hvorfor de nå altså IKKE klør seg lenger - kan bare skyldes en eneste ting, nemlig at jeg IKKE bruker lunkent vann fra varmtvannsberederen..

Hva annet kan det vel skyldes? Det kan selvsagt ha vært de nye kobberrørene også - de som går fra berederen til de gamle rørene, de er maks 10-15 cm lange så det er jo ikke mye der heller..

Nei, jeg gidder da ikke kjøpe en dyr test for å teste kobber etc i vannet i varmtvannsberederen. Det går da helt fint å bruke vann fra kaldtvannskranen. No problem. Har brukt kaldtvann i 9 mnd nå og fiskene trives og er friske og fine.. Selv om temperaturen sikkert synker litt ved vannskifte. Dvs jeg etterfyller vann ganske ofte, for vannet fordampes raskt i mine karr, så det er sjelden jeg trenger å ta ut noe særlig med vann fra karrene, kun 5-10% i såfall. Og, jeg skifter/etterfyller vann minst to ganger i uken.



Ikke for å være frekk, men da bør du vel heller ikke så bastant påstå at det er på grunn av kobber, om du ikke vil måle dette. Er veeeeeldig sikker på at du ikke hadde fått mer utslag på varmtvannet ditt, enn på kaldtvannet.
Temperatur eller oksygenløsningen i vannet, i forhold til temperaturen kan også forårsake kløe. Som jeg nevnte såvidt tidligere.

Så for å ikke skremme nybegynnere o.l. så er det helt trygt å bruke vann fra varmtvannstanken, så lenge dette er fra nyere tid (70-80 tallet eller nyere) frem til noen kan dokumentere noe annet. Antakelser holder ikke.

Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap