Sykdom?

Hei, jeg har et ganske nyoppstartet akvarie og lurer på om fiskene mine er syke. Jeg har tre scalarer og to av de har fått krokete og bleke ryggfinner. Den svarte prikkete ancistrusen har fått noen hvite prikker og det samme har noen av kardinaltetraene. Vannverdiene er veldig fine og jeg har etter anbefaling saltet opp vannet til 2 promille med salt. Dette fikk jeg beskjed om fra butikken der jeg kjøpte de siste fiskene 3 flying fox og to ancistruser som jeg ikke har fått nr. på . En er svart med prikker og en er lys med røde øyne. Det er kanskje vanskelig å se prikkene på bildene her. Det ser også ut som noen av kardinaltetraene har skader på finnene i tillegg til noen hvite prikker. Er det noen som kan hjelpe meg her?
Høres ut som du har fått hvitprikk på dine fisker og at du har startet for tidlig med fisk i ditt akvarium. Har du let disse artiklene?

Start med å skifte ut 50 - 60 % av vannet slik at du får ned saltinnholdet i vannet.

Og så forteller du hvor stor akvarium du har, hvilket filter du har, hvor lenge siden det siden du satt opp akvariet og hvilke fisk du i akvariet..

Så ville jeg anbefale deg hvis alt er i orden å starte med en varmekur for å hjelpe fiskene å bli kvitt hvitprikk.
Sykdom?
Hei og takk for respons. Akvariet er 6 uker hvorav første uke var bare med planter. Jeg har sjekket nitritt og ph. Nitritt er under 0,3 og pH er 7.5. Akvariet er på 125 l. og jeg har et AM TOP AT3335 utvendig filter. i tillegg har jeg luftpumpe. Jeg har lagt bilde av akvariet på "mitt akvarie" på min profil. Fiskene jeg har er 15 kardinal tetra, 3 scalarer, to ancistrus hvorav en er albino og 3 flying fox. Jeg skal følge ditt råd og bytte vann som du beskrev i kveld. Hvordan utførers varmebehandlig og vil mine fisker tåle dette?

Mvh. Ivar
Frank Angell har skrevet artikkelen "Sykdom i akvariet." og her skriver han;

Hvitprikk:
Hvitprikk (Ichthyophthirius multifiliis), er den mest vanlige parasitten i akvarier. Denne gjenkjennes ved hvite, små (maks 1mm) prikker på fisken. Dette kommer gjerne først på finnene til fisken, for så å angripe mer kjøttfulle områder.
Hardt angrepne fisk puster betydelig fortere enn vanlig. De kan også klø seg voldsomt mot planter, røtter, steiner og grus. Parasitten sprer seg svært raskt, og kan i løpet av kort tid ha infisert alle fiskene i akvariet. Dette er en svekkelsesparasitt, som vil drepe fisken om den ikke drepes.

Parasitten lever i tre stadier, der det er det tredje stadiet vi ser på fisken. Første stadie er parasitten gjemt i grusen, og andre stadie er den frittsvømmende, på jakt etter en vert. Tredje stadie lever den på fisken, for etter ca 48 timer, sprekke og strø ut masse "babyparasitter". Skallet fra den døde parasitten kan bli hengende på fisken noen dager etter at den har sluppet avkommet. Det er kun i andre stadie at parasitten er mulig å drepe.

Behandlingsforslag: Parasitten kureres oftest meget lett med temperaturkuren. Dette er en behandling som er skånsom, og ikke koster masse penger. Les mer om gjennomføringen av denne nederst i artikkelen. Merk at enkelte arter ikke tåler den høye temperaturen, se på forhånd hvordan temperatur som er oppført som makstemperatur i fiskebasen. Fisk som maksimalt skal ha 26°r;C bør behandles med medisiner. Her anbefaler jeg eSHa Exit - denne har vist seg usedvanlig effektiv, og skånsom, så vel mot fisk, som planter og ikke minst filterbakteriene.
Sykdom?
Takk for svar, nå har jeg byttet ut 40 liter av vannet. Fiskene er fortsatt veldig aktive, det er bare noen prikker på den svarte ancistrusen og noen få prikker på enkelte av kardinaltetraene. Ryggfinnen på to av scalarene er veldig slappe og mekeaktige...Hva med saltet skal jeg redusere dette igjen?
Mvh. Ivar
Sykdom?
Nå har jeg brukt en kur fra sera som heter baktopur etter anbefaling fra butikken der jeg kjøpte fiskene. En av neonene døde den dagen jeg begynte med kuren. Ellers ser det ut som de andre er på bedringens vei. Det er noen prikker på tre av neonene, resten av de ser mye bedre ut. Ryggfinnene på scalarene ser ut til å ha stabliset seg. ancistrus cirrhosus har en del hvite prikker, mens albinoen er helt fin. Flying foxene er også helt friske.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap