Vårt første akvarium juwel rekord 800

Hei idag kjøpte vi vårt første akvarium og vi har sikkert allerede gjort noen små feil. Vi har fyllt akvariumet med 20 kg grus satt inn 3 planter 1 av typen sverdplante den andre husker jeg ikke navnet på men den er litt lavere og visstnok ganske normal i våre dyrebutikker. Har lagt inn ett par røtter/treverk en liten hule(tunnel) og ett No fishing skilt

Første feil vi gjorde var at vi ikke vasket glasset innvendig da vi var litt ivrige. Men er ikke sikkert dette er noen stor sak da det var nytt og nedpakket.

Andre feil var at vi plantet plantene og deretter helte kaldt vann i og ikke temperert.

Ellers så har vi brukt tetra aqua safe, er dette bra ? vi har også noe anti alge middel, men har ikke brukt dette enda.

Er det noen som har noen tips til hva mere vi skulle ha fyllt akvariumet med? vi har lyst på java mose men ingen av butikkene hadde det.

Har lagt ved bilde, så som dere ser så må jeg rengjøre bakre vegg, ble slik etter fylling av vann.

Den ene tre roten er ikke i pga at den flyter opp, så har lagt den i en bøtte slik at den kan få sugd i seg vann.

Kan man sette i natursteiner om man koker dem først?

Kan man sette i flere planter etter at det har kommet fisk dit?

Mvh
Roy, Camilla og minstemann Georg
Kjøpte selv akkurat samme akvarium ganske nylig. Jeg vasket heller ikke glasset, og det er helt klart og fint allikevel.

Plantene klarer seg nok helt fint med vannet, det varmer seg jo opp ganske så raskt. Så vidt jeg har hørt er det ikke nødvendig med Aqua Safe. Vannet her i landet er stort sett veldig greit.

Du trenger nok ikke rengjøre bakre veggen enda, grumset i karet legger seg etterhvert. Vil bare få med at du IKKE må rengjøre karet innvendig med noe annet enn rent vann uansett. Såpe må man ikke bruke til slikt.

Det jeg fyllte karet med er litt mer stein, planter og røtter. Kjøpte en stor Red Moor-rot som flyter opp, så den skrudde jeg et par sugekopper fast i, og festet den i bakveggen på denne måten. Meget effektivt, og kan anbefales.

Er mange som bruker natursteiner, men det er vistnok en del typer stein som kan skille ut uønskede stoffer i karet. Hvilke det er snakk om vet jeg ikke.

Flere planter kan settes inn etter fisk har blitt satt inn også. Dere bør uansett fylle opp med en del fler planter. Jeg har selv 8 stykker i karet mitt, samt flyteplanter, og kunne nok godt hatt mer.

Har dere kjøpt vanntester? Det viktigste er pH og Nitritt, men tester for gH og kH er også lurt å ha. Nitrat og amoniakk er også kjekt å kunne teste for. Husk at karet må kjøres i gang i flere uker før dere har fisk i. Mitt kar har nå stått i nøyaktig én uke, og jeg har ikke målt nitritt enda, med andre ord er det absolutt ikke klart til fiskeinnflytting hos meg foreløpig. Jeg kjøpte forresten også reflektorer til lysrørene, og det hjalp veldig. Fikk mye mer lys.

Legger ved et bilde av karet mitt, så dere kan se hvordan jeg har gjort innredningen.
Mye planter er bra, de suger opp næring. Det er bare å plante i vei gjerne før fisken kommer (store menneskehender som styrer og planter er litt skummelt for små fisk)

Les litt rundt i artiklene i akvarieskolen her, der står det mye viktig som kan spare dere for mange sorger senere. Det er mange artikler der, men denne er spesielt viktig helt i starten.

Når alt er satt opp så kommer den vanskeligste delen, å vente på filterbakteriene, ellers dør fiskene. Det tar rundt 4 uker, noe som kan føles som svært lenge. men skal man kunen gi fiskene et godt hjem og ikke drive med noe dyremishandling så er det bare å bite tennene sammen og vente.
takk for fine svar, han på dyre butikken mente at jeg kunne sette inn 2-3 hardføre fisker etter 3-4 dager. Har en liten en som så gjerne vil ha fisk og se på men om dette er dyreplageri så vil jo vi selvfølgelig vente

Har du eller andre problemer med at lys armaturet slår seg av etter 15-20 min i rekord 800 pakka?
De sa en uke var greit på dyrebutikken der jeg kjøpte karet mitt også. Etter en uke har jeg amoniakknivå som er dødelig giftig for fisk, og ingen nitritt enda, så det stemmer virkelig ikke. Amoniakken skal forsvinne, nitritt skal dukke opp, så skal nitritten forsvinne, og nitrat skal dukke opp. Når det er null amoniakk og nitritt, og svært lite/null nitrat, DA kan du først sette inn fisk. Jeg mener hvertfall det er dyreplageri å gjøre noe annet, selvom fiskene kanskje overlever betyr ikke det at de har det noe bra, og det viktigste for meg som akvarist er at fiskene har det bra. Alt annet går i andre rekke.

Lysarmaturet her funker fint, hvertfall. Har en timer som skrur det på kl 11 og av kl 23, veldig kjekt at slikt går automatisk. Har dere skrudd fast de runde festene som er i hver ende av lysrørene skikkelig? Merket at de var litt løse da jeg satt opp karet mitt, så jeg strammet de til godt.

Hvis dere har lyst kan dere jo ta en titt og følge med i min akvarielogg her. Jeg er da en uke foran dere med akkurat samme kar, så det kan kanskje være interessant?
hvor handlet du reflektoren ifra? pris, hva koster vann måler utstyret?
Kjøpte den hos Oslo Zoo Senter, men slikt er mye billigere på nett. Kostet vel 150 kr per reflektor, halv pris hvis man kjøper på nett. Testutstyr koster ca 100-200 kr per sett, avhengig av hva det er du skal teste etter og hvor du kjøper. aquamanias.no er rimelige på tester, og de har rimelige reflektorer og. Har hørt det skal være en bra side å handle fra.
tusen takk for info er ikke alltid greit og være nybegynner
Velkommen til Akvaforum og en super hobby! Og tro meg, dere kan gjøre ganske mange langt alvorligere feil enn ikke å vaske akvariet. En av de vanligste er å sette inn fisk før springvannet har blitt akvarievann fordi akvariebutikken har noe lurium som ordner biffen på null komma niks. Det tar noen uker, og det er ikke så greit for små poder å vente så lenge. Men det er langt værre med død fisk! Så bruk tiden til å lese dere opp på oppstart, det sparer dere for mye stres og unødvendig fiskelidelse. Vi fant ikke AF før fisken begynte å slite...

Akvarieplanter er det morsomste jeg har funnet, hage hele året! Mange av plantene i butikkene har vokst med bladene over vann under produksjon, så ikke fortvil hvis de visner litt ned, de kommer med nye (og ofte nokså anderledes) blader så lenge røttene er fine. Sverdplanter er flotte, de har kraftig rotsystem og tar opp næring først og fremst fra bunnlaget, så noen næringskuler er en god investering. Jeg gir dem jern også...

En veldig grei innkjøringsmetode er beskrevet her, fiskeløs innkjøring med Salmi. Artikkelsamlinga her er i det hele tatt veldig fin, mange feil man kan unngå :o)

Lykke til!
Ser først nå at du bor på verdalen, det er jo ikke veldig langt fra Trondheim, så om du vil så er det bare å komme hit, så klemmer vi litt filtergørr ut av mitt filter (det er ordentlig grisete og burde vært renset litt, så da passer det kjempegodt). Om du forter deg hjem til akvariet så overlever de fine bakteriene i filtergørra, og du kan hurtigstarte akvariet ditt. Det blir ikke nok gode bakterier til at du kan fylle akvariet med fisk med en gang, men da har du en startkultur som vil formere seg raskt. Om du tester vannet noen dager senere og alt er bra så kan dere starte å sette inn noen få fisk av gangen. Da blir vel guttungen glad

Filterbakterier overlever ikke veldig lenge uten et filter som er i gang, så det beste er om noen fra verdalen kunne hjulpet dere med litt filtergørr, men jeg har har god erfaring med at mine overever lenge (3 timer uten strøm uten at jeg opplevde noen katastrofer), så det er verdt forsøket.
Hei takk for tilbudet om filtergørr. Skal undersøke litt om jeg kjenner noen som har akvarium eventuellt høre med dyrebutikk. Om jeg får tak i filtergørr tar jeg da ut mine filtre og smører det på alle filtre da? eller har du det opp i akvariet?

Pratet med en på tropehagen som sa at vi kunne tilsette nitrat og la det stå i ca 1 uke og deretter sette inn noen algespisere/bunnfisker eventuellt ett par snegler og la de være der i 2-3 uker før vi setter inn mere fisk.

Blir litt forvillet av hva jeg leser i nybegynner guider og artikler og i forhold til folk som driver butikk som man skulle tro at kan litt om hva de holder på med.
Men velger og tro at brukere på forumet her kan sine ting

Skal iallefall ivei og kjøpe java mose og noen andre planter nå. Muligens en rot som skal gå mot overflaten om de har på butikken og vann testere.
Jøss... Du skal sette inn snegler i ett nyoppsatt akvarium med stor fare for rester av nitritt? Jeg tror nok du bør vente litt med det, til alle tester av vannet viser null i ammoniakk og nitritt. Snegler flest tåler ikke dette, og gjerne enda dårligere en de fleste fisk.

Det virker som 90% av alle nybegynner feil grunner i feilaktig informasjon fra dyrebutikken. Uansett hva du hiver oppi av filterguff og alskens annet slags gruff fra butikken vil jeg anbefale å vente minst 4 uker før du hiver oppi noe mer en planter.
Innkjøringsfisk pleier ikke vi her på akvaforum å være spesielt glad i, da dødsprosenten på disse er ganske høye
hvis du får taki filtergørr et sted så hell dette i bunn av den utvedig pumpa så slipper det å bli så mye dritt i vannet. da kan du sette inn noen fisk med en gang. men hold utkikk med nitrit jevnlig tilfelle kickstarten ikke vellykket. har kikckstartet 3 pumper selv og ikke hatt noe nitrit, jeg satte inn fisker samme dag som filtret vart satt i gang. og alle lever enda
Roy Salminen
1. Om jeg får tak i filtergørr tar jeg da ut mine filtre og smører det på alle filtre da? eller har du det opp i akvariet? 2.Pratet med en på tropehagen som sa at vi kunne tilsette nitrat og la det stå i ca 1 uke og deretter sette inn noen algespisere/bunnfisker eventuellt ett par snegler og la de være der i 2-3 uker før vi setter inn mere fisk. 3.Blir litt forvillet av hva jeg leser i nybegynner guider og artikler og i forhold til folk som driver butikk som man skulle tro at kan litt om hva de holder på med. Men velger og tro at brukere på forumet her kan sine ting :) 4.Skal iallefall ivei og kjøpe java mose og noen andre planter nå. Muligens en rot som skal gå mot overflaten om de har på butikken og vann testere.


1. For å få med bakteriekulturen i live, ville jeg klemt ut filtergrumset i en bøtte med temperert vann, gjerne akvarievann. Hell dette i filteret når du kommer hjem og du har en godt start. Du er ikke i mål ennå, selv med en slik start tar det 2-3 uker før du har nok bakterier. Dessuten må du sørge for at bakteriene har næring, i form av fiskefor (like mye som du vil gi til de fiskene du skal ha i akvariet) eller min favoritt Salmi fra Lilleborg. Linda &Ove har linket til en artikkel om dette.

2. Nitrat er sluttproduktet i det som kalles nitrifikasjonsprosessen og som er en løpende prosess i alle akvarier hele tiden (ammoniakk til nitrit til nitrat). Nitrat er ønskelig i mengder 10 - 15 ppm (den verdien du leser av på testen) av hensyn til plantene. Over 50 er det skadelig for fisk og det er en viktig grunn til av man skifter 20 - 30 % av vannet ukentlig. Det er altså fullstendig meningsløst å foreslå at du skal tilsette nitrat.

3. Husk at de som er medlemmer på AF tilsammen gjerne har gjort alle tabbene man kan gjøre som nybegynner pluss noen til. Det har antagelig ikke alle som jobber i dyrebutikken gjort. (Jeg tror at i rene akvariebutikker er kunnskapsnivået betydelig høyere!) Dessuten er nok vi som kjøper fisk til full pris i butikk mer interessert i at den skal ikke bare overleve, men også ha det bra hos oss. Selv om meningene kan sprike også her, vil du generelt få bedre råd på AF.

4. Vanntestere er nødvendig. Kjøp tester for pH, ammoniakk og nitrit. Etterhvert vil du nok også måle hardhet i form av GH og KH, især hvis du opplever at det er vanskelig å holde pH stabil. PH og KH henger nøye sammn. Det kan du også lese mer om på AF ved å bruke søkefunksjonen.

Lytter du til rådene du har fått og leser artiklene, det er mange så ikke fortvil, er du godt rustet til å få en super start. Ønsker du å gamble, så kjøp heller Lottokuponger, det er billigere og helt ufarlig.

Lykke til.
Masse god lesning her Følger stort sett det dere gir av råd jeg, mulig jeg bommer litt på noen ting men det skal ikke settes noen fisk i her før alt er ok.

Kjøpte noen nye planter + litt gress idag, kjøpte også engangstestere og plante gjødsel. Nutron flora.

Testet vannet nå og var disse verdien sånn ca.

ph 6,4
dkh carbonate hardness 6
0 nitrat.

Er det fortsatt fullt mulig og bruke salmiakk fordi om jeg har brukt aquasafe og nutron flora?

En ting er sikkert er at den nye hobbyn var ikke så billig som vi trodde
Bare i planter har vi nå kommet opp i 600 kr.

Har dere tips til gode nettbutikker som har gjødning,mat etc til en billig penge og som har litt større pakninger.

Ser også at jeg må skifte filtrene i juwel bioflow super ganske ofte. ett filter er det ukentlig skifte på og de andre lengre sykluser fra 1 mnd til 3 mnd`er.

Betyr dette at jeg må dyppe disse nye filtrene i gørr fra de jeg bytter ut?

mvh
Roy
530
1. For å få med bakteriekulturen i live, ville jeg klemt ut filtergrumset i en bøtte med temperert vann, gjerne akvarievann. Hell dette i filteret når du kommer hjem og du har en godt [B]start[/B]. Du er ikke i mål ennå, selv med en slik start tar det 2-3 uker før du har nok bakterier. Dessuten må du sørge for at bakteriene har næring, i form av fiskefor (like mye som du vil gi til de fiskene du skal ha i akvariet) eller min favoritt Salmi fra Lilleborg. Linda &Ove har linket til en artikkel om dette.


Erm, har du en vellykket kickstart så vil det å vente i 2-3 uker være så lenge at du må tilsette noe for den å jobbe med, ellers vil den ikke ha nok næring og vokser ikke mer enn når du hadde i bakteriene. Grunnleggende mikrobiologi det.

Kickstarter kan variere veldig, så det viktigste er rett og slett å sjekke for nitritt og helst også nitrat, grundig og gjevnlig, så får du et sikkert svar. Selv var jeg nitritt-fri etter to dager, og satte inn tre fisker da uten å få noen som helst problemer (jeg var paranoid og målte nitritt morgen og kveld etterpå)

Å få filterbakterier fra en dyrebutikk anbefales ikke. Dyrebutikker har svært ofte sykdom, og filtergørr derfra kan ta med seg en fin kultur av patogene bakterier i tillegg til disse snille bakteriene vi ønsker oss.
Du skal ikke bytte filterne. Det øverste tynne hvite filteret kan du godt bytte av og til. Det holder lenge å skylde det i springen. De andre svampene nedover pleier jeg å skvise litt i en bolle med akvarievann hvis gjennomstrømmningen blir for dårlig.
Jeg bytta ut det grønne med en kassett Cirax. den får du hos Juwelforhandler. Den er bedre for bakteriefloraen og gjennomstrømningen. Mulig lurt å skylle denne litt først, da mitt akvarievann ble helt gråhvitt av støv fra denne.
blir mange spørsmål her, men det er vel derfor det finnes ett slikt forum vannet i akvariet har hatt litt grå/hvit farge idag litt uklart. om jeg ser inn i ene kort enden så klarer jeg ikke og se igjennom akvariet. skyldes dette sirkulasjon og urenheter som enda ikke har blitt renset bort? ønsker meg ett krystall klart akvarie når det er i fullt bruk
Er luften i vannet dere opplever som hvitt
Dette vil bli borte om et par dager
Laxen
Du skal ikke bytte filterne. Det øverste tynne hvite filteret kan du godt bytte av og til. Det holder lenge å skylde det i springen. De andre svampene nedover pleier jeg å skvise litt i en bolle med akvarievann hvis gjennomstrømmningen blir for dårlig. Jeg bytta ut det grønne med en kassett Cirax. den får du hos Juwelforhandler. Den er bedre for bakteriefloraen og gjennomstrømningen. Mulig lurt å skylle denne litt først, da mitt akvarievann ble helt gråhvitt av støv fra denne.


Det er jeg helt enig i. Har kickstartet fire kar med filtergrums fra det første. Ville sjekke hvor stor belastning filteret tålte før jeg hadde i fisk, og kom til at om jeg ville sette inn det antallet jeg hadde tenkt å ha i karet, måtte jeg først gjennom en fase med "mating" med salmiakk før bakteriekulturene var store nok, dvs. i mitt tilfelle til å bryte ned ca 3 ml salmiakk til nitrat i løpet av ett døgn.

Om du er fornøyd med den bakteriemengden du får med kickstart, må du fortsatt, i mine øyne, være forsiktig med antall fisk du setter inn av gangen, og det må du hver gang inntil fiskebestanden er den du ønsker.

Sitat Roy Salminen: "Er det fortsatt fullt mulig og bruke salmiakk fordi om jeg har brukt aquasafe og nutron flora?"

Ser ingen problemer med det. Aquasafe har nøytralisert det som finnes av klor, så for bedre bakterievekst er det lurt å tilsette en teskje vanlig salt pr 100 liter vann, det inneholder klor i en uskadelig form. (StigS)

I filteret kan du, i tillegg til svampen, også bruke noen gryteskrubber i rustfritt stål (ser ut som grov stålull, men inneholder ikke såpe og er som sagt rustfrie. Jeg bruker det i et utvedig filter for en 230 liter og det fungerer perfekt. Har stor overflate i forhold til volum, har ingen porer som går tette, er billig og evigvarende.

Tilfeldig bekjentskap
© Morten Bruun
Reklame for plussmedlemskap