Hvilke fisk kan jg ha med diskus i 500 l akvarium?

Ciklider er kanskje et dårlig valg? Og hvis ikke ciklider går bra med diskus, hvilken eller hvilke fisk gjør det?

Skal hente nytt akvarium nå på lørdag.Så skal det stå en mnds tid å godgjøre seg. Så undersøker nå hva hvilke fisker jg kan ha sammen med diskus, da jg har bestemt meg for å ha diskus. De er så utrolig flotte og fasinerende!

På forhånd takk for svar!
Hvordan type discus skal du ha? Heckel? Vf?
Ehm, det veit jg ikke? Royalty blue er noen av de vi har i sikte også noen som er helt lille og røde. Stendker jumbo tror jg det var... Er helt nybegynner på Diskus=) Håper jg får det til bra. Noen jg får kjøpt på butikk. Ikke viltfanga! De er oppdretta.
Plussmedlem
Diskus er en ciklide

Corydoras sterbai i bunnen av karet går fint. 30 stykker er ikke for mye.
Som andre skriver så er ogås Discus cichlider, men det finnes mange andre sisnchilder du kan kombinere med Discus, alt avhenger av hvor mange Discus du skal ha osv.

Følgende funker somrgel fint.

Apistogramma arter, Boliviansk og vanlig Sommerfuglcichlide, de fleste Geophagus arter (du bør dog nok ha litt mer plass enn 500L), Laetecara arter (Kurvcichlider), Dicrossus arter.

I tilleg så funker de fleste Tetra arter fint, det samme med pansermaller og en del andre maller.
Loomis
Diskus er en ciklide ;) Corydoras sterbai i bunnen av karet går fint. 30 stykker er ikke for mye.

He he, veit det=) Men tenkte på om den gikk fint med noen andre ciklide arter? Har tenkt å ha 5 Diskus i karet.
Rune Evjeberg
Som andre skriver så er ogås Discus cichlider, men det finnes mange andre sisnchilder du kan kombinere med Discus, alt avhenger av hvor mange Discus du skal ha osv. Følgende funker somrgel fint. Apistogramma arter, Boliviansk og vanlig Sommerfuglcichlide, de fleste Geophagus arter (du bør dog nok ha litt mer plass enn 500L), Laetecara arter (Kurvcichlider), Dicrossus arter. I tilleg så funker de fleste Tetra arter fint, det samme med pansermaller og en del andre maller.

Har Blå acara(ett par) i et av mine andre akvarier(190) Og syns de er utrolige snille fisker. Så har jg også et par med boliviansk sommerfuglciklide og jammen om hannen ikke er en liten hissigpropp(trodde de gikk for å være "milde") ciklider, men. Kunne gjerne tenkt meg noen flere ciklider i den størrelsen, feks heckel, men veit jo ikke om de trives med Diskus?!

Syns det er litt vanskelig, for man får vidt forskjellige svar i dyrebutikker om hvilke fisk som går fint sammen. Tenker å ha 5 Diskus. Og ser nå etter treflekspleco. H*n er sååå fin! Men det er sikkert prisen på den også. skal høre med dyrebutikken i morra om hvor dyr den er. Så mulig jg bestiller den, men leste den kunne koste 2500 kr:-O Dyrt! Også blir det noen pansermaller, syns de er kjempesøte.
Plussmedlem
Mie85
Og ser nå etter treflekspleco. H*n er sååå fin! Men det er sikkert prisen på den også. skal høre med dyrebutikken i morra om hvor dyr den er. Så mulig jg bestiller den, men leste den kunne koste 2500 kr:-O Dyrt! Også blir det noen pansermaller, syns de er kjempesøte.

Det er ikke langt fra Eidsvoll til Kløfta.
Da anbefaler jeg deg å kjøpe Leporacanthicus triactis der istedenfor andre steder.
Han har sterbai og diskus også.
Mie85
[QUOTE=Loomis]Diskus er en ciklide ;) Corydoras sterbai i bunnen av karet går fint. 30 stykker er ikke for mye.

He he, veit det=) Men tenkte på om den gikk fint med noen andre ciklide arter? Har tenkt å ha 5 Diskus i karet.

To discuser til så får du en skikkelig flokk. Corydoras av et eller annet slag som tåler varmen. Husk på at de skal ha fin sand og dette er veldig greit i et discuskar slik at det er enkelt å slamsuge.
Loomis
[QUOTE=Mie85]Og ser nå etter treflekspleco. H*n er sååå fin! Men det er sikkert prisen på den også. skal høre med dyrebutikken i morra om hvor dyr den er. Så mulig jg bestiller den, men leste den kunne koste 2500 kr:-O Dyrt! Også blir det noen pansermaller, syns de er kjempesøte.

Det er ikke langt fra Eidsvoll til Kløfta.
Da anbefaler jeg deg å kjøpe Leporacanthicus triactis der istedenfor andre steder.
Han har sterbai og diskus også.

Å? har de den der?=) Hvor på kløfta? Dyrebutikken på senteret el den andre? Regner med det er den andre du mener. Hvor mange burde jg evt kjøpe til karet?
Geir Kristiansen
[QUOTE=Mie85][QUOTE=Loomis]Diskus er en ciklide ;) Corydoras sterbai i bunnen av karet går fint. 30 stykker er ikke for mye.

To discuser til så får du en skikkelig flokk. Corydoras av et eller annet slag som tåler varmen. Husk på at de skal ha fin sand og dette er veldig greit i et discuskar slik at det er enkelt å slamsuge.

Ja, bruker vanligfarget fint sand i alle akvariene mine. Ciklider skal stort sett ha det så. Liker mlijøet til fiskene ser naurlig ut Men diskuser, skal de ha lite planter? Pleier å ha sånne halvstore røtter på bunnen også som litt skjulesteder. men dette går vel greit?
Plussmedlem
Nei, han har butikken i kjelleren på huset sitt.

Du kan spare mye penger hvis du handler der. Aquamanias er egentlig en nettbutikk, men han tar imot kunder etter avtale på ettermiddag/kveld/helg.
Du kan bestille i nettbutikken og hente når varene er klare.
Ah, i see=) Da takker jg masse for hjelpa. Virkelig koselig man får masse fine og hjelpsomme svar. Da bestiller jg der da.
Anbefaller virkelig aquamanias, bra fyr som er vennlig og bra med utvalg. Kan skaffe deg det meste.

Når det gjelder karet så kan du jo ha L144 for å ta alger (litt varmt for dem, med de tåler det) sterbai for å pynte bakken og L134 for synet sinn skyld.

Går ikke scalarer sammen med diskus da?
juventus
Anbefaller virkelig aquamanias, bra fyr som er vennlig og bra med utvalg. Kan skaffe deg det meste. Når det gjelder karet så kan du jo ha L144 for å ta alger (litt varmt for dem, med de tåler det) sterbai for å pynte bakken og L134 for synet sinn skyld. Går ikke scalarer sammen med diskus da?

Jeg veit ikke om scalarer går sammen med diskus?? Men de er jo utrolig fine de også. Veit du hvilken beplantning diskus skal ha? Tenkte å ha bittelitt planter og noen røtter på bunnen. Skal gå inn å se på forslagene dine nå Ja, har sendt mail til de, så får vi se om jg får svar. Typen har litt dilla på plecoer og jg syns treflekksplecoen er sååå fiiiin. Så håper de får den inn snart! Takker for svar.
Plussmedlem
Mie85
Typen har litt dilla på plecoer og jg syns treflekksplecoen er sååå fiiiin. Så håper de får den inn snart! Takker for svar.

Aquamanias har fiskene han har på nettsiden (den er gjerne oppdatert).
Det meste av utstyr etc. må han bestille fra leverandør. Bestiller du varer innen tirsdag så kan du som regel hente på fredag.
juventus
Går ikke scalarer sammen med diskus da?

Sjelden i naturen og ikke noen god idé i akvarium. Scalarer er vesentlig mer aggressive i matfatet og vil jafse i seg all maten før discusen skjønner hva som skjer...

Bleher skriver forøvrig noen ord om hvilke fisker som går sammen med Discus i naturen i denne artikkelen.
sjekk ut denne flotte lille tingen
den går fint sammen med discus.

ellers er alle overnevnte gode valg.
en flott malle som liker høy temperatur er L014, blir litt stor men er kjempe flott fra liten til stor.

geophagus sp "altamira" er også en kjekk fisk, blir ikke så stor(15cm) og har flotte farger, men litt glubsk i matfatet da =)

hvis det er unge discuser du skal ha er det lurt å satse på min 6 - 8 stykk.
stimfisker får discusene til å føle seg trygge, kongotetra er et godt alternativ, de er flotte men litt matt i fargene så discusene får virkelig være midpunktet.

smak og behag, nå har du ihvertfall litt å se på, luksus problem å ikke klare å finne nok fisk å stappe i en 500L

rene discus akvarier er også kjempe flotte =)
du legger vel ut bilder når du har fått satt opp karet
Stoler på dere angående Scalare. Har bare lagt merke at det var mange som hadde det.

Det katie_Discus&L200 annbefaller virker veldig bra. Men jeg ville holdt meg til L134
Pecoltia L134 er et godt valg, men har du sjekket ut L128? den er nr en på min malleliste ihvertfall =)
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap