Den nye 450 literen -malawi akvarie

Inaktiv bruker
Da var endelig det nye akvariet i hus, det ble kjempe stilig!
I og med att dette akvariet skal så i stuen har det vært viktig for oss at det er tøft å se på også!

Ut i fra dette ble det altså et Juwel visjon 450l. Vi lette lenger etter en bakgrunn som så naturlig ut og som ikke "alle" har. Da vi fant den var vi ikke i tvil, RockZolid! Lite brydde vi oss om at standard målene ikke var helt regnet til vårt kar, så jeg skal love dere at det ikke akkurat var "peace of cake" å få den til å passe. En ting var å måle opp lengen, en annen ting var å sage.. Etter to halvødelagte håndsager, et tre sifferet tall med banneord, mye kjefting og diskutering så vi på hverandre med et stort glis. Det ble til og med bedre enn vi hadde sett for oss

Vi har valgt en sand av akvastabil, milky way. Til dekor har vi kjøpt 3 store fine steiner, hvor to av de er lavasteiner og en er kunstig laget til. Planter er nok ikke et must i vårt akvarie men vi tenkte å putte oppi et par Vallisneria-planter, har lest her inne på akvaforum at det er planter som går i malawi kar, noen av dere som vet om andre planter som egner seg bedre eller like godt?

Vannet ble fylt i for en uke siden, så om litt over en uke begynner innkjøpene av de nye malawiene, klarer nesten ikke å vente! En sort vi absolutt skal ha er Cyrtocara moorii (blå delfin), de er helt nydelige! Noen av dere som kansje har noen forslag til sorter som er et must i et malawi kar?

Så over til den vanskelige delen, fra før har vi et 160l kar hvor det nå svømmer flere forskjellige arter. Noen av disse må vi da kvitte oss med.. Vi har lagt ut en annonse tideligere men det er dessverre lite interesse for denne sorten (filamentosabarber) ellers har vi en blågurami hun som også skulle hatt et nytt hjem. Om de ikke blir omplassert ser vi ikke noen annen utvei enn å ta livet av de, noe som er utrolig kjedelig i og med at det er noen kjempe flotte eksemplar. så om noen er intressert så er det bare å gi en lyd

Skal ta å legge ut noen bilder av akvariet neste gang jeg skriver innlegg































Hei
Av en eller annen grunn har dere startet 5 like personlige tråder nå, men det ordner sikkert en moderator opp i etterhvert!
Gratulerer med nytt flott kar.
Regner med dere poster flotte bilder etterhvert..
Ville bare nevne at før dere vurderer og avlive fiskene i det gamle karet, er det forsøket verdt og se om ikke dere får levert de inn til en dyrebutikk.
Noen dyrebutikker gir gjerne noe i bytte, som planter el utstyr, evt avslag på kjøp, mens andre ikke gjør det. Uansett er dette bedre enn og avlive.
Lykke til.
K og SH
Så over til den vanskelige delen, fra før har vi et 160l kar hvor det nå svømmer flere forskjellige arter. Noen av disse må vi da kvitte oss med.. Vi har lagt ut en annonse tideligere men det er dessverre lite interesse for denne sorten (filamentosabarber) ellers har vi en blågurami hun som også skulle hatt et nytt hjem. Om de ikke blir omplassert ser vi ikke noen annen utvei enn å ta livet av de, noe som er utrolig kjedelig i og med at det er noen kjempe flotte eksemplar. så om noen er intressert så er det bare å gi en lyd:)


Har dere lagt ut annonse på nettakvariet også og evt finn.no?
Inaktiv bruker
Hehe, vet ikke helt hva som skjedde der, ikke fikk jeg de bort etter at de var sendt heller! Men ser det er blitt ordnet nå. Takk for det LisaSol, skal nok få lagt ut litt bilder etter hvert!

Vi har vert innom de lokale forhandlerne men de har ikke mulighet til å ta i mot disse barbene da de er blitt ganske så store og trenger mye plass. Har ikke lagt ut annonser andre steder enn her inne, så kan gi det et forsøk
Hei.
Vi venter spent på bilder
Du/dere spør om planter som går i malawi-kar.
Det kommer litt an på lys også, men Crinum-løk blir ikke spist av fiskene. Samme med java-bregne. Jeg har vært mest heldig med Vallisneria Gigantea (kjempevallisneria). Problemet med plantene er ikke nødvendigvis at de blir spist, men at de blir gravd opp pga matleting i sanden og hulegraving. Setter dere litt småstein rundt røttene så kommer ikke fiskene til.
Har dere ancistrus i malawi-karet så kan de ødelegge en del planter. Mallene kan bli tapere i matfatet og gnager i seg plantene i stedet.

Forslag til fisk som går med Delfiner: Andre malawi-ciklider i "frittsvømmer-gruppen".
Aulonocara-artene har jeg blitt veldig glad i. Mange å velge i, og de er et hyggelig bekjentskap.
Blå ahli er jo også populær pga sin intense farge. Og Copadichromis borleyi gir et naturlig rødt innslag (men kan være litt hissige).
Vil du ha fisk fra mbunas-gruppen så velg noen som er "mindre aggressiv" og omnivore, f.eks Golden. Delfiner er ganske rolige og blir lett stresset av mbunas. De blir også tapere i matfatet, eller mbunas'ene blir feite.
PS: Har bilder av litt forskjellig fisk i profilen, hvis du vil se.
Inaktiv bruker
Heihei

Det tok visst litt lengre tid enn jeg hadde regnet med angående disse bildene da kameraet ikke lenger er i orden. Men fant ut at jeg fikk gi webcameraet en sjanse, ikke verdens beste kvalitet men dere får i hvert fall en liten anelse på hvordan det ser ut i karet for tiden.

Vi valgte to forskjellige typer planter i karet en selvfølge var jo vallisneria også valgte vi en type som jeg ikke husker hva heter (store grønne blader). Denne blir nappet litt i innimellom, men den holder seg fortsatt fin. Graving/ matleting rundt røttene har enda ikke blitt noe problem og ”bank i bordet” for det!

Når det kommer til fiskevalget kunne det nok helt sikkert vert bedre planlagt. Men når du bor slik til at det er snakk om dagsturer til Bergen og Haugesund så handler du litt på impuls og det som ser fint ut får bli med hjem. Mange av forhandlerne sitter heller ikke på så altfor mye kunnskap.! Så selv om du graver og spør så er det ikke mye til svar du får. (som oftest). Går det så går det, går det ikke så finner du det fort ut..

Men når det er sagt har det gått utrolig bra hos oss, til tross for at gruppene er blitt blandet. Men en ting jeg la merke til her om dagen var en merkelig oppførsel mellom ”elektra” hunnen og den ene ”delfincikliden”, forstod fort at her var det ugler i mosen, så etter noen søk her på akvaforum og på google fant jeg fort ut at dette ikke var den mest ideelle oppførsel mellom disse to artene, nederst på noen av artiklene står det så fint ” må ikke holdes sammen med Cyrtocara moorii, da disse kan krysses lett”. ”Flott”!

Takker for forslagene dine angående sammensetninger shiramor Vi lette mye rundt etter Aulonocara-arter men må si at utvalget ikke var så altfor stort. Generelt utvalget av malawi-ciklider var dårlig, da vi synes golden ble litt for vanlig.

Slik ser sammensetningen ut i dag:
3 Aulonocara (ukjent) Blått hode og finner, selve kroppen er mer brunlig, damene hans er mørkebrune.

3 Aulonocara baenschi ”benga”
3 Cyrtocara moorii ”delfinciklide”
2 Placidochromis electra ”elektra”
2 Labidochromis sp. ”hongi”
2 Pseudotropheus demasoni ”demasoniciklide”

3 små yngel (Ukjent) Helt lyse med kraftige blå striker på tvers av ryggen. Lurer på om du får disse i gul også? nederst på bilde 3.

6 små Crossocheilus siamensis “siamesisk algeeter”
2 små Pterygoplichthys gibbiceps ”gibbiceps”
1 opp ned svømmer

Og til slutt og absolutt størst kattmallen eller ”skyggen” som vi kaller den. Skulle egentlig bare være der midlertidig før vi kjøpte malawiene.. men der tok vi skammelig feil. Tok seg likeså greit et hopp bak bakgrunnen, der den lever livets glade dager og er totalt umulig å få tak i.. Kanskje dere har noen forslag til hvordan vi kan få den opp? For vi er gått helt tom for ideer! (den svømmer fritt der bak og har meget stor plass da bakgrunnen har stor 3d effekt).

Såå til slutt legger jeg ved noen bilder, må enda en gang bare beklage den dårlige bildekvaliteten. Kanskje dere kan se hvilke arter de ”ukjente” er?
Inaktiv bruker
Litt flere bilder
Inaktiv bruker
Hjelp til bestemmelse av pris på en større kattemalle?
Da har vi endelig klart å få opp kattemallen (Clarias batrachus) fra bakgrunnen og den er nå klar for å bli solgt.

Men jeg trenger litt hjelp fra dere til å sette en pris på den. Den er ca. 20 -25 cm og er i god form. Den er helt svart og ikke prikkete slik som den er vist på bildet her inne på Akvaforum.



Inaktiv bruker
Da var den siste "ikke malawien" gitt bort Så nå er det malawi for alle pengene
Skal en tur til Sotra å hente en gruppe med demasonier på søndag

Men så trenger jeg litt hjelp fra ekspertene! Forrige uke døde den ene delfincikliden den lå pinnestiv inni den ene planten.. også på mandag ser vi at enda en delfin begynner å bli dårlig, ligger på bunn og bare dupper. Fant den død i går. 2 døde delfiner på så kort tid!! La merke til at den siste som døde var ganske mørk i fargen også hadde den et område på magen som var helt sølvfarget. Den var ikke spesiellt oppblåst heller.? Noen som har en anelse på hva dette kan være? De har ikke blitt noe spesiellt jaget heller, så stress kan jeg ikke forstå at det kan være?
Huff så trist at de dør for deg.
Kan desverre ikke hjelpe da jeg ikke er noen ekspert på Malawi, har nettopp gått til anskaffelse av 13 stk Malawi selv og er nybegynner på disse fiskene. Men ville kanskje postet dette spørsmålet i tråden for Malawi fisker, så er sannsynligheten for at noen med kunnskap om dette leser spørsmålet deres større.

Må bare si at jeg er misunnelig på det flotte karet dere har!
Jeg har selv bare sortmalt bakgrunn, og det er ikke på langt nær så flott når man holder Malawi, det ser jeg.

Når det gjelder planter i mitt kar så får de gå ifred for fiskene, med unntak av som Shiramor sier at de blir gravd opp og må stadig replantes av meg.. :p

Innhul buk
Vil ikke utrope meg som ekspert, men vil jo hjelpe hvis jeg kan
Vanskelig å gi eksakt råd angående malawi med innhul buk, synes jeg. Så dette blir veldig generelt:
Malawiciklider er ganske hardføre mot sykdom, men hvis de får lavere immunforsvar av f.eks feil vannverdier, feil fòr, stress e.l. så kan de få div. sykdommer allikevel.
Gjerne av bakterier, flagellater og annet "småtteri" som finnes naturlig i akvariet, men som frisk fisk ikke plages med.
Hvis du er i tvil så kan det være lurt å sjekke PH, ammonium, nitritt og nitrat, og ikke glem delvannsbytte minst en gang i uka hvis noen av fiskene er syke.
Sjekk også om alle får mat. Delfiner er litt trege og blir gjerne tapere i matfatet når de går sammen med mbunas.
Innvollsparasitter kan også være årsak til innhul buk, og det er visst et ganske vanlig problem. Hvis du vil medisinere så kan Esha Hexamita, Sera Professional Flagellol eller andre som tar tarmparasitter være en løsning, men ingen garanti. Jeg har god erfaring med Esha sine medisiner (berger bakteriefloraen). Har ikke prøvd Sera.
Det at fiskene blir mørk i fargen trenger ikke å bety noe. Malawiene skifter gjerne farger og tegninger etter humøret, men at de har hvite mager har jeg også sett på fisk, som senere dør med innhul buk. Tar det som et dårlig tegn.
Innhul buk og avmagring på malawiene kan visst være en form for bukvannsot, eller nyresvikt.
Vet ikke om du fikk noe nytte av dette, men lykke til videre
Hei. Var det dere som ringte meg ang Malawi her om dagen. Ser det ble blå fisk på dere. Lurer litt på de blå ynglene dere har som er stripete. Kan det være Maylandia lombardoi..? Hunnen er blå og hannen er gul på farge. Er på jakt etter hunner av disse selv og lurer på hvor dere fikk tak i de? Ellers nydelige fisker dere har.
Det blir lettere å identifisere Aulonocara'ene dine når hannen farger ut, men den hua på bilde ser ut som en A.Stuartgranti variant.

[External Image]
Inaktiv bruker
Ja er ikke noe kjekt i det hele tatt, satser på at de andre holder seg frisk og fin!
Har aldri hatt malawi-kar vi heller, så det meste med denne arten er nytt for oss også.

Hehe, ja det ble ganske så bra til slutt, men herlighet for en dyr hobby å starte opp. Går fint ann å ordne og fikse litt på det etterhvert. Sette inn mange steiner så blir det ganske bra det også!
Inaktiv bruker
Ser på innleggene dine/ tråden din at du "sitter" må mye god informasjon om malawi Shiramor. Dette er noe du kan mye om! Vannet er det ikke noe galt med og hyppig delvannsskifte har vi også vært flinke med. Maten har vært variert, da jeg også har pleid å hive oppi en agurkbit. Dette har de likt godt og de har alle spist bra, (bortsett fra de to-tre dagene før de døde). Så da er det to eventuelle alternativer igjen, Stress og innvollsparasitter. Delfinene har egentlig holdt på for seg selv og jeg har ikke merket at de har blitt jaget noe spesielt. Skal ta å se nærmere på dette med medisinering om det er flere som blir syke. Var en god peke pinn dette, takker for godt svar
Inaktiv bruker
Heihei, nei var nok ikke det. Men det ble blå fisk på oss også
Ja, Maylandia lombardoi kan det absolutt være, og det er det nok også. Kjøpte de i Haugesund, i ”gågaten”.
Men da fikk vi vite at fargene ikke hadde noe å si på om det var hann eller hunn. Men leser nå at det har det. Små er de, men gud så hissige. Suger seg på de større malawiene og de er de første i matfatet, Hehe. Tusen takk for det SoVe.
Inaktiv bruker
akvafil
Det blir lettere å identifisere Aulonocara'ene dine når hannen farger ut, men den hua på bilde ser ut som en A.Stuartgranti variant. [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/28131_101110034537_2.jpg[/IMG]


Hannen har fått bra med farger men er ikke så godt å se enda. Skal ta å legge ut et bilde om ikke så altfor lenge En Stuartgranti variant kan helt sikkert stemme.

Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap