Hvor ofte må jeg skifte vann og hvor mye?

Hei alle sammen. Har nå hatt akvariet i 14 dager. Har ikke tilført nytt vann overhodet da de på butikken anbefalte meg å få opp bakteriefloraen. Hele første uken tilsatte jeg 5 ml med Nitridac pr dag. Jeg har 3 hannguppy'er, en algespiser, en "søppelfisk", en kampfisk og 3 molly'er.Tenker nå at tiden er moden til å kjøpe noen flere. Alle trives og ser ut til å ha det bra. Men mitt spørsmål er hvor ofte skal jeg nå bytte ut noe av vannet, og hvor mye da? Ca 1/3 del? Hvordan går jeg frem da? Må vannet være romtemperert? Fint om noen kan hjelpe meg

Karianne
Jeg bytter ca 20% en gang i uken på alle mine akvarier. Synes det er en grei tommelfinger regel. Jeg bytter med kaldtvann alle steder bortsett fra der jeg har reker og eplesnegler. disse er ikke så glade i kaldtvann. Bare pass på att vannet ikke blir for kaldt, da kan du miste fisk
Takk, og da skal jeg ikke tilføre noe ekstra dråper av noe slag?
20-30% ukentlig er det som er normalt, ja. Kranvannet vi har her i landet er stort sett meget bra, og de færreste av oss trenger noen form for tilsetninger i vannet vi har i akvariet, så det ville jeg bare droppet. Jeg pleier å tappe kaldtvann fra springen i bøtter, og så la det stå over natten før jeg heller det oppi karet, slik at det får temperert seg litt.
For å finne ut nøyaktig hvilke rutiner som er mest gunstig i ditt tilfelle -kan du begynne å måle nitrat, og gjerne pH i tillegg. Om du feks vil holde nitraten under 25 mg/l så bytter du en viss mengde vann på "dag 1" og måler hver dag/annenhver dag til verdiene er rundt 25 mg/l igjen - så nytt vannbytte.
Etter en stund så finner du dermed ut hva som skal til for å holde verdien på et ønskelig nivå.

Evt kan du jo bare bytte 20-50 % en gang i uka, for eksempel.
Går som regel bra det å -avhengig av belastningen i forhold til antall fisk, og i forhold til fôrings regime.
Anbefaler deg å lese artikkelen om vannverdier. Du har gått rett i nybegynnerfella og hatt i fisk før karet er innkjørt. Før du kan begynne å tenke på normale vannbytterutiner må du nok belage deg på å bytte mye mere vann fram til karet har stabilisert seg
Av ren nysgjerrighet, hva er en søppelfisk?
Kaldtvann?
20-30% en gang i uken er også mitt tips.
Jeg ser folk preriserer kaldtvann. Jeg pleier å fylle på vann med omtrent samme temperatur som vannet i karet. Det tar jeg rett fra springen. Er det et problem? Det har fungert bra i alle år...
Det er ett problem om man har gamle rør og gammel varmtvannsbereder, da det da vil avgi kobber som er giftig for fisken, derfor blir det presisert kaldt vann
Vann fra springen
Det med gamle rør og avgivning fra bereder er rent sprøyt. Beredere som avgir lumskheter er forlengst avgått med døden. Tapper du fra en vannkran som er i regelmessig bruk er det helt topp å prøve å etterligne temperaturen i karet ditt. Bedre med litt for kaldt, enn litt for varmt.
I mitt 60l kar bytter jeg ca 20 l hver søndag, og ca 10 l hver onsdag. Da holder jeg akvariet rent og pent, og verdiene supre.
Ja jeg har nå fylt på med lunkent vann fra springen i alle år jeg. Spesielt om vinteren. Jeg mpå innrømme at jeg noen ganger om sommeren tar hageslangen inn i stua og fyller med den, men da tar jeg det veldig sakte så fiskene skal få tid til å venne seg til ny temperatur. Når man skal bytte noen hundre liter så blir det mange bøtter å fly frem og tilbake med.

Dersm man fortsatt ikke vil bruke lunkent vann fra springen kan man jo ta en bøtte med 8 liter kaldt vann fra springen og 2 liter varmt vann fra vannkokeren, passe på å mikse til passe temperatur, og så helle i karet. Litt mer effektivt enn å la bøttene stå over natta for å temperere seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap