Oppstart - hva trenger man egentlig..?

Har etter mye frem og tilbake funnet ut at jeg skal starte opp et lite akvarie. Regner med at det blir 60 liter i første omgang, og har ikke helt landet på fisk enda.. (forslag tas i mot med takk..

Men spørsmålet er egentlig - hva trenger jeg egentlig? Altså i tillegg til akvariet, filter, lys og innhold. Duppeditter med andre ord. Er egentlig litt grønn på området, og det finnes jo allverdens med ting og tang jeg kan ønske meg til jul for eksempel..
Dråpetester er fint å ønske seg til jul. Tester for amoniakk, nitritt og ph er veldig kjekt å ha.
I tillegg til akvarium, filter, lys og varmekoble er det veldig kjekt med følgende:

-Timer til lyset. Koster ingenting, og du slipper å passe på lyset selv. For mye lys gir uønsket algevekst og for lite lys gir dårlig plantevekst

-Hov

-Flere bøtter som KUN brukes til akvariesaker. Såperester osv fra bøtter er ikke noe hverken fisk eller dyr er glade i

-Algeskrape. Foretrekker "vanlige" skraper fremfor magneter. Magneter lager bare riper i glasset.

-Slamsuger. Utrolig kjekt for rengjøring.

-Vanntester. Dråpetester er best, stripstester fungerer ikke i praksis. pH og nitritt er de viktigste, men nitrat, amoniakk/ammonium, gH og kH er også lurt å ha.

-Medisiner. Fisker blir syke av og til, og det skjer selvsagt akkurat etter butikkene er stengt på lørdagskvelden. Kjøp en flaske av eSHa Exit og eSHa 2000. Disse fungerer til de fleste vanlige sykdommer, er ikke dyre og ødelegger ikke filterbakteriene.

-Variert mat. Ikke kun flakfor. Gi fiskene litt røde mygglarver og slikt av og til også. Maller liker agurk og squash.



Til sist vil jeg anbefale deg å kanskje vurdere et litt større akvarium, gjerne 100 liter og større. Det er lettere å holde stabile vannverdier i et større kar, og det er ikke så fryktelig mye dyrere i lengden. Du får mer fisk å velge mellom og kan ha mere fisk oppi også. Ta også og les godt gjennom artiklene her på siden, særlig angående oppstart. Husk at du må kjøre inn akvariet i noen uker uten fisk før du kan sette fisken inn, for at filterbakteriene skal bygge seg opp.

ett komplett 54L får du får rundt 1000lappen uten møbel
er ikke sikker på hva 60L koster.

men prisen varierer veldig rundt om i landet.

nei du kunne hatt noen planter og røtter. bare fantasien som setter grenser der egentlig
Har gått noen runder mtp størrelse, og ser at for å komme i gang vil 60 være "lurt".. Hvis jeg blir så hekta på dette, som jeg kanskje frykter at jeg gjør, skal jeg sette av en del av den uinnreda kjelleren til akvarium. Da er det i såfall et vesentlig større malawikar som er drømmen..
Bøker
hva med noen bøker om akvarier og fisk? de er kjekke å lese før man starter med fisk. og kjekke å ha som oppslagsverk hvis det er noe spesielt man lurer på. og så er de kjekke å ha for å bla igjennom i ny og ne - få litt inspirasjon og "gjenoppdage" fisker man hadde lyst på en gang for leenge siden

og hvis man ikke har råd til bøker - sjekk ditt lokale bibliotek
Akvarie bøker er viktig og kjøpe inn og ha dem i hylla etter min mening.

jeg selv har
1 akvarie leksikon
2 nybegynner bøker
En ren plante bok
En ren l-malle bok
En ren corydoras bok
En ren levendefødene bok
og + 3-4 til som jeg ikke huske navnene på.

Og det og kjøpe inn div. medisiner så en har dem klare dersom det blir behov er og lurt.




Plussmedlem
Hvis det er Brårud på Nes du bor så er det ikke langt til Aquamanias på Kløfta.
Du kan sjekke priser og eventuelt bestille der.
Så kan du hente selv når varene er klare.
Jeg synes at det som er aller viktigst for å trigge denne hobbyen er at fiskene yngler. Anbefaler alle som starter opp å bygge fisk rundt et par palettciklider. De legger egg og er gode foreldre. Sikkert sterke meninger om slike fisk i en 60 liter her, men vet at jeg hadde gjort det. Gi de ei hule i motsatt bakkant av pumpen så er du sikret en utvikling som er gøy å følge med på i karet ditt.
Som nevnt tidligere, bøtter som brukes bare til akvarium er kjekt å ha. Vurder om du vil ha bøtter med mulighet til å sette lokk på, det har jeg. Jeg mellomlagrer vannet, og da står det på dagtid med lokk på og så tar jeg lokket av over natten så bl.a. klor blir luftet ut. Jeg hadde sikkert klart meg uten lokkene, men de er utrolig kjekk å ha når det er bevegelse i leiligheten, det blir mindre støv og rusk i bøttene og mindre risiko for å søle. Jeg kjøpte mine bøtter på Clas Ohlson.

Ellers er det veldig kjekt med en hageslange til vannbytte, hevertmetoden er godt egnet både for å få vann ut av karet (enten med en lang slange som rekker helt til avløp eller en kort slange rett ned i en bøtte nedenfor akvariet) og oppi karet igjen (med kort slange fra en bøtte som står høyere enn karet, jeg setter en stol oppå et bord for å få det høyt nok) uten at det roter for mye til nedi karet. Med et 60l iters kar er det gjerne best med en kort hageslangebit, max 2 meter lang, som går til og fra bøtter.

Hvis du forresten har et ønske om å bli hekta på akvariehobbyen vil jeg også råde deg til et større kar som nybegynner. Ingenting tar mer glede ut av denne hobbyen enn problemer med vannverdiene og syke/dødende fisk som følge av det. Men uansett om det blir 60 liter eller større vil jeg ønske deg lykke til, jeg har ihvertfall ikke angret et sekund hittil på at jeg satset på akvariet.
Disse dråpetestene det snakkes om... Kjøper man de som sett, eller en for det ene og en for det andre..?

Ser fordelene med større kar, men sliter litt med plasseringen av større kar (i alle fall foreløpig..)
Kjøp dem en for en som du sier. Settene inneholder tetse du ikke nødvendigvis må ha dersom du har normalt, kommunalt vann. Da blir settene uforholdsmessig dyre.

Vær også oppmerksom på at du kan kjøpe refill til de settene du bruker oftest. Dvs. at du kun får testmiddelet og jenbruker det øvrige utstyret (småflasker, fargekart, sprøyte og glassholder samt bruksanvisning. Koster mye mindre enn komplett test.

Les deg også opp på artiklene i artikkelforum, der finner du mye nødvendig stoff om innkjøring av akvarier. Innkjøring=forberede filter etc. til å ta imot fisk. Tar fra 4 til 6 uker, men da er karet normalt klart til å få fisk. Er du mer utålmodig, kan du se fram til noen uker med daglige vannbytter for å redusere ammoniakk og nitritt, ellers er fiskedød nesten noe du må regne med.

Ventetid er glede-seg-til-tid!

Lykke til.
Hvis du klarer å sette deg inn i dette med vannverdier på forhånd kan det være lurt å tenke gjennom hvilke produsenter du ønsker testene fra også. Jeg tenkte ikke over det, jeg bare kjøpte det de gav meg da jeg spurte i butikken. Den NO2-testen jeg har er desverre av den mindre nøyaktige typen som bare viser "mindre enn 3 mg/liter", jeg har lest i ettertid at det er lurt med en test som viser mer nøyaktig på de laveste nitrittverdiene. PH-testen min er også en smule unøyaktig i målingene til mitt bruk, men du trenger bare en nøyaktig pH-test om du skal ha fisk som trenger en annen pH enn 7-8. Poenget er at jeg i ettertid har tenkt at jeg burde ha lest mer om det her inne før jeg kjøpte. Men uansett hva du kjøper/ønsker deg, pass på å styre unna strips-testene. De er kjent for å være upålitelig, uansett hva de i butikken kan prøve å overbevise deg om
Det er ikke noe problem å starte med 54 liter hvis du er nøye med innkjøringen av filteret, og lar det ta den tiden det tar, og ikke faller for fristelsen å fylle akvariet med flere fisk enn den lille vannmengden tåler.

Hele testkofferter er ikke nødvendig. Det er litt forskjellige meninger om hvilke tester som er viktigst, men tester for nitritt (NO2) og pH bør du i alle fall skaffe deg.

De fleste anbefaler JBL-testene, men Tetra sine er også gode. Jeg bruker JBL tester til nitrittmåling og både JBL og Tetratester til de andre. Aquamanias har begge merkene.

Som bunnlag bør du bruke sand, det liker alle fisker. Sand fra biltema er et godt valg, og den er billig. Bare pass på å få den groveste kvaliteten, og ikke kjøp olivinsand (blåsesand).

Et termometer til å feste med sugekopp på innsiden av glasset, bør du også ha. Det kan også være lurt å ha 2 håver, da blir det lettere å fange inn fisk.

Lykke til med oppstarten, og bruk Akvaforum, søk i det som allerede er lagret her, og spør om det du ellers måtte lure på.
Laveste avlesningsverdi på Nitritt-testen fra Tetra er mindre enn 0.3 mg/l NO2. Avlesningsskalaen på JBL-testen er 0 - 0,025 - 0,05 - 0,1 - 0,2 - 0,4 - 0,6 - 0,8 - 1,0 . Derfor velger jeg JBL-testen.
Nå begynner ønskelista å ligne på noe..

Men fisk - Hva vil dere anbefale å starte med i et 60 liters kar? Tar veldig gjerne i mot forslag til komplette sammensetninger. Får jo uansett ikke sluppet ut noe før nærmere jul så jeg har jo litt tid til å planlegge, og da er det jo gøy med flere forslag jeg kan vurdere..
Maridal
Nå begynner ønskelista å ligne på noe..:) Men fisk - Hva vil dere anbefale å starte med i et 60 liters kar? Tar veldig gjerne i mot forslag til komplette sammensetninger. Får jo uansett ikke sluppet ut noe før nærmere jul så jeg har jo litt tid til å planlegge, og da er det jo gøy med flere forslag jeg kan vurdere..:)


Oi, her er det så mye rart å velge i da.... Det kommer jo ann på hva du liker

Selv er jeg veldig fasinert av killier, og kunne godt tenkt meg en 60liter med noen corydoras på bunnen og en stim klovnkilli i toppen. Eller som jeg er i ferd med å sette opp selv akkurat nå, et rent arts-akvarium for corydoras, i et håp om å kunne få yngel, med selskap krever det litt mer for at fiskene skal legge egg, og blir det faktisk lagt egg så spises de som oftest opp lenge før du oppdager dem.

Andre ideer jeg har vært innom i det siste, bare for å gi deg noen arter å slå opp:
Dragefinnefisk sammen med noe fredelig noe på bunnen (liten malle, corydoras?)
Et par dverggurami og en solid samling Kuhlii åler som bunnfisk
Lyrehalekilli
Kampfisk og corydoras

Mye corydoras, det finnes et utall varianter og mange av dem kan trives i 60l, bare pass på at du har sandbunn til dem (og kuhliier for den saks skyld). gjør et søk på corydoras i fiskebasen, så får du hele lista. De er veldig sjarmerende små skapninger som svært mange faller for selv om de ved første øyekast ikke er så fargesterke som guppy og endel andre fisk.

Hvis du ikek får noen gode ideer, eller for mange, så ta deg en tur i en zoo-butikk og se hva de har. Titt på oppførselen til fiskene og se om det er noen du forelsker deg i totalt. Skriv ned noen navn og sjekk dem opp når du kommer hjem, så kan du bygge opp akvariet og annen fisk rundt den fisken du vet du liker. Selv startet jeg med Kuhliiåler fordi jeg så dem i butikken og ble helt forelsket ved første øyekast Etter det måtte all annen fisk passe inn i de samme vannverdiene, nor som ihvertfall begrenset utvalget noe.
I fiskebasen her på AF kan du sette opp søkekriterier etter hva du trenger vite. Om du søker på hvilke fisk du kan ha i et 60 liters kar, vil du få opp de alternativene som anbefales i fiskebasen. Du vil kunne se hvilke vannverdier de enkelte fiskene vil ha, slik at du unngår å velge fisk som krever helt forskjellig pH, temperatur, GH etc. Det beste er om du har en margin for alle fiskene med hensyn til dette, slik at ingen må leve helt i grenseland (grensevann) av hva de tåler. Dessuten står det endel om gemytt, revir mm. slik at du, etter å ha jobbet litt, kan sette sammen de fiskene du synes virker mest attraktive, eller interessante. Husk at etterhvert er det mer fiskenes adferd som fenger interessen, ikke nødvendigvis hvordan de ser ut.

Prøv også å finne fisk som tilsammen utnytter hele karet, dvs. fisk som lever nær bunnen, andre i midsjiktet og noen som foretrekker den øverste delen av akvariet. Dette har sammenheng med hvordan fiskene skaffer seg mat i sitt naturlige miljø.

Ikke overbelast karet ditt, det kan fort gi deg ustable vannverdier med sykdom og mulig fiskedød som resultat. Står det at en fisk er stimfisk, betyr det at du bør ha minst 10 stk. Unngå derfor å velge mer enn én type stimfisk. Fisk som er sterkt revirhevdende, særlig når de har yngel, bør du nok unngå i et lite akvarium fordi det er få gjemmesteder for fisk som blir jaget. Velger du slik fisk, bør du redusere antall andre typer, eventuelt bare ha ett par (f.eks. palletttciklide). Pansemaller (corydoras), egner seg ikke sammen med sterkt revirhevdende fisk fordi de ikke skjønner hva revir er og alltid vil bli jaget, etterhvert til de blir skadet og til slutt dør.

Tilslutt, som nybegynner, prøv å velge fisk som har det bra med de vannverdiene du har i kranvannet ditt, altså pH oh GH, slik at du slipper å justere det nye vannet hver gang du foretar vannbytte. Med et lite kar blir det fort for store endringer og det stresser fiskene.
Kom på en tign til for ønskelista:

Det lønne seg ofte å ha et bittelite medisin-skap klart. Det er ikke altid så enkelt å få tak i det man vil ha når fisken er syk og det er lørdag ettermiddag og leeeeeenge til butikkene åpner.

Bredspektret medisin som Esha Exit og Esha 2000 kan brukes mot mye rart og er også snille mot filteret. Jeg har prist meg lykkelig over å ha dem i skapet mang en gang
skjønner ikke helt hvorfor nybegynnere alltid blir anbefalt å kjøpe større akvarium.

det er da virkelig ikke noe problem å holde stabile vannverdier i mindre kar. når det gjelder vannbytter, så må det gjøres i alle kar, uansett størrelse. like mye for å holde alger unna som å gjøre forholdene gode for fisken som bor der. har du et 60 liters akvarie må du bytte 2 bøtter vann i uka. har du 200 liter må du bytte 7 bøtter vann i uka. mye enklere med 2 bøtter, spør du meg.

man må bare vite å ikke overbelaste karet. lite kar= færre og mindre fisk. feilen folk gjør med små akvarier er å putte for mange og for store fisk i det.

selv har jeg et akvarium på 112 liter, og ett på 54 liter. for øyeblikket liker jeg 54- literen best. der er plantene finest, og fisken trives og er frisk. ingen har dødd eller blitt syke siden oppstart for et halvt år siden. jeg skal egentlig ikke ha flere akvarier, men blir det ett, så vil jeg ha et skikkelig nanoakvarie. max 25 liter

de fiskene jeg har i 54- literen er en stim ildtetra, og en stim dvergcorydoras ( salt og pepper). de er kjempefine og livlige fisk. etterhvert skal jeg også skaffe en hovedfisk der. det blir mest sannsynlig et par dvergciklider.

når en velger størrelsen på akvariet, ville jeg tatt hensyn til 2 ting: hvor skal karet stå? ( hvordan fungerer akvariet i rommet? ), og hvilken fisk vil man putte i det ? hvis du bestemmer deg for hvilken fisk du vil ha i karet, så sier størrelsen seg nesten selv.

et lite tips til oppstarten; legg bunnlagsnæring i bunnen av akvariet før du fyller på med sand. da får plantene en god start! denne får du også kjøpt hos aquamanias, og koster ikke skjorta.


Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap