Flyteplanter og innebygd juwel filterpumpe

yes da, har som sagt bare den innebygde juwel pumpa i 180 literen min og der sitter innsuget i vannlinja noe som resulterer i at alle flyteplantene mine blir dratt mot innsuget og noen blir også dratt inn. noen som har en fin løsning?

synes forøvrig den innebygde løsningen funker dårlig, må jo krønsje filtervatten ukentlig for å beholde effekten i pumpa og få bort partikler i vannet. hvis jeg ikke "renser" ofte så blir det jo vanvittig mye grums. er det riktig at det skal være sånn? har hatt en 60 liter med innebygd pumpe i noen år, men har liksom ikke hatt de litt større fiskene som forurenser en del så dette var nytt for meg..
Jeg har ingen erfaring med innebygget pumpe, men når det gjelder flyteplantene kan det kanskje hjelpe med å feste en form for svamp over innsuget? Da setter de seg ihvertfall ikke fast inni pumpen. Om du får til å feste en svamp over innsuget vil denne også ta til seg mye av slammet som ellers ville gått i pumpen. Den utvendige svampen må skylles gjevnlig for å ikke gå tett, men du slipper gjerne å åpne pumpen så ofte.
Så sant d ikke er andemat du har, så kan du feste små sugekopper øverst på glasset over vannlinjen og forankre plantene i disse, feks med tynn fiskesene.

Når det gjelder partikler:
Hvis filteret er relativt nyoppstartet så vil det slippe igjennom en del partikler i starten. Dett vil bedre seg etter hvert som det tettes av partikler og du får en bakteriekultur i mediet. Et filter er ment å virke på denne måten.

Grovfilteret/vatten er mest for å fjerne STORE partikler, stilker blad osv...
Du kan bruke denne vatten flere ganger. Ta den uten og skylle den og klem den noen ganger i litt akvarievann (ikke i akvariet), så putter du den inn igjen.
har samme problem. Har en juwel 180 liter med innebygd filter og kolbe. Suger til seg ALT i overflaten. I tillegg er rillene hvor vannet suges inn så utrolig breie, at fullvoksne guppy blir sugd inn. Fant halve guppy befolkningen min inni der, i tillegg til andemat,pistia,hornblad og reker. Funderer sterkt på å rive ut hele møkka og erstatte den med no annet.
Merk dere at juwelfilteret har innsug både i vannlinjen og nederst på siden.
Vannet som suges inn nederst blir oppvarmet av kolben på tur igjennom filteret.
Hmm. Jeg har flere Juwelakvarier med innebygget filterpumpe, og jeg kjenner meg ikke igjen i problemstillingen i det hele tatt. Flyteplantene mine holder seg utenfor filteret, og filteret fungerer helt som det skal. Trenger ikke å rengjøre det ofte heller, alt av løse blader og stilker blir liggende ved rillene til innsuget oppe ved overflaten og er lette å fjerne ved behov.

Er flyteplantene det er snakk om andemat kan jeg forstå problematikken, men større planter holder seg da vel utenfor boksen..?
Akkurat nå er det pistia, disse holder seg ikke utenfor filteret...
Jeg har ekstra svamp i, slik at den dekker hele rillene på innsiden. Denne skylles lett vær gang jeg bytter vann, men det er ikke noe stress. Den er en bit av ei blåfiltermatte...
Stein Erik Skjerve
Akkurat nå er det pistia, disse holder seg ikke utenfor filteret...


Merkelig.. Jeg har også pistia, og de er altfor store til å komme seg igjennom rillene på filterboksen. Sissimor kom jo med et godt forslag, da. Kanskje det løser problemet.
Hadde samme problemet jeg også på mine Juwel kar. Flyteplanter ol. klistret seg til inntaket.

Jeg fjernet orginal-filtrene (filterboksen også) og gikk over til utvendige filter.

Har ikke angret ett sekund på det. Finere å se på, bedre og mere stabile vannverdier også med utvendig.
De aller fleste pleier jo å ta ut de innebygde Juwel filtrene med en gang fordi de har så dårlig en effekt og ofte tar stor plass.
Jeg tok ut filteret fra 400 literen min før jeg i det hele tatt fikk testa det og bruker to utvendige filtrer i stedet. De tar ikke opp like mye plass i akvariet heller.
Utblåset på den innebyggde pumpa kan vel stilles? Min er det bare å skru på til den blåser en annen vei.
Som sagt, prøv med blå filtermatte du :o)
hos meg så sitter utblåset inni boksen. Så det blåser rett ut av et hull. Stikker ikke på utsia hullet liksom.
Da tror jeg du mangler en bit. Min 180-liter har en sort dings som skal puttes i det hullet. Den kan stilles på sånn at du kan bestemme hvor vannstrømmen skal gå.

Har for øvrig masse andemat inni filteret mitt. Kryster svampene innimellom for det blir fort lite futt.

Hvilke svamper har du i? Fine, grove, cirax?
hmm. Da skal jg gå til zoon å spørre etter den delen. For kjøpte eneste modellen som stod i butikk vindu. Men fulgte ikke med no rør jeg bruker di svampene som fulgte med. Forskjellige farger. Grønne og blå og svarte tror jeg.
fiskemilla
hos meg så sitter utblåset inni boksen. Så det blåser rett ut av et hull. Stikker ikke på utsia hullet liksom.


Da mangler du en del ja satte inn en ekstra blåsvamp nå(at jeg ikke tenkte på det før) og det funker som bare det! merker ikke at det er noe dårligere effekt i pumpa heller og det blir jo større filtervolum
Den grønne og den sorte svampen kan du med fordel bytte med blå.

Jeg har følgende i min 180 liter:
I den nederste holderen har jeg to cirax-kassetter (mulig det er tre - jeg trenger "aldri" ta opp denne for rensing).
I den øverste har jeg tre blåsvamper. Åpnet faktisk denne akkurat nå for å se for deg.

Det fungerer rimelig greit, men jeg må kryste de tre øverste svampene innimellom siden det går rimelig fort tett sammenliknet med pumper i andre akvarier. Men siden jeg lar den nederste biten være i fred, så slipper jeg at det blir mye grums når jeg roter oppi filterboksen.
Inaktiv bruker
Hmmm meget merkelig, jeg har flere Juwelakvarier med innebygget pumpe og også to ulike flyteplanter (ikke andemat!) Men har ennå ikke opplevet at noe går tett der.

Kan det være at du har satt i de svampene innvendig feil? Det skal være et mellomrom mellom dem slik at vannet kan sirkulere. Øverst har jeg ikke filtervatt men har satt inn en filterpose med filterkuler for å øke effekten på filteret rett og slett. Allikevel ser jeg at jeg kunne greid å dytte inn litt filtervatt øverst også. Det er jo faktisk plass til å dytte inn mer enn det som følger med på disse pumpene om man tar vekk kullfilteret vil si, det skal jo ikke være i annet om man har hatt en kur medisin i vannet for å fjerne medisinrester etter endt kur )

Flyteplantene mine formerer seg raskt og litt smågreier kommer jo inn i innsuget helt øverst, men det er ikke noe som skaper problemer her.

Eneste negative jeg har å si om juwelpumpene er det mellomrommet mellom akvarieglass og pumpe - der greide en av mine små fisker å smette inn og sette seg fast. Men, nå har jeg tettet igjen med filtervatt innvendig nederst, slik at det ikke går an å komme seg inn der. Smart
Og for å få fisken ut igjen da den var klemt inn der, stakkars liten, så måtte jeg dytte en lang tynn ledning nedover i hjørnet der den satt, for å skremme den ned og ut. Den kom uskadet fra denne lille incidenten, takk og pris, for den er en av mine favorittfisker!)

Det jeg liker med juwelpumpene er jo at de faktisk sitter fast og er dermed lett eå ha med å gjøre, andre pumper glir nedover, løsner, eller gummisugekoppene blir slappe og hele greia vil ikke sitte etter en stund. Det slipper man med Juwelpumpene. Og helt ærlig, jeg har prøvd 5 ulike pumper, innvendige og utvendige, og juwelpumpene er absolutt de definitivt letteste å ha med å gjøre når det kommer til å "rengjøre". På de utvendige Eheim pro filterpumpene mine måtte jeg feks rense slangene en gang i uka for å holde trykket oppe. Juwelpumpene trenger man ikke rense mer enn kanskje en gang i året (?) Har ennå ikke renset en eneste av dem - og trykket er helt fint i mine karr og jeg har maller som trenger ekstra sirkulasjon.

Det eneste upraktiske med en innvendig intergrert pumpe er vel at man ikke kan ta den ut og la den gå i et annet karr eller ha lav vannstand og la pumpa gå. Man må ha vannstanden nesten helt opp for at den skal kunne gå. Men, igjen, i forhold til andre innvendige pumper er dette bare en bagatell igrunnen )

Inaktiv bruker
fiskemilla


Skjønner ikke hvordan dine guppyer kunne bli sugd inn i juwelpumpa/rillene øverst. Jeg har nå noen bittesmå klovnkillier gående i et juwelkarr her, og de er 2-3 cm bare, ja virkelig små, og de blir ikke sugd inn Jeg har til og med reker i karret, rekeyngel, som ikke har blitt sugd inn i filteret (ganske godt gjort igrunnen, jeg forventet faktisk at de skulle forsvinne inn der)

Men, helt fiskeyngelsikkert er vel ikke et juwelkarr/pumpe - det er jeg enig i. Yngel kan jo lettere bli sugd inn enn halvvoksne/ voksne småfisk vil jeg tro (?) Noen som har erfaring med det?
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap