Praktbotia i for små akvarier

Mulig jeg spør veldig dumt nå, men......

Praktbotia er egentlig bare et eksempel her for fisk som ofte man får kjøpt liten, men som vil bli veldig stor etterhvert..

Men hvordan er det å ha feks praktbotia, sølvhai, indisk glassmalle etc i mindre akvarier enn det er anbefalt (la oss si ca 100 l selskapsakvarie) om man bare har de der mens de er små, og så selger de igjen når de er blitt for store for akvariet?? Må en 5-6 cm stor praktbotia ha 250 liter??

Vil høre ærlige meninger

så lenge fisken er liten, kan den være i mindre karr. Men idiotiskt å kjøpe fisk når man vet man må kvitte seg med den når den blir for stor. Jeg gjorde tabben og kjøpte braktbotia til for lite karr, før jeg viste bedre. Men gikk heller til innkjøp av et større karr til dem.
Ikkje sikkert det er så lett å få solgt fisken når den er blitt stor heller, for dei fleste vil jo ha dei små og følge oppveksten deres.
Gikk noen svære praktbotiar på 12-15 cm RIMELIG kjapt på auksjonen i Drammen i helga i hvertfall
Det er ingen god i ide å ha praktbotia sammen med indiske glassmaller.
Botiaen trenger ikke bli så mye større enn 6-7 cm før den kan begynne å plage glassmallene med å nappe finnene til de.

Dette med å holde fisk i for små akvarier kan hindre den i å vokse som den skal.
Dette kan føre til at fiskens indre organer vokser seg for stor sammenliknet med resten av kroppen og som til slutt gjør at fisken dør.
Men dette er en veldig aktiv fisk som gjør at den trives bedre i større akvariet og er ikke det hele vitsen ? ..at fisken skal ha det bra :o)

Du kan fint ha den i det akvariet en stund, men ikke over tid.
Jeg spør litt på generell basis.. Ikke bare av egen interesse Jeg har frastått endel arter som jeg i utgangspungtet ville ha, fordi jeg mener jeg har for liten plass.. Og jeg har fullstendig falt for coryene som stortrives å legger egg i karet mitt Men jeg ville bare ha i gang noen synspungter ang det å holde visse arter i for små akvarier, for jeg møter på mange venner som kjøper alt mellom himmel og jord å putter i akvariene sine. Så ville bare få noen rene fakta Sammenvoksing av indre organer hørtes rimelig skummelt ut :/
Man kan også gå glipp av mye interessant atferd som man ellers ikke ville sett..
Da jeg kjøpte et 125 liters akvarium - og satte det opp til Malawi den gang minimumsmålene var 100 liter og 80 cm for Lab.caerulus (Golden) - da visste jeg ikke helt hva jeg gikk glipp av. Nå er anbefalingene 200 liter, og det er lett for meg å se at fiskene trives bedre og lever mer avslappede enn de gjorde før. Dette er jo ciklider, og det vises absolutt ut som om denne fiskegruppen ønsker seg en viss fri plass rundt seg, og muligheter for å få andre fisk på avstand.

Så det er hyggeligere for meg å se på disse fiskene, når jeg vet at jeg tilbyr de bedre plass - om enn ikke like mye som de er "programmert" for i genene sine. Nå har de 250 liter - og jeg skjønner godt hvorfor mange mener det er et minimum for Malawi, og for mange andre ciklider.

i 125 literen har jeg hovedsaklig guppyer og ancistrusyngel, og det ser jo ut som om de har det bra i dette akvariet - og jeg tror egentlig ikke at de trives mindre i dette enn om de hadde et akvarium som var endel større. I naturen er det jo ofte slik at fisker finner beskyttelse i å oppholde seg på grunt vann, dersom dette gir beskyttelse mot fiskespisende fisker som hovedsaklig lever på dypere vann. Om en fisk blir mellom 15 og 20 cm har den nok instinkter om å lete etter mer vann å boltre seg i enn f.eks et 54 liters akvarium. I tillegg blir den snytt for "treningsområde" som er viktig for å bygge opp muskulatur osv.

Jeg satte opp mitt største akvarium og lot en flokk "litt stillestående" keisertetra flytte inn i 430 liter. Og selv om dette er en forholdsvis liten fisk, så ser jeg jo at mye av dens naturlige atferd ble litt hemmet i 90 literen de gikk i før. Hannene farget ut, tok på seg mye finere "sjekkefarger" enn jeg hadde sett de ha før, og de stimet mye bedre også. Denne arten krever jo ikke store akvarium, men for meg var det til ettertanke å se hvordan fiskenes atferd endret seg markant da de fikk bedre plass.

Så for meg er det tydelig at jo mer plass, jo mindre stress, og bedre forhold for fiskene. Og de som skal se på akvariet. For mange kan det da virke uforståelig at det kan være tilsynelatende store forskjeller mellom hvilke fisker som kan gå i små kar når det gjelder størrelse. Ancistrus oppdrettsvariant som blir 15 cm kan gå i 60 liters kar, noe som jeg synes blir for smått for f.eks sebrafisk, som mange synes kan gå greit i slike kar. Ikke så lett å skjønne for en nybegynner i alle fall.

Nå er det jo slik at mange innpå her starter med mindre akvarier, og tiltrekkes av spesielle, og gjerne større fisker. Jeg tror mange små fisker er urettmessig oversett, fordi mange har oppfatninger av helt spesielle fisker når de skal starte opp med denne hobbyen... Må jo være hyggeligere å se på fisk som har god plass enn mye fisk på for liten plass...

Og det ser jo også ut som om det kan være vanskelig for mange å kvitte seg med fisker man har hatt en stund, man har jo blitt glade i dem osv. Og det fører nok i en del tilfeller til at det som skulle være en midliertidig løsning blir en permanent løsning
thankthefishtank
Og det ser jo også ut som om det kan være vanskelig for mange å kvitte seg med fisker man har hatt en stund, man har jo blitt glade i dem osv. Og det fører nok i en del tilfeller til at det som skulle være en midliertidig løsning blir en permanent løsning;-)


Takk og amen for det
Det er nemlig det folk tror er så enkelt. "Jammen jeg skal selge fiskene når de er for store, jeg skal jo bare ha dem her mens de er små"
Og så ender det så mange ganger med at man har blitt så glad i fiskene at man ikke klarer å kvitte seg med dem og heller lar dem gå i det lille karet år etter år. Og her får jeg litt trøbbel; fordi jeg har blitt så glad i fisken så vil jeg fortsette å ha den selv om den ikke har det bra. Det er ikke bra å tenke sånn -ikke bra...

Igjen så viser jeg til artikkelen Akvarium for fiskenes skyld?

Har ikke bare med størelse å gjøre, men å legge forholdene til rette for den type fisk du har/vil ha
for praktbotier, tar jo litt tid før de vokser opp oxo da,
har gjort samme tabbe selv, Har en gibbies som var 12 cm når jeg kjøpte den for 2,5 år siden, nå er den 30 cm, og det begynner og bli litt lite plass for den i en 200 liters hjørne akvarium, men tror jeg skal gidd den vekk snart.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap