Hvorfor går ikke ph verdien i akvariumet mitt bli værende?

Hei! jeg lurte på hvorfor ikke ph verdiene i 60 literen min går opp? jeg bruker mutaphi ph+ som jeg ble anbefalt av på dyrebutikken. jeg følgte instruksjonene til ph verdien var på 7.2 så jeg sluttet med ph+ men dette varte bare i en uke så nå når jeg testet phen så var den under 6,4! hvorfor vil ikke ph-verdine bli værende?
Kjenner ikke til pH økende middelet du bruker, men om du har lav pH i kranvannet må vel slike midler brukes.... Har du byttet vann etter at du fikk den pH økningen du ønsket, må også pH økende midlet du bruker også følges opp deretter.

Har du lav pH og ønsker en høyere, må det tilføres pH økende midler ved alle vannbytter. La karet stå et par timer etter vannbytte før du tar en test.

Regner med at du bruker dråpetest og ikke strips. Strips sies ikke å være like pålitelig som dråpetestene

Lykke til
pH+ som man kjøper på flaske er unødvendig dyrt og ikke spesielt effektivt etter min erfaring. Bruk heller natron, kalk, gips, eller eggeskall.
PH faller fordi du har for lav KH i vannet. Men sikker på at du trenger PH over 7? Har du fisk fra sør-amerika er 6,4 perfekt.
I følge profilen din går disse fiskene i dette karet:

1 stk Gastromyzon borneensis
1 stk Glødebåndstetra Hemigrammus erythrozonus
1 stk Kuhlii-ål Pangio kuhlii
1 stk Guppy Poecilia reticulata
1 stk Platy Xiphophorus maculatus

Dyrebutikken mener tydeligvis at du skal legge forholdene til rette for guppy og platy, men ikke de andre. Guppy og platy vil ha hardt vann mens de andre vil ha bløtt vann. Hadde jeg vært deg hadde jeg kvittet meg med de som skal ha hardt vann og beholdt de som gjerne vil ha den Phen karet ditt holder. Så slipper du å tilsette ph+

Det er veldig vanlig at dyrebutikkene kun tar hensyn til om fiskene går over ens med hverandre. Jeg syns det er like viktig å ta hensyn til om fiskene vil ha samme vannverdier.

Forresten jeg regner med du har flere enn 1 av hver fisk?
Tusen takk :)
tusen takk får kjappe svar! jeg fikk pappa til å kjøre ph+ men om eggeskall ogsånt også hjelper skal jeg prøve det
jeg bruker strips ja:s aquavital multitest 6in1 ble jeg også anbefalt, men hvorfor er de dårlige da?
pernille1996
jeg bruker strips ja:s aquavital multitest 6in1 ble jeg også anbefalt, men hvorfor er de dårlige da?


De er veldig lite nøyaktige. Dråpetester er nøyaktig
Lisbeth
I følge profilen din går disse fiskene i dette karet: 1 stk Gastromyzon borneensis 1 stk Glødebåndstetra Hemigrammus erythrozonus 1 stk Kuhlii-ål Pangio kuhlii 1 stk Guppy Poecilia reticulata 1 stk Platy Xiphophorus maculatus Dyrebutikken mener tydeligvis at du skal legge forholdene til rette for guppy og platy, men ikke de andre. Guppy og platy vil ha hardt vann mens de andre vil ha bløtt vann. Hadde jeg vært deg hadde jeg kvittet meg med de som skal ha hardt vann og beholdt de som gjerne vil ha den Phen karet ditt holder. Så slipper du å tilsette ph+ Det er veldig vanlig at dyrebutikkene kun tar hensyn til om fiskene går over ens med hverandre. Jeg syns det er like viktig å ta hensyn til om fiskene vil ha samme vannverdier. Forresten jeg regner med du har flere enn 1 av hver fisk?


åja, jeg har et lite akvarium på 15 liter som jeg bruker til yngel og om en fisk blir syk, men det tenker jeg at er for lite til noen av fiskene som evt trenger annet vann.

ja jeg har fire gyppy (en han og tre hoer), to platy(vet ikke hvilke kjønn de er men tror de er samme kjønn siden det ikke kommer yngel) sju glødebånstetra( vet heller ikke kjønn) to kuhlii-åler, og en "sugekoppfisk" ( jeg fikk ikke vite hva den heter på den dyrebutikken jeg kjøpte den på, så jeg har bare søkt litt på internett og funnet et navn :s )
pernille1996
tusen takk får kjappe svar! jeg fikk pappa til å kjøre ph+ men om eggeskall ogsånt også hjelper skal jeg prøve det :)


Men før du styrer så mye med å få opp ph. Les det jeg skrev over, trenger du å øke ph??
Lisbeth
[QUOTE=pernille1996]jeg bruker strips ja:s aquavital multitest 6in1 ble jeg også anbefalt, men hvorfor er de dårlige da?


De er veldig lite nøyaktige. Dråpetester er nøyaktig

okei, da kan jeg dra på butikken idag å kjøpe
Tilfeldig bekjentskap
© Daniel Konn-Vetterlein
Reklame for plussmedlemskap