Innvendig eller utvendig pumpe? 450l

Hva er best og hvorfor?

Eheim innvendig og fluval utvendig er de det står mellom. Andre forslag?
Jeg ville helt klart valgt et utvendig filter til et så stort kar!
Hvorfor?

Ser for meg at det er mye mere jobb å rengjøre å holde rent, men har aldri vært borti en utvendig pumpe, så vet egentlig ikke.
En utvendig en er mye MINDRE jobb og holde rent. de utvendige fluvalene på karene her i huset rører jeg KANSKJe en gang i året.. de trenger mye mindre rens og ettersyn enn en innvendig en som går fortere tett. Også har de MYE større filter volum, ergo mer stabile vannverdier.
Plussmedlem
W1ke
Eheim innvendig og fluval utvendig er de det står mellom. Andre forslag?

Hva slags Eheim innvendig filter mener du kan holde til et akvarium på 450 liter?
W1ke
Hvorfor? Ser for meg at det er mye mere jobb å rengjøre å holde rent, men har aldri vært borti en utvendig pumpe, så vet egentlig ikke.


Et utvendig filter vil ha mye større volum som bakterier kan leve på i forhold til et innvendig.
Om vi tar utgangspunkt i at begge filterene tar like mange liter per time vil det jo bli akkurat like mye smuss og dritt i begge filterne, men et utvendig ett vil ha mye større plass til å fordele dette smusset utover og derfor ikke tette seg like lett.
lurer fælt på hva slags innvendig filter du mener kan drive et 450 liter? Må være et monster av en pumpe iaffal. Vanlige innvendige pumper ville jeg ikke brukt til så stort karr. Hvis ikke du vil ha 10 stk pumper da:s utvendig pumpe anbefales garantert til så stort karr. Invendige pumpa kan du evt ha oppi i tilegg. For sirkulasjonens skyld. Jeg har en utvendig og en invendig i min 450, å synes fortsatt det er for lite filtrering.
Har vært innom et par dyrebutikker å fått anbefalt eheim kraftfilter(?) 1200L/H tror jeg det var.

Men endte opp med fluval utvendig, når jeg først måtte opp i 450L. (Skulle egentlig ha 343L, men det var leverandøren tom for)
Så nå venter jeg bare å gleder meg til i morgen. Da skal jeg innom butikken å høre om akvariet er kommet
W1ke
Har vært innom et par dyrebutikker å fått anbefalt eheim kraftfilter(?) 1200L/H tror jeg det var.

Det regner jeg knapt som nok i et 160literskar...

Men endte opp med fluval utvendig, når jeg først måtte opp i 450L. (Skulle egentlig ha 343L, men det var leverandøren tom for)

Godt valgt! Velg gjerne et som har større kapasitet enn antall liter på karet, så har du slingringsmonn.
MariaT
[QUOTE=W1ke]Har vært innom et par dyrebutikker å fått anbefalt eheim kraftfilter(?) 1200L/H tror jeg det var.

Det regner jeg knapt som nok i et 160literskar...

Men endte opp med fluval utvendig, når jeg først måtte opp i 450L. (Skulle egentlig ha 343L, men det var leverandøren tom for)

Godt valgt! Velg gjerne et som har større kapasitet enn antall liter på karet, så har du slingringsmonn.

Det sto 200L + på eska. Men ble som sagt fluval utvendig, gikk vel opp til 500l eller noe. MEN de hadde jo selvfølgelig ikke klart å få det med når butikken fikk varene idag, så må vente i 2UKER TIL før det kommer...
Jeg bruker dette til min 450L. Ville ikke hatt svakere og jeg har ikke så forferdelig mange fisk en gang. Kjøper du det i nettbutikken har du det nok mye tidligere enn fra butikken
W1ke
Det sto 200L + på eska. Men ble som sagt fluval utvendig, gikk vel opp til 500l eller noe. MEN de hadde jo selvfølgelig ikke klart å få det med når butikken fikk varene idag, så må vente i 2UKER TIL før det kommer...

Som en grei tommelfingerregel kan man dele kapasiteten som står på esken på to, da er man nærmere reell kapasitet om man ønsker å ha litt fisk i karet

Har du sett etter filter på nett? Som regel mye billigere enn ved kjøp i butikk.
Ville også fått for en FX5, Eheim 2028 eller noe i den duren - spesielt om du er nybegynner.

Utvendige filte er veldig greie å rengjøre som skrevet av en annen, og når du kommer over rundt 200-250L, er det bare å kjøpe det største du har råd til.
Tetratek er også er greit og rimlig alternativ. Fornøyd med mine filtre fra dem.
Trygve Lillefosse
Ville også fått for en FX5, [B]Eheim 2028[/B] eller noe i den duren - spesielt om du er nybegynner. Utvendige filte er veldig greie å rengjøre som skrevet av en annen, og når du kommer over rundt 200-250L, er det bare å kjøpe det største du har råd til.


Det var noe kjent med dette. Mulig det var den jeg så på når jeg trodde jeg skulle ha 343L karet.
Men det var leverandøren tom for, så endte med 450L karet istedet. Men de klarte jo ikke å få med verken det eller pumpa, så liten vits i å kjøpe pumpe på nett, når jeg uansett må vente 2 uker på karet.

Plantene derimot, de klarte de å få med. Så stakkars butikken sitter nå med en haug ekstra planter...
Må si meg enig i at også tetratec sine pumper er brukandes. Har ei utvendig tetratec pumpe i 54 literen min, og den fungerer bra. Har til den valgt tetratec ex600.

Skulle jeg hatt en 450 liter, noe jeg forøvrig har veldig lyst på, men ikke plass til, måtte det blitt med tetratec ex2400 evt fluval fx5.
Min erfaring er at filtrering er noe man ikke får nok av. Bedre med altfor stort enn for lite.
Tenkte jeg skulle komme med en liten trøst.

Dersom du får akvariet i hus, kan du beplante det uten å tenke for mye på filtrering. Litt vannbevegelse er bra, men filtreringen trengs ikke før fiskene kommer til.

Forstår det slik at du har bestilt en god del planter, i så fall betyr det også at filtreringsbehovet reduseres noe. Men som skrevet jonas - Du kan ikke få for mye/god filtrering, bare for lite. (Man kan få for mye vannbevegelse, men det blir en annen sak.)
Pumpe
Kjøper du Eheim 2080, så er du garantert kremen av pumper, i tilegg så er det garantert en kvalitet pumpe, som gjør jobben. Nå koster den jo noen "laken" men du har mye igjen for det. Noen er jo bare opphengt i gjennomstrømming kapasitet, det er ikke bare det som er avgjørende. Her er det filter massen i pumpa som er avgjørende. Fluval oppgir jo sine pumper med store kapasiteter, men det er jo uten noe substrat i pumpa.
Min konklusjon om Fluval, da må vi se bort fra deres 6 serie, det er jo ikke noe annet enn ei lørjen plastbøtte, med ei kraftig pumpe.

Konklusjon, man får det man betaler for, par laken for fluval, hvor du må legge til tre laken til for eheim
Tilfeldig bekjentskap
© Aslak Evang
Reklame for plussmedlemskap