Hjelp!! får ikke artemia-en til å klekke

Hei!

Jeg kjøpte en Hatch n' Feeder i går og en liten boks av artemia. Artemian jeg kjøpte het Artemia - Salina.

Det har gått 24 timer nå, og ser ingen artemia. Har jeg gjort noe feil? Følgte jo intruksjonene fra Hatch n' feeder.

Håper noen kan hjelpe meg.
Denne klekkeren gir lite klekkeprosent dessverre så om man er uheldig å ha dårlige egg i tillegg så kan det bli lite utbytte. Jeg ga opp å bruke den etterhvert, men det var enkelte ting som hjalp på klekkeprosenten ihvertfall.

For det første så må eggene være bra, det kan hende at de som fulgte med var av dårlig kvalitet og at du må prøve et annet merke. Så er det en fordel å bruke havsalt istedenfor vanlig salt. Tilsett gjerne en anelse natron også. Til sist så bør ikke luftpumpa være for kraftig. Du må ha den svakeste du finner. Husk også at temperaturen har litt å si, ved lavere temperaturer kan det ta lengre tid før eggene klekkes.
Den ene gangen jeg klekket artemia tok det 2 døgn. Var nok litt for lav temperatur.

Har du en for kraftig pumpe kan du sette på en klemme på luftslangen
Temperaturen
Hei! Takk for en rask svar!

Jeg tviler på at det er temperaturen fordi klekkeren er jo inni karet. Det er rundt 28 grader der. Er det noe med lys tror du? fordi, Jeg pleier å slå av lyset på kvelden.

Mvh
Jehson
Det må være lys for at artemiaene skal finne veien ut, men det er bortkastet om de kommer seg ut når fiskene sover så du kan bare fortsette med å slå av lyset på natten. Du får vente og se et døgn til og så prøve å sette opp på nytt med eventuelt havsalt og natron om du ikke brukte det i første oppsettet. Om heller ikke det fungerer så kan du se om du får tak i andre egg og se om det hjelper.
Ok!
Tante Astrid
Det må være lys for at artemiaene skal finne veien ut, men det er bortkastet om de kommer seg ut når fiskene sover så du kan bare fortsette med å slå av lyset på natten. Du får vente og se et døgn til og så prøve å sette opp på nytt med eventuelt havsalt og natron om du ikke brukte det i første oppsettet. Om heller ikke det fungerer så kan du se om du får tak i andre egg og se om det hjelper.

OK! Men trenger egget lys til å klekke`?

Jeg brukte vanlig salt uten jod.

takk for hjelpen!
Her er en artikkel om artemia som kan være til hjelp for deg. Her står det faktisk at det må være mye lys, men jeg bruker den ufo-klekkeren som det er bildet av og der er det jo helt mørkt inni, og heller ikke nattelys når jeg brukte Hatch n'Feeder. Mulig lyset er nødvendig for varmens del, men du har jo din stående i varmt vann så det burde ikke være behøvelig.
Hei.

Bruker Hatch n' Feeder i 2 kar, har ingen problemer i noen av dem. Som nevnt ovenfor, er det noe dårligere klekke% enn i en selvstendig klekker.. Bruker en måleskje med akvariesalt og en måleskje med ph/kh+ fra noraq, 1 tetratec 150 luftpumpe på full blås i hver klekker. Bruker golden tower artmiaegg ca 70-80% klekking i Hatch n' Feeder , ca 90% klekking i colaflaska på hylla.

Toralv
Hei Toralv!

Så på karet mitt nettopp. Er det vanlig at eggene kan komme seg ut av klekkeren? så noen egg som er på vei ut fra klekkeren. er det farlig for fiskene?

Natron
Tante Astrid

Hei, bestemte meg å prøve oppsettet med havsalt og natron i morra. Men, natron? Hva er natron? Natron som bake ting du får kjøp i butikken?

Takk for linken!
Det er vanlig m litt "eggesøl" i karret m Hatch n' Feeder, det er ikke skadelig for fiskene så lenge du er nøye m rengjøring og vannbytter. Eggene i seg selv er ikke farlige, men de forurenser vannet hvis de blir liggende.
Jepp, helt vanlig bakenatron og du trenger veldig lite. Om man skal holde seg til baketerminologien så kan en knivsodd passe til en omgang i en slik klekker. Natron øker Kh og derigjennom Ph også. Artemia lever i naturen i salt, alkalisk vann.

Edit: Jeg opplevde aldri at det kom uklekkede egg ut i vannet, men du kan jo ha sølt litt på utsiden kanskje?
Uff!

Eggene satt seg fast i klekkeren... Jeg skjønner ingenting og er drit lei av det å vente.

Jeg tror jeg skal ta meg en tur til butikken nå og kjøpe natron og hav salt. Og skal rense klekkeren og prøve på nytt.

Tante Astrid: Har du oppskrift? jeg følgte jo oppskriften som følgte med klekkeren. 3-4 stor skje(som følgte med klekkeren) salt, og opp til 5 liten skje av artemia egg. Skal jeg bare følge denne her eller? hva med natronen, hvor mye skal jeg ha? Er natronen farlig for fiskene'`?

Toralv Har du opplevd at eggene klumper seg og sitter fast der grensen til salt vann og ferskvann er? Det er nesten ikke noe egg som sirkulerer.
Hadde samme problem jeg, løste det med mer trykk på lufta...
Det "koker" godt i klekkeren min, men bare i første kammer
Toralv Torsvik
Hadde samme problem jeg, løste det med mer trykk på lufta... Det "koker" godt i klekkeren min, men bare i første kammer

Ok ok.. skal jeg bare sette på mer trykk på klekkeren da... Kan jeg bruke de eggene på nytt igjen?
Veldig usikker. Jeg hadde nok tatt nye egg.
Vet det finnes to typer av denne klekkeren ,den ene slipper uklekkte egg ut og er ganske ubrukelig (har brukt den selv) og den andre skal visst være OK .
Så det spørs hvilket merke du har? Husker ikke i farta hvilke jeg har prøvd,men hvis du oppgir ditt merke så husker jeg nok om det var den eller ikke.

Hvis den slipper ut mye uklekkete artemia ,så forurenser den veldig mye og da ville jeg ikke brukt den.
Hei sølvi!
Sølvi Gullaksen
Vet det finnes to typer av denne klekkeren ,den ene slipper uklekkte egg ut og er ganske ubrukelig (har brukt den selv) og den andre skal visst være OK . Så det spørs hvilket merke du har? Husker ikke i farta hvilke jeg har prøvd,men hvis du oppgir ditt merke så husker jeg nok om det var den eller ikke. Hvis den slipper ut mye uklekkete artemia ,så forurenser den veldig mye og da ville jeg ikke brukt den.

Jeg har Tom Continuous HATCH 'N FEEDER brime shrimp corral.
Jeg brukte oppskriften som fulgte med, men byttet ut med havsalt og tilføyde ørlite natron etterhvert. En knivsodd er et gammelt målebegrep og betyr så mye du greier å få med ytterst på en kniv. Ikke store mengden altså. Natron øker ph og kh men er i seg selv ikke farlig for fiskene. Mange tilsetter natron i vannet nettopp for å øke ph/kh.

Min klekker, som så helt lik ut som den du har, fungerte ganske greit, men jeg syntes den var vanskelig å rengjøre så jeg gav som nevnt opp etterhvert. Jeg hadde en ørliten pumpe på den.

Jeg håper du ikke brukte samme måleskjeen til egg som til salt. Det er den ørlille enden du skal bruke til eggene. Ellers så kan det nok hende at det blir mye søl. Egg som ikke er klekket innen rimelig tid kan ikke brukes om igjen.
Hehe
Tante Astrid
Jeg brukte oppskriften som fulgte med, men byttet ut med havsalt og tilføyde ørlite natron etterhvert. En knivsodd er et gammelt målebegrep og betyr så mye du greier å få med ytterst på en kniv. Ikke store mengden altså. Natron øker ph og kh men er i seg selv ikke farlig for fiskene. Mange tilsetter natron i vannet nettopp for å øke ph/kh. Min klekker, som så helt lik ut som den du har, fungerte ganske greit, men jeg syntes den var vanskelig å rengjøre så jeg gav som nevnt opp etterhvert. Jeg hadde en ørliten pumpe på den. Jeg håper du ikke brukte samme måleskjeen til egg som til salt. Det er den ørlille enden du skal bruke til eggene. Ellers så kan det nok hende at det blir mye søl. Egg som ikke er klekket innen rimelig tid kan ikke brukes om igjen.

Neida, Brukte den lille skjeen. Men skal jeg bare ta ut og skyle ut vannet og bytter med hav salt da eller? eller kan jeg bare sette på hav salt med en gang?

Hvor male måleskje natron skal jeg ha oppi?(Den lille skjeen)
Tilfeldig bekjentskap
© Terje Aareskjold
Reklame for plussmedlemskap