Rense sand i et akvarium

hei, oppdaget igår når jeg omøblerte i akvariet at det er mye skit i sanda. hvordan får jeg renset dette? har tidligere ''støvsuget'' med heverten men det hjelper ikke når skiten er i sanda.
prøvde å suge opp med hevert men den er så lett at den forsvinner i vanndunken med en gang.

noen tips?

skal jeg kanskje rote masse i sanda å støvsuge etterpå?
Skaff noen sandsnegler? De graver seg rundt i sanda og spiser opp alt det ekle.
Sandsneglene graver i sanda og lufter den, spiser litt rusk og rask. men det kommer ut igjen det de spiser også, så å tro det skal bli helt rent av sandsnegler er å ta litt i.

Du kan suge ut en del av sanda med slangen, skylle den og helle den tilbake. Kan selvfølgelig også rote i den, vente til møkka legger seg og suge opp med heverten
Lisbeth
Sandsneglene graver i sanda og lufter den, spiser litt rusk og rask. men det kommer ut igjen det de spiser også, så å tro det skal bli helt rent av sandsnegler er å ta litt i. Du kan suge ut en del av sanda med slangen, skylle den og helle den tilbake. Kan selvfølgelig også rote i den, vente til møkka legger seg og suge opp med heverten


har ikke sett snegle i finnmark til salgs, får prøve rote i sanda å så støvsuge det opp. men takker for tips.
Inaktiv bruker
Hei!
Leste innlegget ditt og vil bare tipse om at Heidi Ingdal i Orkanger selger utrolig flotte snegler. (Rubrikk, andre dyr i akvariet). Jeg kjøpte derifra og fikk masse gratis sandsnegler med på kjøpet. I motsetning til sneglene jeg har kjøpt på dyrebutikk, er hennes snegler med uskadede og flotte skall. Ho sender i posten. Kjapp levering og super service -og ikke minst vakre og rimelige snegler!
Anbefales
Sandsneglene mine ses ikke så ofte, så de har visst funnet mye skit å beite på nedi sanda

Mvh Marianne Hansen
Hei,

jeg bruker en "klokke" eller noe som skaper trykk som gjør at skitten virvles opp imens sanden blir igjen - ikke så ulikt det som vises i denne youtube-videoen:


Jeg kjøpte min "sandfiltrerer/klokke" i en akvarieforretning for mange år siden og bruker den jevnlig.
har en 2 typer klokke men sanda er så finkornet at den følger med hvis jeg roter den i sanda. skal aldri ha så finkornet sand igjen, aldri...

er det ikke et problem når det blir for mye sandsnegler?
har hørt så mye skrekkhistorier om at det blir så mye at du må stå en gang i uka å kaste en dunge med snegler. det blir bare mere arbeid enn å rote i sanda selv hvis det er tilfelle
Inaktiv bruker
Hei! ang sandsneglan..
Hvis du får for mange sandsnegler kan du jo selge dem
De er utrolig effektive hos meg. Fora sneglan med agurk i går, og ga litt for mye.. Det artige var at jeg hadde ørti store og små snegler samlet på samme sted, det negative var at vannet ble gromsete (litt).
Nåh, det var ikke det jeg skulle si! Jeg må slamsuge mindre nå, etter at sandsneglene -og pansermallene- kom. Begge roter rundt overalt og eter restene
God kombinasjon hvis det passer med de andre beboerne
Anbefaler sandsnegler (og pansermaller!)! Sandsneglene er som meitemarken, og forbedrer forholdene til plantene nedanifra. Bedre planter = bedre forhold i akvariet. Mens pansermallene roter og "graver" i toppsjiktet av bunnlaget (som jo må være sand, ikke grus), jobber sandsneglan i dypet av sanda.
-Og; du trenger jo ikke kjøpe 500 av dem -sneglene

Mvh Marianne H.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap