Stein fra naturen

Hei,noen der ute som kan si meg om jeg kan ta stein fra en elv og ha i akvariet. På butikkene så advarer de meg mot det,men det er vel kanskje for å selge det de har?
Det er litt avhengig av steinen du finner, en geolog skriver litt om saken her.
Det er mange som bruker stein fra naturen i akvariet. Noen koker dem først for å ta knekken på eventuelle parasitter, mens andre mener det holder å skrubbe dem ordentlig med en børste og skylle dem godt i varmt vann. Unngå steiner som glitrer, og vær oppmerksom på at kalkholdige steiner kan endre vannverdiene.
Tusen takk for svar, må prøve meg frem å se om jeg kan finne noe.
Jeg hentet stein fra elva en gang, det ble helt fiasko her.....
Jeg kokte steinen mange ganger,men alikevel fikk jeg sorte alger rett etter at jeg puttet oppi steinen. Jeg er 99% sikker på at det var steinen som ødela karet mitt, jeg prøvde alt for å få rengjort karet,men til slutt kastet jeg det,for algene kom tilbake hele tiden
Interresant,da bør jeg kanskje holde meg borte fra det.
Jeg vet det er mange som har fått det til med steiner utenifra,men her gikk det som sagt ikke.
Ikke er jeg spesialist på stein,så aner ikke hvordan stein det var. Men heretter handler jeg alt av utstyr til kara mine i butikk, det ble i allefall en dyrkjøpt erfaring for meg.
Har uten unntak kun brukt stein utefra, og aldri hatt problemer. Det har blitt noen kilo for å si det sånn.
Småkryp og planter fra norsk natur klarer seg sjelden mer enn korte perioder i de temperaturene som er i akvariene.
takk for svar Pål, jeg er ny i faget så det er godt med slike svar.
Jeg har bare stein, fra fjæra. Skrubbet dem ikke engang, da de var rene nok
Har hatt dem der i ett år nå, og enda lever karret
Naturstein er flott i karet
Hei

Har selv bygd innredninger i karene mine med stein og elvegrus fra naturen. Aldri hatt noe problem med det. Det jeg imidlertid passer på er å ta både stein og grus fra elver eller områder der grusen og steinen er utsatt for rennende vann, plukker altså steinen og grusen i elveleiet. Da har den jo blitt vasket naturlig av elvevannet i mange år samt at lettoppløselige mineraler gjerne er vasket ut. Jeg verken skyller grusen eller skrubber steinene før de går i karet, hvis de da ikke av en eller annen grunn er møkkete. Jeg sjekket imidlertid grusen nøye visuelt for å forsikre meg om at jeg ikke hadde fått med jord og annet organisk materiale som kunne råtne i karet. Spa litt forsiktig og ikke spa for dypt i elvebunnen så går det fint.

Jeg har tidligere testet vannet med tette mellomrom over lengre perioder etter at jeg har brukt elvegrus og stein, og har ikke kunnet måle noen større utslag verken i Ph, Kh, nitritt, eller observert endringer i algevekst eller annet grums. Fiskene trives godt.


Det er ingen grunn til å svi av masse penger på stein i zoosjappa, ta en tur i elva og plukk de selv!

wobbler
Takk,takk. Det høres ut som de fleste bare har god erfaring med stein fra naturen,så da skal det prøves. Hva med planter,er det bare de fra akvariebutikkene som kan brukes?
Tilfeldig bekjentskap
© Hans Martin Stølen
Reklame for plussmedlemskap