Forts. mallemysteriet.

For over ett år siden (om noen i det hele tatt husker) søkte jeg råd om hva som kunne være galt i forbinnelse med at ingen sugemaller overlevde i 400 litern min, men døde omtrent over natten.

Flere i tråden pekte ut sanda som synderen. De mente at Blåsesanda jeg hadde kjøpt på Biltema kunne være av feil type. Jeg var skeptisk, men da jeg selv ikke kunne finne noe annet svar konkluderte jeg til slutt med det samme.
I går kasta jeg ut all Blåsesanda. Ikke et korn lå igjen når jeg var ferdig. 60% av vannet ble byttet i samme slengen og en rot jeg fant ute i 2008 ble lagt til tørk så jeg kan brenne den. (Enkelte mente rota kunne ha noe å gjøre med malledøden også. Selv var jeg i tvil, men jeg likte ikke rota lenger uansett så jeg fjerna den.)
75 kg Rådasand er skaffet og jeg hadde et storarbeid med å skylle den.
Jeg skyldte den tydeligvis ikke godt nok, da vannet fremdeles er relativt tåkete. Men det legger seg vel.
Jeg gjorde en vag ominnredning når jeg først var i gang, men det meste er som før. De to svære røttene skjuler etter beste evne filterinnsug og varmekolber, og de mindre røttene ligger i hauger i mellom dem.

Jeg har ikke satt over noen maller enda. Tanken er å vente noen dager før jeg gjør det. Jeg har en 20 cm Pleco parat, en liten Ancistrus og en Sturisoma (Jeg er ganske sikker på at det er en "festivum").
Skal også kaste oppi noen Sandsnegler å se om det går bedre denne gangen. Jeg har forbasket lyst til å sette over noen reker også, men er redd de fort kan bli mat for fiskene.

Er veldig spent på hvordan dette går og om det var sanda som var problemet. Ønsk meg lykke til!
Ciklide
Er veldig spent på hvordan dette går og om det var sanda som var problemet. Ønsk meg lykke til! :)

Husker tråden du startet om dette, og jeg må si jeg er veldig spent nå jeg også! Lykke til!
Planen er å sette over en malle forsøksvis i ettermiddag. "Tåka" har begynt å legge seg og nå er det eneste som gjenstår å bestemme seg for hvem den første modige malla ut skal være. Sturisomaen skal ut sist. Først om et par dager hvis ting går bra, for den er jeg litt redd for. Så det står mellom den lille ancistrusen, og den store Plecoen. Plecoen har jeg hatt så lenge at jeg føler at vi er kompiser. Jeg kommer til å hauke over akvariet dag og natt, men likevel himla kjipt om den skulle vandre heden de 10 minuttene jeg er ute etter posten feks. (langt til postkassa!!)
På en annen side; Ancistrusen er så liten enda at det ikke er sikkert jeg ser den igjen, levende eller død! Så dette er litt valgets kvaler...
Har hatt Anistrusen et halvårs tid og den har nesten ikke blitt større.
Mente å huske disse vokste ganske fort?
Den går sammen med en del reker, men de får mye tabletter så skulle ikke tro det ble for lite mat heller? Rund å god er han jo også.
Han er uansett såpass stor at jeg ikke tror Scalarene eller Flaggciklidene kommer til å prøve seg på han.
DET BLE DEN VERSLE ANCISTRUSEN GITT!
Og som fryktet har jeg ikke sett den igjen nedi der. Så gudene vet om han lever eller ikke.
Vurderer å sette oppi Plecoen i morra, som er lettere å holde et øye med.
Å, lykke til!
Sliter som kjent med nøyaktig samme syptomene og trolig problemet som du.
Hadde virkelig håpet å slippe å vaske sånne mengder sand du beskriver her
derfor liker jeg Biltemasanden så godt da man slipper det med den.
Men om du nå blir kvitt den mystiske malledøden så må jeg nok bare prøve jeg også!
Kan jo ikke ha det sånn som dette!
Jau jeg håper jo på det beste mtp Ancistrusen, men liker ikke at jeg ikke har sett den igjen. Spist har den ikke blitt, det er den for stor til. Dersom den lever har den vel bare kilt seg godt inntill ei rot så jeg ikke ser den.
Er kjempe kjempe glad akkurat nå!
Rett før jeg la meg igår så jeg igjen den lille Ancistrusen. Da satt han ved filterinnsuget.

Jeg ble litt smånervøs av det, men i og med at han sugde seg litt rundt på glasset og ikke satt helt i ro og "ventet på å dø" slik de andre hadde gjort, bestemte jeg meg for å se det an til i dag. Med det samme jeg stod opp idag så så jeg han ikke igjen. Og fryktet det verste.
Men for 5 minutter siden så jeg Ancistrusen. Han sugde rundt på ei rot og svømte å gjemte seg når han så meg!
Folk som leser dette skjønner kanskje ikke hvorfor jeg jubler så innmari over dette - da det jo er slik maller SKAL oppføre seg.
Men jeg har virkelig ikke hatt maller som har oppført seg på denne måten i 400 litern min en eneste gang siden jeg satte det opp. Alle har satt seg ved filterinnsuget for å dø.
Jeg ble så glad at det var rett før tårene kom! Jeg har hatt lyst til å ha maller i akvariet mitt siden jeg satte det opp, og nå ser det endelig ut til å gå rett vei!
Jeg er fremdeles forsiktig, mallene har levd opp til en uke i akvariet før, men de har aldri fartet rundt og oppført seg så "malleaktig" i 400 litern før.
Akkurat nå er jeg bare utrolig lettet, og skal til å sette over plecoen også. Da det er mye lettere å følge med han mtp størrelsen. Størmallen vil jeg vente enda noen dager med, for å være helt sikker på at ting går bra.
Legger ved et raskt og dårlig bilde jeg tok da jeg så Ancistrusen.
(Ja jeg ble så glad at jeg måtte ta et bilde av den.)
O'lykke! Ble glad på din (og ancistrusens) vegne nå!
Flott! Aldri morsomt med problemer man rett og slett ikke finner en løsning på. Hvis vi nå skal gå ut ifra at problemet er løst..... Var det sanden eller rota?
Ikke MINST Ancistrusen! Hahah. Den modige lille krabaten (som ikke akkurat meldte seg frivillig, det var rent helvete å håve han opp) er fremme jevnlig nå å gnager på røtter. Innså at han ikke hadde røtter i akvariet han kom fra stakkar! Men i 400 literen har han ihvertfall rikelig. Scalarene og de andre storkjefta fiskene lar han være i fred også. Får håpe han vokser litt mer heretter.
Prøver å lokke opp noen Sandsnegler fra 150 literen også.
Punitiveduty
Hvis vi nå skal gå ut ifra at problemet er løst..... Var det sanden eller rota?

Jeg er litt usikker. Har jo ikke prøvd å fjerne bare èn av delene. Tok ut rota for å være på den sikre siden, og fordi jeg ikke likte den lenger.
Men jeg er ganske sikker på at det var sanda. Skjønner ikke at rota skal ha hatt noen effekt på sandsneglene som døde så fort.
Hadde vel feil type sand, altså den som var "giftig". Må ha vært noe i den som mallene reagerte sterkt på, men som Coryene og de andre ikke merket.
I en 50 liter hvor jeg også slapp ut sandsneglene døde de like fort. Der var det ingen røtter, men sand fra de samme sekkene som jeg brukte i 400 literen.
I 150 literen lever sneglene i beste velgående og formerer seg som hakka møkk. Mallene har også hatt det fint der. Det er jo der Plecoen har vært det siste året. Her er også biltemasand - men i sekker som ble kjøpt for flere år siden. (Den er dessuten noe grovere.)

Jeg slapper ikke helt av enda. Først når mallene har vært nedi der en måned og fremdeles lever, da skal jeg si at jeg har funnet ut av problemene...
Høres ut som det var sanden ja. Håper problemet er borte for godt.
Enda et tegn på at blåsesanda var problemet:

Jeg slapp nettopp oppi et par sandsnegler. Sist gang falt de på bunnen og rørte seg aldri mer.
Denne gangen lå de stille i noen minutter (noen meget nervepirrende minutter) MEN de gravde seg ned!
Nuh, er Herr Pleco endelig oppi 400 literen også. Litt blek og forfjamset enda, men han holder seg aktiv nedi der ser jeg. Så jeg begynner virkelig å tro at ting går framover nå!
Biltema har flere typer sand, sikker på at du kjøpte riktig? (har ikke lest forrige tråden din).
Torbjørn Jørgensen
Biltema har flere typer sand, sikker på at du kjøpte riktig? (har ikke lest forrige tråden din).

Vi har konkludert med at jeg tok feil type. :P
Litt smånervøs igjen idag fordi noen av sandsneglene jeg satte over i går fremdeles ligger oppå grusen. (Tror de er døde)
Men de fleste har forsvunnet ned i sanda og har det forhåpentligvis bra.

Mallene tror jeg også har det helt greit. Plecoen ligger inni den store hula som er satt nedi med tanke på han, og Ancistrusen ser jeg jevnlig henge på røttene.
Jeg forventer ikke å se Plecoen så mye fremme. Han var nesten bare nattaktiv fra karet han kom fra, og er veldig sky av seg. Men så lenge han er frisk så bryr jeg meg ikke.
Akkurat det med sandsneglene skjer her også... De kan faktisk ligge ett par dager oppå sanden før de graver seg ned, så plutselig ser jeg at de er igang. Tror det er helt normalt... Har hørt de samme om eplesnegler.
Ok. Så jeg bør ikke plukke dem opp å kaste dem ennå altså?
Det har jo vært flere som har gravd seg ned tvert da.
Jeg pleier hvertfall å vente noen dager, så lenge du ser at 'døra' er der og sperrer åpningen så er de nok OK. Det er ikke så mye kjøtt i disse sandsneglene heller, så tviler på om det blir noe problem om ett par skulle råtne... Her kan jeg f.eks. hive 10 av de over i ett kar, og 8 forsvinner med en gang, mens 2 ligger og sturer ett par dager... Har lurt på hvorfor, men aner ikke...
Hvordan ser det ut idag? Har fulgt tråden din og den andre om samme problem her inne, var litt smånervøs for jeg har biltemasand i alle karene, men alle våre maller lever finfint... (Bortsett fra knurremallen som er skadet av ryggsvømmeren Vanskelig å få inn i håven det beistet...)
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Gjesteby
Reklame for plussmedlemskap