Paradisfisk

Som ny og dum og fascinert akvarieeier kjøpte jeg et par paradisfisker til det store karet mitt. Imidlertid syntes de ikke å trives, mulig vannet var for varmt? De ble også tydelig mobbet/ jaget av de andre fiskene. Jeg slapp dem da opp i en 20-liter (? usikker på literne, men det er ganske lite - kan være 30 l kanskje.....) sammen med en kampfisk. Det samboerskapet har fungert fint, og paradisfiskene blomstret opp og virker å trives selv om plassen kanskje er noe snau.

Nå i kveld oppdaget vi at paradishannen har laget et flott skumrede, han har blitt veldig fargesterk. Hunnen er tjukk og rund og har mistet litt farge. Plutselig ser vi at hannen driver og klemmer på hunnen. Og kampfisken gikk i spinn. Uten å tenke øste jeg kampfisken over i en diger mugge. Så sitter jeg her og lurer på hva jeg gjør nå....

Gubben kom med den lysende ideen at vi kjøper et lite akvarie til i morgen, til å ha kampfisken i. Jeg har også lest litt om paradisfisk-formering i fiskebasen, og litt klokere ble jeg. Men kanskje ikke nok?

Jeg har ikke egentlig noe ønske om å drive oppdrett, ble bare så revet med da jeg så hva som foregikk. Og gubben som egentlig ikke er så interessert fikk det plutselig for seg at vi skulle prøve å få fram noen unger - bare for å se om vi får det til.

Nå sitter vi her helt betatt og ser på kjæresteparet som danser pardans i akvariet. Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg lurer på, bare om noen har noen taker å dele med oss?
Å oppleve lek på labyrintfisker er bare vidunderlig
Jeg må spørre om noe.... Nå har hannen begynt å jage fruen, og ettersom jeg forsto var det nå på tide å flytte henne over i bakebollen? Hvordan vet jeg når de er ferdig? Hun er jo akkurat like tjukk jo, trodde kanskje hun ble litt smalere?
Bare å følge med litt. Store sjanser for at han vil innvitere henne tilbake flere ganger. Begynner han å bli hard med henne, ja da bør hun nok ut...
Ja, nå driver de på igjen..... :ø)
Status:

I går ble det kjøpt inn et akvarie til hvor kampfisken nå bor - alene. Gubben har lyst til å gi den en frue - anbefales det eller ikke?

Paradisfiskene har lagt en haug egg i skumredet. Og hannen står under der og jobber døgnet rundt. Han har ikke vært aggressiv mot sin frue, og hun er der fortsatt. Han står under skumredet og hun svømmer stille og rolig rundt og driver med fiskebuissness.

Hvor stor er egentlig sannsynligheten for at det blir noen bebbiser av dette? Og er det noe spesielt jeg bør gjøre/ passe på?
Hjelp!
Nå på morgenen har det dukket opp masse yngel under skumredet. Det virker som de "slipper seg ned" og står der i vannet og virrer. Det er ganske mange av dem, og de begynner å spre seg mer rundt i akvariet nå.

Er det nå jeg flytter ut foreldrene? Jeg har ikke sett at de har spist noe yngel, man mulig de er lure nok til å gjøre det når ikke jeg har nesa på glassveggen? ;ø)

Plutselig ble jeg helt rådvill her. Hjelp - hva gjør jeg videre?

Håper noen kan hjelpe meg gjennom dette.

PS: En dyrebutikk har sagt seg interessert i å ta imot ungene hvis jeg får frem noen, da fikk jeg jo enda mer lyst til å få til dette.
Eg veit ikkje om dei spiser opp yngel, men om du tar masse mose i karet så har dei jo beskyttelse i den..

Fasinerende hele historien her)
Ja, som helt fersk akvarist og uten noen plan om å drive oppdrett, opplever jeg nå å bli litt tatt på senga. Hadde aldri trodd det var så lettvint å få til yngling? Har alltid hørt at skal man ha unger så må man kjøpe guppy eller sverddrager....

Paradisfiskene har nå flyttet over til kampfisken i hans nye hus - for sikkerhets skyld. Jeg vet jo ikke hva som er riktig å gjøre her, så da får man prøve og feile.
Kanskje du finner litt hjelp her
Takk, det stod litt mer her. Men noe fasitsvar på hva jeg skal gjøre fant jeg egentlig ikke. Kanskje det ikke finnes noe fasitsvar?
Hei

Gratulerer med smått!!!

jeg fant dette håper du kan engelsk så du forstår hva som er skrevet.


Once the fry hatch and have begun to swim freely, the best is to remove the adultes and raise the fry on infusoria or newly hatched brine shrimp.
Dette var jo en fullstendig u-planlagt formering, og jeg har ikke hentet inn noe informasjon på forhånd. Jeg prøver å lete opp informasjon, og noe står jo - men de dumme spørsmålene finner jeg ikke svar på. Det virker som det er kun er beskrevet planlagt og tilrettelagt avl. Så jeg håper dere kan prøve å hjelpe meg gjennom dette.



Her er det flere hundre bittesmå yngellignende prikker i vannet, og de leer på seg av og til også. De står for det meste rett opp og ned oppunder vannflata, man av og til flytter de på seg litt. Noen få svømmer nesten som fisk. Dette er fascinerende altså! Men ettersom jeg aldri har sett noe slik før må jeg nesten spørre om det er normalt at de står sånn?

Nå skal de vel begynne å få litt mat. Men hva gir jeg dem? Jeg leser om mat jeg kan gi dem, men vet ikke en gang hva disse tingene er? Og hvor får jeg i så fall tak i det? Noen sa jeg bare skulle finknuse granulatet jeg gir resten av fiskene. Holder det? Som sagt har jeg ikke noe stort behov for å få alle til å leve opp, men jeg har ikke lyst til å sulte dem til døde heller.

Pappa paradis har dødd i natt. Jeg aner ikke hvorfor. Han ser verken syk eller rar ut på noen måte - bare død. Noen som har en teori om hvorfor det har skjedd? Jeg regner med at det er normalt at en fisk dør av og til, men jeg har heldigvis vært forskånet så langt, og jeg begynner jo å lure på om jeg gjør noe galt. Hvor vanlig er det egentlig at en fisk bare dør av uforklarlige årsaker?
Jeg vet ikke hvordan jeg klarte det, men samme innlegget kom visst 2 ganger. Tar derfor bare bort teksten her ettersom det ser ut som jeg ikke kan slette det.
Nå har jeg vært i en nettbutikk og kjøpt Liquifry. Regner med å ha den i posten i morgen. Håper det er et produkt som er brukbart?
tante
Nå har jeg vært i en nettbutikk og kjøpt Liquifry. Regner med å ha den i posten i morgen. Håper det er et produkt som er brukbart?


Funker utmerket, lykke til ;D Om det tar litt tid før pakken din kommer, så kan du skvise en filtersvamp i vannet til ynglene; det fins mye snaskens i filtergrumset...

Veldig synd med hannen din da...
Jeg har vært en tur i lokale dyrebutikken. Der hadde de ikke noe sånn til salgs, men jeg fikk med en liten "prøve" av butikkeiers eget yngelfor. Så nå skal de vel leve over helga.
så spennende!Paradisfisk er utrolig flotte!
krysser fingrene for at bebbene vokser opp!Blir spennende å følge med i denne tråden
Frue til kampfisken anbefales ikke.

Personlig lar jeg ofte begge foreldrene forbli i karet med yngelen, eller i hvertfall hannen (har ikke hatt oppdrett på paradisfisk, men kampfisk og smaragdina). Den gamle måten å gjøre det på er å fjerne hannen så snart yngelen er frittsvømmende, men de fleste seriøse oppdrettere nå til dags lar hannen være hos yngelen.

Det vises seg nemlig at i naturen (dette gjelder splendens og smaragdina) vil hannen ta seg av yngelen til de er nesten kjønnsmodne, deretter svømmer de avgårde og finner seg egne territorier. Ofte vil hunnen også forbli i området og ta over yngelpleien dersom noe skjer med hannen.

Eksperimenterte med dette selv, jeg fjernet hannen 1-2 dager etter egglegging og lot hunnen forbli i karet, og hun tok over for hannen innen det hadde gått en time.

Det finnes enkelte oppdrettere som mener at hannen vil spise de minst levedyktige ynglene og dermed er det kun de beste som vokser opp. De mener også at yngelen generelt er friskere dersom hannen er i karet.

Anbefaler ikke at du flytter hannen tilbake nå, men i fremtiden ville jeg latt han bli hos yngelen.
Yngelmaten kom i postkassa i dag, snakker om rask og god service fra Tropehagen! Så får vi håpe at de små klarer å ta til seg maten, og at ihvertfall noen overlever å bli født hos en ekte amatør.

Jeg er veldig fascinert over hvor bittesmå de er, de vises jo nesten bare som svarte prikker i vannet (øynene). Men fra å bare henge i overflata er det nå flere og flere som prøver seg på en liten svømmetur. Det må da være et godt tegn?

Paradishunnen og kampfisken har det kjekt sammen i det ene akvariet, de lever stille og rolig uten konflikter. Jeg tror jeg venter med å kjøpe en ny hanne, til "yngelkaret" er ledig igjen. Så skal de få bo der med bebbisene hvis det kommer fler. Jeg vurderte å gjøre det nå også, men ny og usikker som jeg er så leste jeg på nettet at de voksne måtte flyttes. Noe jeg altså gjorde, og angrer på nå. For jeg tror kanskje det var stresset med flyttinga som tok livet av stakkars paradismannen.

Ja ja, man lærer så lenge man lever sies det.

Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA
Reklame for plussmedlemskap