- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Overtatt et akvarie. hvordan fisker har eg?
Overtatt et akvarie. hvordan fisker har eg?
Postet 06.06.11 kl 18:04
2 av 3
De øverste er praktbotia - Chromobotia macracanthus
Den nederste er en kuhli-ål - Pangio kuhlii
Den siste kan jeg dessverre ikke hjelpe med.
Flotte fisker! Praktbotiaen vil tømme karret ditt for snegler om du har noen.
Den nederste er en kuhli-ål - Pangio kuhlii
Den siste kan jeg dessverre ikke hjelpe med.
Flotte fisker! Praktbotiaen vil tømme karret ditt for snegler om du har noen.
Postet 06.06.11 kl 18:10
Enig med over:
jeg synes også det siste bildet ser ut som en kuhliål:
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9674
Og at det første bildet ser ut som en botia
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9536
jeg synes også det siste bildet ser ut som en kuhliål:
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9674
Og at det første bildet ser ut som en botia
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9536
Postet 06.06.11 kl 18:11
Snegler har eg ikke men vurdere og få det i 60L akvarie.
Er det normalt at praktbotia - Chromobotia macracanthus legger seg på rygg av og til og slapper av litt.. Utrulig moro fisk og ha i akvarie.
Det bilde i midten viser ikke heilt størelsen på fisken da.
Den er ca 20cm lang. Ganske stor fisk. Er kansje redd akvarie er for lite for en så stor fisk?
Har hørt no rykter om at den fisken på bilde i midten heter no med rød finne på norsk.
Men er ikke sikker.
Takk for hjelpen på di 2 andre bildene.
Er det normalt at praktbotia - Chromobotia macracanthus legger seg på rygg av og til og slapper av litt.. Utrulig moro fisk og ha i akvarie.
Det bilde i midten viser ikke heilt størelsen på fisken da.
Den er ca 20cm lang. Ganske stor fisk. Er kansje redd akvarie er for lite for en så stor fisk?
Har hørt no rykter om at den fisken på bilde i midten heter no med rød finne på norsk.
Men er ikke sikker.
Takk for hjelpen på di 2 andre bildene.
Postet 06.06.11 kl 19:15
Endret: 06.06.11 kl 19:17
Kan den siste fisken være en Rødfinnet sigarhai?
Postet 06.06.11 kl 20:07
Både praktbotiaen og kuhliiålen (skaff den selskap hvis den er alene, gud bedres for noen sosiale fisker de er! ) er fisker folk har en tendens til å erklære døde - praktbotiaen fordi de sover på en teit måte og kuhliiene fordi de gjemmer seg og graver seg ned. Mange historier der ute om folk som har tømt karet som har stått i stua i ti år og funnet en kuhlii i sanda, sprell levende.
Postet 06.06.11 kl 20:13
Postet 06.06.11 kl 20:16
AmantheaBåde praktbotiaen og kuhliiålen (skaff den selskap hvis den er alene, gud bedres for noen sosiale fisker de er! :)) er fisker folk har en tendens til å erklære døde - praktbotiaen fordi de sover på en teit måte og kuhliiene fordi de gjemmer seg og graver seg ned. Mange historier der ute om folk som har tømt karet som har stått i stua i ti år og funnet en kuhlii i sanda, sprell levende. :)
Har 2 Kuhuliiåler utrulig moro ting å ha i akvarie. Praktbotiaen har eg 6 av.
Eg har mye og lære. driver no og finne ut hva som e i akvarie av fisker og lese meg opp på hva di trenger og trives med.
Postet 06.06.11 kl 20:20
Postet 06.06.11 kl 20:27
Postet 06.06.11 kl 20:35
AmantheaJa ikke sant! En lærer så lenge en lever. Fiskene vil nok gå fint hos deg enn så lenge, men vær nå obs på at så fort du ser de virkelig begynner å ta av og vokse.. ja så ha en backup-plan :-) Planlegger du å ha noe annet oppi med tiden? Gøy med flere Lofotværinger her inne, er selv fraflytta. :-))
Må se om eg finner noen her i Lofoten som har støre akvarie en meg da
Det er no en type suge malle som eg ikke har funne ut av enda. Og no botten fisk som gjemer seg under sanden.
Men skal først konsentrere meg om å bygge om akvarie no.
Ligger en stor tre rot i akvari som gjør at vannet i akvarie blir veldig mye rød skjær i vannet som eg ikke syns er no fint.
Har ikke heilt bestemt meg for hvordan type fisker eg skal ha i det etter hvert.
Skal drifte det slik det er no en stund bare for og sette meg inn i akvarie verden igjen.
Så får vi se om eg ikke finner på no spennende med det etter hvert.
Har et på 60L og 300L og utforske litt på.
Postet 06.06.11 kl 20:40
Pål LaumannBare sørg for at praktbotiaene har flere plasser de kan gjemme seg unna. De liker å hvile i skyggen i huler og lignende.
Har en svær tre rot som dekker heile akvarie. I denne roten er det et hull i midten somgår tvers gjenom den. Der liker di og stikke innom av og til. Men er ikke plass til alle. Leste nettop dette om Praktbotiaene så skal bygge om akvarie om ikke så lenge.
Postet 06.06.11 kl 20:43
Roy Arne Markussen[QUOTE=Rita Revestrek]Kan den siste fisken være en [URLBLOCK1]?
Der har du den ja. Nydelig fisk.
Opps.. ser denne skal ha 700L akvarium.. Har bare et på 300L.
Går dette bra?
Det blir nok trangt for denne karen etterhvert. Hvor stor er den nå? Det er også en stimfisk, så den burde flytte til noen med et større kar som har flere denne arten.
Men ut i fra bildene ser det ut som du har overtatt flotte og velfødde fisk. Og meget hyggelig er det å se at praktbotiane får gå i gruppe
Skaff deg gjerne noen fler kuhlii, men kanskje prøve å se om det er noen private som skal selge utvokste eksemplarer? I et såpass stort kar regner jeg med at du har et kraftig filter med kraftig innsug? Nyinnkjøpte tynne små kuhliier har lett for å havne i filteret..
Og bry deg ikke om det brune vannet. Det forsvinner etterhvert som du har hatt noen vannbytter. Mange fisk setter også pris på litt te-farget vann
Postet 07.06.11 kl 10:21
Lisbeth[QUOTE=Roy Arne Markussen][QUOTE=Rita Revestrek]Kan den siste fisken være en [URLBLOCK1]?
Der har du den ja. Nydelig fisk.
Opps.. ser denne skal ha 700L akvarium.. Har bare et på 300L.
Går dette bra?
Det blir nok trangt for denne karen etterhvert. Hvor stor er den nå? Det er også en stimfisk, så den burde flytte til noen med et større kar som har flere denne arten.
Men ut i fra bildene ser det ut som du har overtatt flotte og velfødde fisk. Og meget hyggelig er det å se at praktbotiane får gå i gruppe
Skaff deg gjerne noen fler kuhlii, men kanskje prøve å se om det er noen private som skal selge utvokste eksemplarer? I et såpass stort kar regner jeg med at du har et kraftig filter med kraftig innsug? Nyinnkjøpte tynne små kuhliier har lett for å havne i filteret..
Og bry deg ikke om det brune vannet. Det forsvinner etterhvert som du har hatt noen vannbytter. Mange fisk setter også pris på litt te-farget vann
Har allerede begynt og leite etter noen som kan ha plass til denne Sigarhaien. Den er vel ca 20 cm. Så er nok på tiden den får en annen plass og være.
Praktbotiaen er utrulig moro. Kommer nok bestandig til å ha slike i akvarie. Gir mye underholdning bare for meg og datra til kjæresten på 5 år.
Skal se om eg finner flere Kuhlii. 2 stk er vel ikke akurat en stim Høre rykter om at den ene av di er nesten 8 år gammel.
Ho som hadde akvarie har gamske mye peiling på fisker. Så di hadde det nok godt der di var.
Postet 08.06.11 kl 07:31
Fornuftig med flere kuhliier, de er så utrolig nydelige når de virkelig får nyte flokklivet. Ingenting morsommere enn ti kuhliier som alle vil ha sin bit av en fôrtablett. Hvis du ikke finner tak i, skal jeg hjem en tur i starten av neste mnd. Er nå bare å plinge på før 3. juli hvis du nå ikke får tak i
Postet 08.06.11 kl 11:45
AmantheaFornuftig med flere kuhliier, de er så utrolig nydelige når de virkelig får nyte flokklivet. Ingenting morsommere enn ti kuhliier som alle vil ha sin bit av en fôrtablett. :D Hvis du ikke finner tak i, skal jeg hjem en tur i starten av neste mnd. :-) Er nå bare å plinge på før 3. juli hvis du nå ikke får tak i :-)
Må heilt til Sortland skal man finne no skikkelig Akvarie butikk med kvalitet på fiskene. Så hvis du har tilgjengelig hadde eg satt pris på det.
Har jo 2 fra før da.
Postet 08.06.11 kl 13:37