Hjelp!! er denne lovlig eller ikke????

Jeg har en reke igjen. Jeg kjøpte den av et reke firma på nettet, å de solgte den til meg som en liten : Blå Langarmsreke (Macrobrachium sp. `hankocki`)

Jeg ønsker nå å selge den, evt levere den inn til dyrebutikk, å heller kun ha fisker, men så vil de ikke ta imot den, da den ligner på en kreps mener de....Å det er jo ikke lov

Kan noen her fortelle meg om dette er en reke elle rikke, jeg har hatt den siden ifjor(eller var det året før :P, ikke helt sikker) men han er ihvertfall en hann, for de fikk unger tidligere, å hunnene var mindre, de solgte jeg da de var mindre, men han her har bare vokst og vokst, å nå er han kansje 10-15 cm, å med følehornene sikkert dobbels å lang og kanskje mer... aldri målt han så det var på øyemål, han har store klør, med sterkt røde felter på, å spiser fiskematen som de andre fiskene får, variert mat. han graver huler under røtter, og river opp nesten alle planter og spiser de, de som jeg har nå har jan ikke rørt, det er anubis, kanskje han har tenkt å gjøre det snart :P

Jeg startet nylig opp akvariumet mitt, å da fikk jeg han her igjen av søskenbarnet mitt som hadde fått han av meg da han var mindre, for når han stod i akvariumet deres, så¨rakk følehornene i veggen på andre siden.... så han har i det minste bedre plass her.

men nå tenkte jeg å selge han elle rnoe, men våge rikke å legge han ut i annonsene før jeg vet sikkert at jeg det er en reke som jeg fikk fortalt... håper noen kan hjelpe meg.. hadde satt stor pris på det [External Image]
Bildet kom ikke opp, ser andre bildet?

Men er det en Macrobrachium så er det jo en reke! Uvitenhet fra butikken i så fall, selv om disse rekene kan ligne på kreps..

Dette bildet er tatt for lenge siden da han var mye mindre, å det er ikke noe bra bilde da men, han har sterkt røde felter på klørne.

Ser dere bildet nå?
Huffda, det der ser jo ut som en kreps...

I alle fall ingen Blå Langarmreke
Synes absolutt han ligner en kreps, spesielt p.g.a. størrelsen. Reker blir vel ikke så store?
Det vil i såfall si at han ikke er lovlig.
(Med forbehold om at snegler er mitt område. Han er i alle fall ingen snegl
Hva gjør jeg da???? Jeg kjøpte den av et reke firma som fremdeles selger mye reker, så jeg stolte jo på de, å det var nettopp det med størrelsen dyrebutikken nevnte også
Her er et bilde av han nå, så dere er helt sikre, var visst like dårlig dette, var så vanskelig å ta bilde inn i vannet...
Der fant jeg endelig et klart, men dette er tatt da han var endel mindre...
Det må da gå an å få et ansvarlig menneske til å overta den, når den allerede er her? Ville være synd å ta livet av den. Jeg synes den er nydelig, og hvis jeg hadde plass skulle jeg gjerne forbarmet meg over ham.
Oi! DET kan jeg si med mitt blotte ukyndige øye IKKE er en reke! Onkelen til mamma fisker krabber, kreps og reker (når kreps er tilatt), og det der må være en kreps!

Hva med å kontakte Akvariet i Bergen? Kanskje de kan være intressert??
OFF

Håper de vil ha han da, TUSEN TAKK for tipset , skal sende en mail til de med det samme

forbaskede at firmaer kan selge kreps som reker Nå ble jeg skikkelig sur, å de selger reker fremdeles....:/
Oi, et skikkelig beist den der. Hvor fikk du den fra? Et norsk firma? Har du tatt kontakt med de ?
...............tar kontakt med de nå................ derfor slettet jeg innlegget, får se hva de sier...:/
Tusen takk for hjelpen alle sammen ønsker å slette innlegget siden han her var ulovlig, hvordan gjør jeg det?
Trolig en Redclaw Hummer, Cherax quadricarinatus
Ja er det jeg har fått Pm om, å har søkt på nettet nå å funnet bilder å de er helt like Har tatt dette opp med firmaet som solgte de til meg, å venter på svar nå, å jeg har også tatt kontakt med akvariumet i bergen og håper de tar imot.

Men nå ønsker jeg å slette tråden siden jeg har fått svar å det har vist seg at han er ulovlig, ikke om å gjøre at denne tråden ligger ute da, så lurer på om noen kan si meg om jeg sender melding til en moderator da? eller hvordan gjør jeg det?
Oppdatering

Nå har han fått et godt hjem hos akvariet i Bergen, kjempe takknemlig for at de ville ta han Nå gjør min mann seg klar, til at de skal reise avgårde med han

TUSEN TAKK for det tipset, setter pris på at han nå skal få et bra hjem, å vi skal opp igjen å se til han i sommer
Så bra at alt ordnet seg

Jeg tenker at kanskje det er greit om ikke tråden slettes siden det kan være andre som sitter i samme situasjon og lurer på det samme, men det er bare min mening
Om det blir helt krise og du ikke finner noen bekjente som kan gjøre det så legg ut en tråd her i forumet og hør om det er noen i Bergensområdet som kan ha han til i morgen og få han levert for dere da.
Super ide, skal jammen forsøke det Tusen takk
------------
Snakkte med de nå, å de ville han, men pga at vannet de skalha han i er ustabilt kan de ikke garantere at de tar imot han imorgen, men de vil ha han...så får bare ha han enda lenger, 6 timers reise har vi ikke anledning til i ukene, med 4 barn og 2 100 & stillinger, samt aktiviteter osv på ungene :/
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap